۰۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۷
کد خبر: ۳۲۲۵۸۱
نقد و بررسی فیلم‌های آخرالزمانی؛

غفلت از واقعیت‌های حاکم بر دنیا و ترویج خیال‌پردازی کودکانه در فیلم‌های آخرالزمانی

خبرگزاری رسا ـ منتقد سینما با اشاره به تولید سلسله‌ فیلم‌های آخرالزمانی در سال 2015، گفت: در این فیلم‌ها به جای معرفی ناجی به مخاطبان، آنها را به غفلت از واقعیت‌ها، نوعی خیال‌پردازی یا بازی کودکانه و شعف ناشی از آن دعوت می‌کند؛ در صورتی که مشکلات انسان آخرالزمان و همچنین عوارض حاکم بر طبیعت با القای این تفکر حل نمی‌شود.
ويژه نامه هاليوود و مهدويت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، برنامه «آن سوی سراب» با موضوع نقد و بررسی فیلم‌های آخرالزمانی و با حضور کارشناسان مذهبی و سینمایی از شبکه قرآن سیما پخش ‌شد که در این برنامه، فیلم «تومارولند یا سرزمین فردا» ساخته شده در سال 2015 مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

 

در ابتدا پارسا، استاد دانشگاه با اشاره به تولید سلسله‌ فیلم‌های آخرالزمانی در سال 2015، تصریح کرد: از این سال به بعد نوعی نگرش آخرالزمانی در میان فیلم‌های هالیوود به وجود می‌آید؛ یعنی فیلم‌ساز به این نتیجه رسیده است که مخاطبان به دلیل این نوع نگرش و این تصاویر جذب سینما می‌شوند.

 

همچنین آزاد، منتقد دیگر سینما ابراز داشت: یکی از دغدغه‌های امروز بشر این است که آینده کره زمین، طبیعت، محیط زیست، آب و هوا چه خواهد شد و بشریت در آینده چه مشکلاتی دارد و چه اتفاقی در آخرالزمان رخ خواهد داد؟

 

وی افزود: در این فیلم، نیازمندی انسان به منجی را به تصویر می‌کشد؛ اما مهم این است که این منجی که انسان را از شرایط سخت آخرالزمان نجات می‌دهد، کیست و در این فیلم‌ها چه کسی ناجی معرفی می‌شود؟

 

این منتقد سینما یادآور شد: با تأمل در این فیلم می‌توان به این مطلب رسید که کارگردان به جای معرفی ناجی به مخاطبان، آنها را به غفلت از واقعیت‌ها، نوعی خیال‌پردازی یا بازی کودکانه و شعف ناشی از آن دعوت می‌کند؛ در صورتی که مشکلات انسان آخرالزمان و همچنین عوارض حاکم بر طبیعت و زمین با القای این تفکر حل نخواهد شد.

 

در ادامه حجت الاسلام ارجمندفر، کارشناس عرصه دین و رسانه تأکید کرد: آینده‌ای که در این فیلم رقم می‌خورد، جهانی است به موازات دنیای کنونی و بعد دیگری از جهان که ادعا می‌شود این بعد کشف شده و به صورت مادی بنا نهاده شده است.

 

وی گفت: دنیای خیالی کشف شده در این فیلم، بسیار پیشرفته و مدرن است که هر کسی اجازه ورود به آن را ندارد و فقط متخصصان و متفکران عالم می‌توانند به آنجا راه یابند؛ زیرا افراد عادی، صلح و صفای آنجا را به فساد و هرج و مرج تبدیل می‌کنند، همان گونه که این دنیا را نیز تخریب کرده‌اند.

 

حجت الاسلام ارجمندفر افزود: در پایان فیلم این گونه وانمود و القا می‌شود که افرادی لیاقت دارند و می‌توانند وارد آن جهان مدرن شوند که تخیل قوی داشته باشند و به نوعی با این تصویرسازی به جبر رسانه‌ای ایمان بیاورند و همان افراد نیز ناجی و الگو مطرح می‌شوند./908/202/ب2

ارسال نظرات