۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۱
کد خبر: ۳۲۲۱۲۳
حجت­الاسلام مرادی:

سبک زندگی امروز خانواده های ایرانی آتش بازی را برنمی­تابد/ ضرورت تعیین جایگزین برای چهارشنبه‌سوری

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام مرادی با بیان این­که سبک زندگی امروز خانواده های ایرانی آتش بازی را بر نمی­تابد، گفت: دستگاه­ها و چهره­های فرهنگی باید برای چهارشنبه سوری جایگزین انتخاب کنند.
حجت الاسلام شهاب مرادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت­الاسلام شهاب مرادی، کارشناس رسانه ملی امشب در برنامه آینه‌خانه که از شبکه دو سیما پخش شد، خاطرنشان کرد: آن ترقه بازی که راه افتاد در دهه 60 حرکاتی را انجام می­دادند، رفته رفته به سراغ نارجنک آمد و اثرات و خطرات خود را دارا است؛ اینکه آتش بازی خوب است یا نه را مراجع تقلید باید نظر دهند؛ سبک زندگی امروز خانواده های ایرانی آتش بازی را بر نمی­تابد.

 

این کارشناس حوزوی اظهار داشت: باید عذاب وجدان چهارشنبه سوری را روی دوش ستاد قاچاق کالا و گمرک گذاشت؛ چه مراکز و سازمان‌هایی این مواد منفجره را وارد کشور می­کنند؟ شب چهارشنبه سوری، شبی نیست که بچه را نهی کنیم، بلکه باید تاجر را نهی کرد؛ این محرومیت هیجانی بچه­ها، آسیب جدی­تری است و باید درباره هیجانات به صورت علمی صحبت کرد.

 

وی با اشاره به داشتن چشم اندازی درباره از بین بردن مراسم چهارشنبه سوری، تصریح کرد: مدیریت جامعه به این نیست که فقط موعظه و نصیحت کنیم؛ مدیریت این است که چشم اندازی داشته باشیم که مثلا سال 1410 مسأله­ای به نام ترقه و صدای مهیب در شهر نداریم؛ به دلیل این­که سبک زندگی امروز آن آتش بازی و قاشق زنی را اقتضا ندارد و کسی که می­خواهد کار فرهنگی کند، باید با چشم انداز برنامه­ریزی کند.

 

حجت­الاسلام مرادی به کاهش ترقه بازی امسال نسبت به سال گذشته پرداخت و گفت: جامعه این آتش بازی و ترقه بازی را پس زده و باید تلاش کنیم که جامعه این دید و بازدیدهای عید نوروز را کنار نزنند؛ برخی از امروز به سفر می­روند و علت آن هم مسأله اقتصادی نیست، بلکه بسیاری از دلایل آنها، دعواها و گلایه­ها است؛ اگر مردم گلایه نکنند، روابطشان زیاد می­شود.

 

کارشناس رسانه ملی پس از طرح پیشنهادهایی درباره جایگزین چهارشنبه سوری گفت: باید برای چهارشنبه سوری جایگزین گذاشت؛ امروز دستگاه­ها و چهره­های فرهنگی از اداره­ها مهم­تر هستند و بایستی در این باره فکری کنند و تصمیم بگیرند و باید مدیریت کنند که جایگزینی برای این مراسم پیدا کنند.

 

این کارشناس دینی خطاب به دولت و مجلس شورای اسلامی اشاره و یادآور شد: باید مراقب باشیم که مردم نیاز‌هایشان را زیرزمینی انجام ندهند و این بسیار خطرناک است؛ باید با مردم حرف زد و پژوهش کرد که مردم چه چیزی را نیاز دارند؛ باید برنامه ریزی کنیم و جامعه آیین ترقه بازی و چهارشنبه سوری را پس زده و این هیجان شادی به هیجان ترس تبدیل شده است و مردم از این وضعیت وحشت دارند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید بگوییم که فلان مراسم، امروز فرهنگ ما می­شود و همه درباره آن کار کنند تا فرهنگ ایران شود و این مسأله نیاز به مدیریت دارد و دستگاه­های مختلفی بایستی پاسخگو باشند؛ خط قرمز ذهنم، ملامت بی­جای مردم است و باید گفت که مردم را نترسانید و ترساندن دیگران از بزرگ‌ترین گناهان کبیره است./822/202/ب2

ارسال نظرات