۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۶
کد خبر: ۳۲۲۰۹۶
فرهنگ فاطمی(4)

خدمت حضرت زهرا به پیامبر الگوی دختران باشد/ پیروی از سیره فاطمی، راه تحقق اهداف عالیه اسلام

خبرگزاری رسا ـ مسؤول واحد تحقیقات مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با بیان این که حضرت زهرا(س) در شرایط سخت کنار نبی مکرم اسلام(ص) بودند، گفت: دختران می توانند در شرایط سخت والدین، در کنارشان بوده و با شفقت و مهربانی رنج و ناگواری را از چهره آنها بزدایند.
خدمت حضرت زهرا به پیامبر الگوی دختران باشد/ پیروی از سیره فاطمی، راه تحقق اهداف عالیه اسلام خدمت حضرت زهرا به پیامبر الگوی دختران باشد/ پیروی از سیره فاطمی، راه تحقق اهداف عالیه اسلام خدمت حضرت زهرا به پیامبر الگوی دختران باشد/ پیروی از سیره فاطمی، راه تحقق اهداف عالیه اسلام

بانو مریم احمدی، مسؤول واحد تحقیقات مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، به رفتار محبت آمیز حضرت زهرا(س) با پدرشان و جایگاه احترام به والدین پرداخت.

 

وی گفت:حضرت فاطمه(س) کسی است که سخن از او و نقش حمایتی اش در حفظ دین، رسالت و امامت چنان بزرگ است که واژه ها در توصیف او درمانده‌اند.

 

استاد تفسیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد ابراز داشت: او کسی بود که سوره «هل اتی» و «کوثر» در شأن او نازل شد. وقتی به سبک زندگی حضرت زهرا(س) در تاریخ نظر می افکنیم، گویا باران رحمت الهی با وجود نازنین این یگانه بانوی عشق و عطوفت بر خانه رسول الله(ص) باریدن گرفته است.

 

پیروی از سیره ائمه اطهار(ع) راه رسیدن به کمال الهی است
احمدی افزود: با توجه به شرایط جامعه امروز، باید سیره ائمه(ع) بیشتر و بهتر برای همگان روشن شود تا با تأسی از سیره معصومین(ع) بتوان به اهداف عالیه اسلام که همان رسیدن به کمال الهی است، دست یافت.

 

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی گفت: امید که همانطور که حضرت زهرا(س) نمونه و الگوی زن کامل برای زنان عالم است، زنان عالم نیز از این بزرگ بانوی جهان درس گرفته و بتوانند با به کار بردن نکات زندگی ایشان در برخورد با اطرافیان خود، سرنوشتی آرمانی را برای خود و فرزندانشان رقم بزنند.
 
وی به رفتار احترام آمیز حضرت زهرا(س) با نبی مکرم اسلام(ص) اشاره کرد و گفت: محبت به والدین از دو جنبه می تواند مؤثر باشد هم رفتار و هم گفتار. رفتار، بیشتر به محبت، احساس و عاطفه فرزند به والدین صورت می گیرد و گفتار نیز در برخورد فرزندان با والدین و خطاب قرار دادن آنها بروز پیدا می کند.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد گفت: نقل است که حضرت فاطمه (س) فرمود: «وقتی بر پیامبر(ص) آیه 63 سوره نور نازل شد، هیبت پیامبر(ص) مرا گرفت، به طوری که نتوانستم به او «یا ابة» بگویم بلکه با واژه «یا رسول الله» او را مورد خطاب قرار می دادم. پدر از من روی گرداند. چند بار به همین ترتیب وی را صدا زدم و او جوابی نداد.»

 

وی ابراز داشت: سپس فرمود: «دخترم این آیه درباره تو و خاندان تو نازل نشده است، تو از منی و من از تو هستم. این آیه درباره اهل جفا و تکبر و کسانی که فخر می ورزند، نازل شده است. تو «یا ابة» بگو. چون برای قلب من محبوب¬تر و برای پروردگار رضایت بخش‌تر است.»

 

رفتار حضرت زهرا(س) با پدرشان در کمال ادب و تواضع بود
وی با اشاره به این که تمام جنبه های رفتاری ایشان درسی است برای فرزندان ایران اسلامی، ابراز داشت: برخورد دختران امروز باید متواضعانه و در کمال ادب و متانت باشد و به قول خداوند متعال، حتی از گفتن کلمه «اُف» در جواب آنان نیز باید پرهیز نمود.

 

احمدی افزود: صمیمیت زیاد بین فرزندان و والدین مانع از احترام گذاشتن به آنها نیست، بلکه هر چه رابطه پدر یا مادر با فرزند بسیار عاطفی و با محبت باشد، احترام گذاشتن به والدین جای خود باقی است.

 

یکی از راه های احترام، رعایت ادب در صدازدن والدین است
مسؤول واحد تحقیقات مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با خاطرنشان کردن این که یکی از راه های احترام، رعایت ادب در صدازدن والدین است گفت: حضرت زهرا(س) پدرشان را با احترام خطاب کردند و دربردارنده این نکته است که مؤمن نباید هرگز پدر یا مادر را با نام کوچک آنها  صدا بزند، بلکه در نهایت  صمیمیت و ادب باید بهترین لفظ ها جایگزین اسم شود.

 

وی به محبت حضرت زهرا(س) نسبت به پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و افزود: هنگامی که خواهران حضرت فاطمه(س) ازدواج کرده و به خانه شوهر رفته بودند، فاطمه به دامن مادرش (که هنوز زنده بود) چسبیده و گفت: مادر! من دوست نمی دارم به خانه دیگر بروم، من هیچ گاه از شما جدا نمی شوم. خدیجه(س) با لبخندی سرشار از ستایش پاسخ داد: این را همه می گویند، ما نیز می گفتیم. بگذار وقتش برسد! اما فاطمه(س) در حالی که مادر ساکت بود با اصرار گفت نه، من هرگز پدر را رها نخواهم کرد، هیچ کس نمی تواند مرا از او جدا کند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: رابطه صمیمی با پدر، انس دختر را به او بیشتر می کند به گونه ای که او دوست دارد همیشه در کنارش باشد.

 

احمدی ابراز داشت: چقدر خوب است که دختران نسبت به پدران دین دار و متعهدِ خود شناخت داشته باشند و او را سر لوحه و الگوی خود قرار دهند. این گونه است که هیچ گاه بین آنها دوری و فراقی نیست.

 

صدیقه کبری (س) مونس و غمخوار نبی مکرم اسلام(ص) بودند
استاد تفسیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد گفت: بدخواهان مکه جرأت و جسارت را به نهایت رسانده و با مقام رسالت به گونه ای رفتار کردند که یکی از دشمنانش برسر و روی پیامبر(ص) خاکروبه ریخت و آن حضرت با ظاهر خاک آلود و افسرده به خانه آمد. فاطمه(س) با محبت تمام به استقبال پدر آمد و درحالی که خیلی متأثر بود و گریه می کرد، برای پیامبر آب آورد و گرد و غبار را از چهره پدر شست. پیامبر(ص) فرمود: «دخترم! نگران نباش. زیرا خداوند مدافع من است و مرا بر دشمنان پیروز می گرداند.»

 

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی با بیان این که حضرت زهرا(س) در شرایط سخت کنار نبی مکرم اسلام(ص) بودند، گفت: دختران می توانند در شرایط سخت والدین، درکنارشان بوده و با شفقت و مهربانی رنج و ناگواری را از چهره آنها بزدایند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که گاهی انجام کارهای کوچک در نظر ما می تواند اثرات عظیمی داشته باشد، ابراز داشت: یک دختر چنین قدرتی را دارد که در یک زمان چندین نقش را ایفا کند؛ گاهی به عنوان دختر و گاهی به عنوان مادر و گاهی به عنوان مدافع و پشتوانه نسبت به پدر عمل کند.

 

احمدی با اشاره به این که حضرت زهرا(س) حامی و غمخوار حضرت رسول(س) بودند، افزود: گاهی اوقات برای والدین شرایط سختی به وجود می آید که دختران می توانند اوضاع را سرو سامان بدهند. پس نقش دختر در منزل چه بسا بیشتر از پسران می باشد؛ چرا که روحیه ای عاطفی و قدرتمند دارند./1309/302/ب1

ارسال نظرات