۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۳۲۲۰۷۸

چند خبر کوتاه از اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ وجود 36 موقوفه مرتبط با نیات قرآنی در شهرستان بجستان، راهیابی 29 قرآن آموز روشندل به آزمون کتبی طرح ملی حفظ شهرستان تربت حیدریه، برگزاری اردوهای جهادی در حاشیه شهر مشهد و برگزاری آزمون شفاهی چهارمین مرحله طرح تربیت حافظان قرآن کریم عناوین مهم ترین خبرهای اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی است.
خبر کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، آزمون شفاهی چهارمین مرحله طرح تربیت حافظان قرآن کریم خراسان رضوی در 87 پایگاه شهری و روستایی و با حضور حافظان قرآن کریم سراسر استان برگزار شد.

 

جعفر حسینی مسؤول طرح تربیت حافظان قرآن کریم خراسان رضوی گفت: آزمون شفاهی چهارمین مرحله طرح تربیت حافظان قرآن کریم خراسان رضوی در 87 پایگاه شهری و روستایی و با حضور 6898 نفر از حافظان قرآن سراسر استان برگزار شد.

 

وی افزود: آزمون شفاهی طرح تربیت حافظان قرآن کریم در 28 شهرستان و در محل امامزادگان و بقاع متبرکه، مساجد، حسینیه و مدارس برگزار شد.


حسینی تصریح کرد: 1122 کلاس حفظ حضوری با حضور مربیان طرح تربیت حافظان قرآن کریم  سراسر استان فعالیت دارند.

 

مسؤول طرح تربیت حافظان قران کریم استان اظهار کرد: مشهد با بیش از دو هزار شرکت کننده بیشترین آمار و پس از آن شهرستان های نیشابور با 800 نفر، سبزوار با 752 نفر، طرقبه و شاندیز با 500 نفر، کاشمر با 450 نفر، قوچان با 250 نفر از حافظان قرآن کریم بیشترین شرکت کننده در آزمون شفاهی را داشته اند.

 

وی افزود: این آزمون همچنین در شهرستان های تربت جام با 150 نفر در سه پایگاه، بجستان با 122 نفر، رشتخوار با حضور 120 نفر، داورزن با 100 نفر در پنج پایگاه، خواف با 50 نفر، خلیل آباد با 50 نفر در دو پایگاه و شهرستان های تایباد و باخرز با حضور 160 نفر شرکت کننده و در سه پایگاه شهری و روستایی برگزار شد.

 

گفتنی است آزمون شفاهی طرح تربیت حافظان قرآن کریم به عنوان بزرگترین رویداد حفظ قرآن کریم استان به شمار می رود که با هدف تربیت یک میلیون حافظ قرآن از سال 1390 آغاز شد و درطی  اجرای این طرح در سال گذشته  3127 گواهینامه حفظ قرآن صادر شده است؛ امسال نیز آزمون شفاهی چهارمین مرحله آن از 25 بهمن شروع  و تا هفتم اسفند ادامه دارد و آزمون کتبی 13 اسفند ماه همزمان در سراسر کشور در خراسان رضوی برگزار می شود.


برگزاری اردوهای جهادی در حاشیه شهر مشهد

حجت الاسلام ذاکری، رییس اداره اوقاف ناحیه یک مشهد از برگزاری اردوهای جهادی "السابقون" جهت ارائه خدمات درمانی در حاشیه و روستاهای هم جوار مشهد خبر داد و اظهار کرد: این طرح با هدف ارایه خدمات درمانی برای نیازمندان و محرومین مناطق حاشیه نشین مشهد در جهت پیشگیری از مزمن شدن بیماری ها، افزایش سرانه سلامت، کاهش هزینه ها و نیز اجرای نیت واقفین خیراندیش برگزار می شود.

 

وی با اشاره به این که این طرح از آذر ماه سال جاری در شهرک شهید باهنر شروع شد و در مناطق محروم حاشیه شهر ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: این طرح با حضور پزشک عمومی و نیز پزشکان متخصص همچون دندان پزشکی، ارتوپدی، چشم پزشکی در روستای پری آباد و کریم آباد به عنوان مرحله دوم و سوم صورت گرفت اضافه کرد مناطق مورد هدف از قبل شناسایی شده بودند و حدود 183 نفر به صورت رایگان توسط کادر درمانی در روستای کریم آباد در گلشهر ویزیت شدند.

 

وی در ادامه با بیان این که پزشکان این طرح از رزمندگان دفاع مقدس و جوانان بسیجی اند که به صورت رایگان خدمت می کنند، تصریح کرد: اولویت خدمات رسانی با خانواده های بی بضاعت و شهدا به دلیل سکونت در مناطق کم بهره از امکانات است که نیاز به توجه بیشتری دارند.

 

رییس اداره اوقاف ناحیه یک مشهد با بیان این که این طرح یک کار مشترک از اداره اوقاف ناحیه یک و ستاد شهید بابانظر و نیز همکاری نواحی بسیج و شهرداری هر منطقه است، اظهار کرد: میانگین هر برنامه حدود پنجاه میلیون ریال است که این هزینه ها شامل تامین داروهای مورد نیاز بیماران از محل موقوفات دارو و درمان نیازمندان می شود.

 

حجت الاسلام ذاکری خاطر نشان کرد: افزون بر ارائه خدمات درمانی در اردوهای جهادی" السابقون" خدمات عمرانی و تعمیر ساختمان های مناطق حاشیه نشین که از حداقل امکانات زندگی برخوردار نیستند نیز انجام می شود که ماهانه یکی از این خانه های شناسایی شده بازسازی می شوند و نیروهای بسیجی تا اتمام کار در محل حضور دارند.

 

 
تشرف کاروان پیاده انصار الولایه کربلا به امامزاده سید علی اصغر (ع)داورزن
نادر ریوندی عضو هیئت امنای امامزاده سید علی اصغر (ع)ریوند داورزن بیان داشت: کاروان پیاده انصار الولایه کربلای معلی در آستان مقدس امامزاده سید علی اصغر (ع) اسکان یافته و پذیرایی شدند.


ریوندی افزود: این کاروان که 85 نفر آقا هستند برای ششمین سال متوالی است که از کربلا تا مشهد مقدس را درمدت 35 روز با پای پیاده به عشق امام رئوف و شرکت در مراسم عزاداری در ایام  شهادت حضرت زهرا (س) طی می کنند.


وی با بیان اینکه این کاروان پیاده سه روز قبل از شهادت حضرت زهرا (س)برای عزاداری درحرم مطهر رضوی حضور خواهند یافت گفت: اقامه نماز جماعت، برگزاری مراسم ادعیه و سینه زنی را از برنامه های فرهنگی این کاروان پیاده عنوان می باشد.


ریوندی اظهار داشت: این کاروان پیاده بعد از زیارت حرمهای مطهر امامان معصوم در کربلا ،نجف ،سامرا و کاظمین عازم ایران شده اند و تعدادی از افراد این کاروان برای اولین بار است که به ایران سفر می کنند و با پای پیاده به پابوس امام رضا (ع) مشرف می شوند.


یاد آور می شود آستان مقدس امامزاده سید علی اصغر (ع) ریوند داورزن به عنوان تنها میقات الرضای شهرستان در 260 کیلومتری مشهد مقدس واقع شده است.


راهیابی 29 قرآن آموزروشندل به آزمون کتبی طرح ملی حفظ شهرستان تربت حیدریه
در آزمون شفاهی طرح تربیت حافظان قرآن کریم شهرستان تربت حیدریه 29 نفر از قرآن آموزان روشندل شرکت کردند.


بنا بر این گزارش همه این شرکت کنندگان در آزمون شفاهی با کسب نمرات بالا به آزمون کتبی راه یافتند وهمراه با یک منشی جهت خواندن سوالات آزمون و درج پاسخ در پاسخنامه در این آزمون حضور خواهند یافت.


این قرآن آموزان به همراه 31  قرآن آموز دیگر درموسسه نابینایان آیه‌های نور تربت حیدریه مشغول حفظ قرآن هستند و زهرا روانبخش به عنوان مربی و مدیر این موسسه مشغول فعالیت می باشد.


زهرا روانبخش مدیر موسسه نابینایان آیه‌های نور تربت حیدریه که خود نیز از نعمت بینایی محروم است در خصوص راه اندازی موسسه و نحوه ورود خود به عرصه فعالیت های قرآنی گفت: از سال 83 وارد عرصه قرآن شده و حفظ قرآن را آغاز کردم و با توجه به دوران تحصیل این امر وقفه افتاد و طی سه سال موفق به حفظ کل شدم.


این استاد و حافظ قرآن کریم در ادامه بیان داشت: در حقیقت حفظ قرآن را مدیون نابینا شدنم می دانم و برای کشف استعدادهای نابینایان پیشنهاد برگزاری کلاس قرآن را به بهزیستی ارائه کردم و این موسسه در سال 90 تاسیس و در سال 91 راه اندازی شد.


روانبخش افزود: از ابتدای راه اندازی کلاس های موسسه آیه های نور تاکنون 60 نفر از روشندلان که حدو 70 درصد بانوان هستند در این موسسه ثبت نام کرده و مشغول حفظ قرآن در اجزاء مختلف هستند.


وی با بیان این که 30نفر به صورت حضوری از شهرستانهای تربت حیدریه و زاوه و بخش رخ و بایگ و 30 نفر به صورت غیر حضوری از شهرستانهای خواف، بجستان، گناباد و زاوه در این کلاسها شرکت دارند، اضافه کرد:
از ابتدای راه اندازی یک نفر موفق به حفظ کل، دو نفر حفظ 20 جزء،20 نفر حفظ 15 جزء و سایر قرآن آموزان زیر 15 جزء شده اند.


مدیر موسسه نابینایان آیه‌های نور تربت حیدریه گفت: به دلیل اینکه اولین صوت در ذهن افراد نابینا نقش می بندد در ابتدای حفظ از طریق صوتی با تقلید از صدای استاد منشاوی و پرهیزکار حفظ را آغاز و عربی خوانی را فرا گرفته و در مراحل بالاتر اشکالات توسط مربی برطرف می شود.


وی بیان داشت: با توجه به اینکه بیشتر قرآن آموزان به عربی خوانی قرآن بریل آشنا نیستند شیوه تقلید صوت در تدریس موثر است البته قرآن آموزانی هستند که از طریق بریل قرآن را حفظ می کنند.


روانبخش با اشاره به اینکه نابینایان از استعداد بالایی برخوردارند افزود: در مرحله کشوری قرآن نابینایان و کم‌ بینایان که با حضور147 شرکت ‌کننده درسال 92 در استان قزوین برگزار شد بانوان و آقایان حافظ قرآن کریم به ‌صورت جداگانه در سه گروه یک، دو و پنج جزء از قرآن کریم در این مسابقات شرکت کردند.


وی اظهار کرد: در بخش بزرگسالان و نوجوانان در حفظ یک جزء، مجید سعادتی مقام اول و محمد ترشیزی مقام سوم از تربت حیدریه را کسب کردند.


وی با اشاره به مشکلات قرآن آموزان بخصوص در بحث مالی گفت: بیشتر قرآن آموزان که از راههای دور در کلاس شرکت می کنند برخی اوقات توان پرداخت هزینه رفت آمد را ندارند که امید است با حمایت های مالی از سوی نهادها و سازمانها از جمله اوقاف این مشکلات برطرف شده و جامعه از شکوفایی استعدادهای این قشر محروم نشود.


وجود 36 موقوفه مرتبط با نیات قرآنی در شهرستان بجستان
حسن عبدالله زاده مسئول فرهنگی اداره اوقاف بجستان گفت: موقوفات قرآنی با نیات تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی، تعلیم قرآن، برگزاری جلسات تفسیر، حفظ قرآن، قرائت قرآن برای واقف و والدین واقف نیز صورت گرفته است.


وی ادامه داد: تعداد 36 موقوفه مرتبط با نیات قرآنی در شهرستان وجود دارد که از این تعداد 19 وقف با نیت تلاوت قرآن توسط قاریان، 14 وقف با نیت قرائت قرآن برای واقف، یک وقف قرائت قرآن در حق والدین واقف، و دو مورد برای تعلیم، تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی ثبت شده است.


عبدالله زاده گفت: بزرگ ترین موقوفه قرآنی بجستان مشهور به موقوفه کربلایی علی اصغر می باشد که با نیت تعلیم و آموزش قرآن صورت گرفته است.


مسؤول فرهنگی اداره اوقاف بجستان در ادامه تصریح کرد: این موقوفه شامل 10 فنجان آب می باشد که در سال 1336 قمری توسط کربلایی علی اصغر وقف شده است.


وی ارزش این موقوفه را یک میلیارد ریال عنوان کرد.

 

آستان مقدس امامزاده شعیب(ع) سبزوار میزبان سومین کاروان پپاده کربلا/ ازکربلای حسینی تاحرم مطهر رضوی
 ابوقصی مدیرکاروان «انیس النفوس»، هدف ازاین تشرف را زیارت امام رئوف وشرکت درمراسم سوگواری بانوی گرامی اسلام عنوان کرد.


این گزارش می افزاید، تعداد زایرین کاروان 65 نفر جوان و بزرگسال می باشد که برای پنجمین بار به پابوس حضرت علی بن موسی الرضا(ع) مشرف می شوند.


بنابراین گزارش، کاروان پس از عبور ازشهرهای ایلام، کرمانشاه، نهاوند، ملایر، اراک، قم، تهران، گرمسار، سمنان و شاهرود به این آستان مقدس امامزاده شعیب(ع) سبزوار تشرف یافته اند.


این گزارش می افزاید، کاروان «انیس النفوس» مسافت کربلا تا حرم مطهر رضوی را با دل وجان ،عاشقانه، طی 50 روز پیموده اند تا درمراسم سوگواری یاس کبود مدینه شرکت کنند.


گفتنی است، این کاروان بعد از 5 روز توقف درمشهدالرضا(ع)و نیز زیارت مرقد رهبرکبیر انقلاب و عبدالعظیم حسنی به کربلای معلی باز می گردند.


ثبت دو وقف جدید با نیت شهدای انقلاب اسلامی و روشنایی مسجد در سبزوار
خیر نیک اندیش  محمد علی رسولی پور، پدر شهید مهدی رسولی پور، یک قطعه زمین مسکونی به مساحت 250 متر مربع واقع در روستای ابارش را وقف کرد.


بنا براین گزارش وقف مذکورکه 75 میلیون ریال برآورد شده با نیت برگزاری مراسم گرامیداشت و یادواره شهدای انقلاب اسلامی صورت گرفته است.


این گزارش می افزاید در راستای ترویج فرهنگ جهاد وشهادت به عنوان یکی از ضرورت های جامعه امروز پدر شهید هدف از  ثبت این موقوفه را برگزاری یادواره و مراسم بزرگداشت به منظور زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی برشمرد.


همچنین سکینه جمشیدی بانوی نیکوکارسبزواری یک دانگ آب از مدار12 درجه روستای سنجرد را با نیت روشنایی مسجد روستا وقف کرد. ارزش این موقوفه 150 میلیون ریال بر آورد شده است.
از ابتدای سال تاکنون 10 وقف جدید در سبزوار به ثبت رسیده است.


گفتنی است روستای تاریخی ابارش که به خاطر وجود خانه اسکویی ها مورد توجه گردشگران می باشد در3 کیلومتری غرب سبزوار و روستای سنجرد از توابع بخش ششتمد سبزوار در دهستان شامکان واقع شده است./930/101/ب1

ارسال نظرات