۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۳۲۱۹۹۱
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

ضرورت تغییر روش‌های جذب و آموزش در حوزه علمیه

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان این که حوزه های علمیه هم در شیوه جذب و هم در شیوه آموزش باید تجدید نظر کنند، گفت: باید در کنار متون آموزشی قدیم مباحث روز دنیا هم در حوزه ها تدریس شود و طلاب با معرفت شناسی، روش تفکر و کلام جدید آشنا شوند.
حوزه علميه

حجت الاسلام امیرحسین صفاحسینی، استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری رسا، با بیان این که شیوه جذب طلاب در حوزه های علمیه مناسب نیست، اظهار داشت: این که سالیانه یک آزمون عمومی ساده برگزار می‌شود و اکثریت شرکت کنندگان هم جذب می‌‌شوند، نیاز به چنین جذب گسترده‌ وجود ندارد.

 

وی با اشاره به این که در کشورهای غربی وقتی می‌خواهند کشیش جذب کنند از میان نخبگان جامعه جذب می‌کنند، افزود: قالب کشیش‌هایی که در سال‌های اخیر جذب شده اند یا فیلسوف برجسته و یا فیزیکدان و یا حتی پزشک هستند.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این که باید برای جذب آزمون‌های مناسبی انجام شود، خاطرنشان کرد: باید افراد محدودی که مستعد هستند جذب شوند و در مرحله بعد از جذب هم با برنامه ریزی صحیح و علمی هدایت شوند و این طور نباشد که طلاب پس از جذب به حال خود رها شوند و بدون برنامه باشند.

 

وی با بیان این که طلبه باید دائما تحت مراقبت باشد، ابراز داشت: یکی از مشکلات اصلی طلاب، نحوه درس خواندن است که با شیوه‌های صحیح مطالعه آشنا نیستند و همچنین برنامه آموزشی مناسبی هم ندارند.

 

حجت‌الاسلام صفاحسینی شیوه انتخاب استاد را از مزایای حوزه نسبت به سایر نهادهای آموزشی دنیا دانست و اظهار داشت: این که طلاب به صورت اختیاری استاد انتخاب می‌کنند یکی از پیشرفته‌ترین شیوه های آموزشی دنیا است و همچنین مباحثه کردن از مؤثرترین شیوه ها برای یادگیری است که در حوزه نهادینه شده است و حوزه باید این مزایای خود را حفظ کند.

 

وی مهم‌ترین نیاز امروز طلاب را ایجاد انگیزه و هدف در آنها دانست و یادآور شد: بسیاری از طلاب تا چند سال اول افق پیش روی خود را نمی‌دانند در حالی که این اساسی ترین مسأله برای طلاب است و اگر این مسأله حل شود خود به خود کسب فضائل اخلاقی هم خواهد آمد.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این که شیوه آموزشی در حوزه غیرکاربردی است، افزود: به عقیده من ایراد حوزه از متون آموزشی نیست، بلکه از شیوه آموزش است و راه حل آن تنظیم کردن تمرینات کاربردی برای هر فصل از کتاب است تا طلاب طریقه استنباط از این متون را یاد بگیرند و فایده‌های کوتاه مدت را درک کنند و سبب ملکه شدن دروس می‌شود.

 

وی با اشاره به این که طلاب معمولا از سنین پایین جذب حوزه می‌شوند، گفت: از همین جهت این سیستم آموزشی است که باید به آنها هدف بدهد و مسیر پیشرفت آنان را مشخص کند و برای این کار نیاز به شورایی از نخبگان حوزوی که به مسائل روز آگاه‌اند است تا در کنار متون قدیمی مسائل روز دنیا هم تدریس شود.

 

حجت‌الاسلام صفاحسینی مباحث معرفت شناسی مانند بحث مهدویت را برای طلاب ضروری دانست و خاطرنشان کرد: در حوزه حتی یک واحد درسی به نام معرفت شناسی وجود ندارد؛ یکی دیگر از مباحث مهم، روش تفکر انتقادی است که در تمام رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود ولی هیچ اثری از آن در حوزه‌ها نیست و بحث سوم هم مباحث کلام جدید است که باید طلاب با مباحث کلامی روز دنیا آشنا شوند./843/303/ب2

ارسال نظرات