۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۳۲۱۶۴۴
فرهنگ فاطمی(2)

حضرت زهرا، درخواستی خارج از توان و قدرت امام علی نداشتند

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) مشهد گفت: خانه حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) با تمام مشکلات کانون محبت بود، این نکته درسی برای بانوان است که حضرت زهرا(س) درخواستی، خارج از توان و قدرت حضرت علی(ع) نداشتند.
مراسم شهادت حضرت زهرا در حرم رضوي برگزار مي شود

خانم حقیقی، معاون فرهنگی مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) مشهد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، به نقش مؤثر زن در خانه و نکات تربیتی خانه داری حضرت زهرا(س) پرداخت. 


 
وی گفت: فاطمه زهرا(س) به عنوان برترین زنان عالم هستی همواره به عنوان الگویی برتر مطرح بوده و هستند که ابعاد وجودی آن بزرگوار فراتر از حضور در زمان و مکانی خاص است، از آنجایی که فضایل اخلاقی انسان هرگز اسیر زمان و مکان نمی‏ شود، این الگوی فضیلت‏ برای همیشه  تاریخ، شایستگی پیروی و متابعت را داراست.


 
حقیقی افزود: فراگیری درس زندگی در مکتب انسان ‏ساز این بانوی نمونه، توفیقی بس ارجمند و بزرگ است که هرکس را نصیب نمی‏ شود و تنها کسانی لیاقت‏ حضور در این وادی عشق را دارند که جان خویش را سرشار از محبت ایشان و فرزندانشان کرده باشند.


 
تعیین مسؤولیت افراد خانواده سبب تکامل خانواده می شود
معاون فرهنگی مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) مشهد اظهار داشت: یکی از عوامل شادابی و تکامل خانواده‏ ها تعیین حدود مسؤولیت افراد در خانواده است. البته، تعیین این مسؤولیت‏ها بنا بر شایستگی ‏ها و توانمندی ‏هایی است که خداوند در انسان به ودیعه نهاده است.


 
وی گفت: امام باقر(ع) می فرمایند: «حضرت فاطمه(س) کارهای منزل را با حضرت علی(ع) این‏گونه تقسیم کردند؛ خمیر کردن آرد و تمیز کردن و جارو زدن منزل به عهده فاطمه(س) باشد و کارهای بیرون منزل از قبیل جمع‏ آوری هیزم و مواد اولیه غذایی را علی‏(ع) انجام دهد».

 

خانه داری حضرت زهرا(س) برای تمام بانوان الگوست
حقیقی با اشاره به این که خانه داری حضرت زهرا(س) درس آموز است، ابراز داشت: چگونه زیستن و معاشرت کردن با همسر و فرزندان و سامان بخشی به امور خانه و زندگی که در حیات طیبه حضرت زهرا(س) بود، خانواده اهل بیت(ع) را به عنوان یک «خانواده الگو» مطرح ساخته است.


 
معاون فرهنگی مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) مشهد گفت: آن حضرت، آیین خانه داری و همسرداری را به خوبی مراعات می‌کردند و در زندگی واقعا شریک، همراه و همراز همسرشان امیرمؤمنان(ع) بودند.


 
وی افزود: گاهی در خانه، به علت وضعیت دوران و شرایط تنگنای اقتصادی حاکم بر مسلمانان و آن حضرت، غذایی نبود و کودکان و خود آن بانو گرسنه بودند، اما حضرت فاطمه زهرا(س) چیزی به حضرت علی(ع) نمی‌گفتند و از ایشان درخواستی نمی‌کردند، حتی به پیامبر خدا هم در این مورد سخنی نمی‌گفت.


 
حقیقی گفت: ایشان بیم آن داشتند که همسرشان نتواند خواسته او را برآورد و تأمین کند و شرمنده شود. تا این حد مراعات مالی شوهر و پرهیز از درخواست، تنها از آن حضرت بر می‌آمد که همسر و همتای کسی همچون حضرت علی(ع)  بودند.

 
حقیقی گفت: در یکی از روزها، صبحگاهان امام علی(ع) به همسر عزیزش فرمود: «فاطمه جان! آیا غذایی داری تا از گرسنگی بیرون آیم؟».  فاطمه(س) پاسخ داد: نه. به خدایی که پدرم را به نبوت و شما را به امامت ‏برگزید. سوگند، دو روز است که در منزل غذایی کافی نداریم، آنچه بود به شما و فرزندانم دادم و خود از غذای اندک موجود، استفاده نکردم.


 
معاون فرهنگی مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) مشهد ادامه داد: امام(ع) با تأسف فرمود: فاطمه جان! چرا به من اطلاع ندادی تا به دنبال تهیه غذا بروم؟. حضرت زهرا(س) فرمود: «ای اباالحسن! من از پروردگار خود حیا می‏کنم که چیزی را که تو بر آن توان و قدرت نداری، از تو درخواست نمایم.»


 
معاون فرهنگی مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) با اشاره به این که بانوان با پیروی از رفتار حضرت زهرا(س) مراعات وضعیت اقتصادی همسر خود را داشته باشند، افزود: مراعات وضعیت همسر باعث ایجاد عشق و محبت بیشتر می شود و پایه های خانواده را محکم تر می کند. 

 

مبلغان دینی، جایگاه و ارزش خانه داری را برای بانوان بیان کنند
حقیقی با اشاره به این که اگر مبلغان دین، روایاتی که اشاره به پاداش های خانه داری دارد را بیان کنند، نتیجه بخش است و بانوان کارهای خانه را با لذت بیستری انجام می دهند، افزود: در روایت آمده است: «هیچ زنی نیست که آب به همسرش بنوشاند، مگر این که این کار برای آن زن از عبادت یک سال که روزهایش روز، باشد و شبهایش و عبادت بایستد بهتر است و خداوند و به پاداش هر جرعه آبی که به همسرش می دهد برای او در بهشت شهر می سازد و شصت خطا از خطاها او را می بخشد.»


 
معاون فرهنگی مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) مشهد با بیان این که کمک کردن زوجین به یکدیگر، باعث افزایش محبت میان آن دو می شود، گفت: حضرت امیرالمومنین علی(ع) فرمود: «روزی رسول خدا (ص)بر ما در منزل وارد شد. فاطمه (س) نزدیک دیگ غذا نشسته بود و من هم برایش عدس تمیز می کردم. آن حضرت مرا با لقب ابالحسن می خواندند، عرض کردم: بفرمایید. 


 
وی افزود: پیامبر فرمودند: «بشنو از من آنچه را که به دستور پروردگارم می گویم! هیچ مردی نیست که در کارهای منزل به همسرش کمک کند، مگر اینکه پاداش او به هر تار مویی که بر بدنش روییده باشد، ثواب یک سال عبادتی است که تمام روزهایش را روزه گرفته و تمام شب هایش را به عبادت ایستاده، شب زنده داری کرده باشد و خداوند به او ثوابی می بخشد که به انبیای صابر خود مثل حضرت داوود و یعقوب و عیسی(ع) بخشیده باشد.»


 
خانه داری برای بانوان متناسب با روحیه و شخصیت بانوان است
وی با اشاره به این که در اسلام، خانه داری برای بانوان از اعمال شایسته محسوب می شود، افزود: نکته قابل ذکر این است که کار در خانه، مناسب با روحیات و شخصیت زن است و کار بیرون از منزل برای بانوان سنگین است و خانم ها توان کارهای سنگین و پرمشغله و پرمسؤولیت را ندارند و روحیه ظریف و لطیف آن ها صدمه می بیند.


 
حقیقی افزود: البته این بدان معنا نیست که بانوان نباید شاغل باشند و نمی توانند کارهای بیرون از منزل را انجام ندهند؛ بلکه بسته به شرایط، موقعیت ها و ضرورت حضور در جامعه، در مشاغلی چون معلمی و دکتری حضور خانم ها لازم است و همان گونه که شاهد هستیم جامعه به خانم های متخصص و متعهد نیاز دارد تا در برخی عرصه ها وارد شوند. 


 
وی گفت: رسول خدا در نخستین شب ازدواج علی (ع) و زهرا (س) کارهای آنان را به این شکل تقسیم کرد؛ خمیر کردن آرد و پختن نان و تمیز کردن و جارو زدن خانه به عهده حضرت فاطمه (س) باشد و کارهای بیرون منزل از قبیل جمع آوری هیزم و مواد غذایی را حضرت علی (ع) انجام دهد.

 

حقیقی افزود: پس از آن بود که حضرت زهرا (س) فرمود: «جز خدا کسی نمی داند که از این تقسیم کار تا چه اندازه خوشحال شدم، زیرا رسول خدا (ص) مرا از انجام کارهایی که مربوط به مردان است،‌ بازداشت.»

 

خداوند متعال پاداش نیکو به خانه داری بانوان عطا می کند
معاون فرهنگی مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) مشهد با اشاره به این که غرب نگاه مادی به زن دارد، در حالیکه اسلام برای هویت و جایگاه بانوان ارزش قائل است و آن را محترم می شمارد، گفت: حضرت آیت الله خامنه ای می فرمایند: «برخلاف غرب، نظر اسلام درباره خانواده و جایگاه زن بسیار روشن است و پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار (ع) در سخنان مختلف بر این جایگاه رفیع تأکید کرده اند.»


 
حقیقی به ارزش و جایگاه خانه داری از منظر اسلام اشاره کرد و افزود: امام صادق (ع) می فرمایند: «هر زنی که در خانه شوهر خود به قصد مرتب کردن آن، چیزی را جا به جا کند، خداوند به او نظر افکند و هر که را خداوند به او نظر کند، عذابش نمی کند.»


 
وی افزود: در روایت دیگری نیز آمده است: «زنی که غذای خوشگوار برای شوهر آماده کند خداوند خوراک‌های گوناگون در بهشت برایش مهیا کند و بگوید بخور، بنوش به پاداش زحماتی که در دنیا کشیدی.»/1309/302/ب1

ارسال نظرات