۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۳۲۱۴۱۶
استاد حوزه علمیه:

فهم دقیق آموزه ها و منابع دینی در گرو بهره‌مندی از ادبیات عرب است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که رمز ماندگاری آموزه های دینی در ادبیات عرب و ادیبانی است که این ادبیات را نشر داده و حفظ کردند، گفت: فهم دقیق آموزه ها و منابع دینی به وسیله ادبیات عرب ممکن است.
ادبيات عرب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حمید جزایری، استاد حوزه علمیه قم بعد از ظهر امروز در جمع طلاب و استادان رشته مدرسی ادبیات عرب جامعة الزهرا(س) با تبیین نقش ادیبان شیعه در تدوین و ماندگاری ادبیات عربی، بر اهمیت فراگیری ادبیات عربی در حوزه های علمیه به ویژه حوزه‌های خواهران برای فهم دقیق منابع دینی تأکید کرد.


وی با اشاره به تأثیرگذاری و کارکردهای ادبیات عرب در فهم صحیح منابع دینی از جمله قرآن کریم و روایات معصومین(ع)، افزود: فهم دقیق کلام قرآن و معصومین(ع) در گرو فهم بلاغت هایی است که در سخنان آنها به کار رفته و فهم این بلاغت‌ها تنها با یادگیری ادبیات عرب برای طلاب ممکن می‌شود.


استاد حوزه علمیه قم با بیان مثالی درباره واژه «توفی» به اهمیت فهم دقیق نکات ادبی در ترجمه این واژه اشاره کرد و گفت: توجه نداشتن برخی مفسران و مترجمان به معنای دقیق این لغت موجب بی‌دقتی آنها در معنای این واژه است.


حجت الاسلام جزایری با تبیین نقش ادبیات عرب در مباحث فقهی به نمونه هایی اشاره کرد و ادامه داد: از جمله این موارد بحث تشبه نساء به رجال و بر عکس در فقه است که در این که تشبه بر چه عنوانی صادق است و آیا قصد زن و مرد در این امر دخیل است یا نه اختلاف دیدگاه وجود دارد.


وی یادآور شد: این اختلاف دیدگاه ناشی از ماده «تشبه» است که جایگاه آن در صرف است و نکته دیگری که مورد اشاره قرار دارد فرق میان معنای طلب در چند باب از ابواب مزید بود که این سؤال مطرح شد آیا این طلب ها از یک سنخ است و یا تفاوت‌هایی میان آنها وجود دارد.


شایان ذکر است، نشست «کارکردها و بایسته‌های ادبیات عربی در فهم دین» به همت گروه مدرسی ادبیات عرب در جامعة‌الزهرا(س) برگزار شد و در این نشست بیش از 90 نفر از اساتید و دانش پژوهان حضور داشتند./968/202/ب2

ارسال نظرات