۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۳۲۱۳۲۸
استاد حوزه و دانشگاه:

برای به کار بستن علوم بشری باید آن را با سنت، فرهنگ و دین تطبیق داد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که برای بکار بستن علوم مختلف نخست باید آن ها را با سنت و فرهنگ و دین تطبیق کرد، گفت: در علوم بشری فقط به رفتار های مادی توجه شده است و اگر بشر برای مسائل ما تعیین کننده باشد، دچار انحراف خواهیم شد بنابراین باید قبل از بکار بستن این علوم آن ها را با سنت، فرهنگ و دین تطبیق دهیم تا بر اساس مباحث ارزشی و اخلاقی باشد.
بنيان خانواده از منظر اسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، زهرا سید زاده، استاد حوزه و دانشگاه، صبح امروز در سلسله نشست های تخصصی سبک زندگی زن مسلمان که در مرکز آموزشی طوبی که با حضور طلاب، مربیان و مبلغان برگزار شد به تبیین نقش بازی در تربیت کودک و رشد و مهارت تفکر خلاق در کودکان پرداخت.

 

سید زاده با اشاره به این که برای بکار بستن علوم مختلف نخست باید آن ها را با سنت و فرهنگ و دین تطبیق کرد، گفت: علم بشر ناقص است، در گذشته مسائلی مانند هم جنس گرایی نوعی اختلال بود و حال آن ها را به عنوان یک قانون تصویب شده است بنابراین اگر بشر برای مسائل ما تعیین کننده باشد، دچار انحراف خواهیم شد و باید قبل از بکار بستن آن ها را با سنت، فرهنگ و دین تطبیق دهیم و سپس از این مسائل را به کار ببندیم.

 

وی با تأکید بر لزوم اطلاعات و تخصص کافی برای مربیان کودک، اظهار کرد: متأسفانه مربیان و مشاوران دربرخی از مهد کودک ها و مراکز مشاوره دارای تجربه کافی نیستند و باید هر روز بیشتر مطالعه شود و از تجربیات دیگر مشاوران بهره گرفته شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: برای تربیت کودکان باید از شیوه های تشویقی استفاده شود و این تشویق ها به صورت اصولی انجام شود تا بتوان به رشد خلاقیت کودک کمک شود و شیوه های تخریبی بسیار برای کودک آسیب دهنده است.

 

وی افزود: از شیوه های تغییر رفتاری که رفتارشناسان در کتب مختلف به آن ها اشاره کرده است، استفاده کرد اما با توجه به این که آن ها فقط به رفتار های مادی توجه شده است و برای به کار بستن این روش ها باید مباحث ارزشی و اخلاقی را نیز در نظر گرفته شود.

 

سیدزاده به نقش بازی در رشد کودک اشاره و بیان کرد: بازی ها در درمان پرخاشگری و اختلالات کودک؛ تقویت زبان و تکلم، تقویت هوش، تکرار الگو برای زندگی، خلاقیت پذیری مؤثر است و در حقیقت با بازی ها زندگی کودک باید رشد داده شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه به ویژگی هایی که در بازی های کودک باید به آن ها توجه شود اشاره و ابراز کرد: بازی کودک باید برای رشد و کسب تجربه باید باشد، از بازی هایی استفاده شود که با آزمون و خطا تجربه کند و بتواند خلاقیت وی را پرورش دهد، افزایش درک و دانش به کودک بدهد، سبب افزایش تخیل در کودک باشد.

 

وی به ویژگی های بازی ها برای ایجاد خلاقیت در کودکان اشاره و اظهار کرد: سیالی(برش فکری) یعنی توانایی ارائه پاسخ های متعدد به یک موقعیت معین بدون سانسور کردن پاسخ ها، ابتکار، تخیل؛ انعطاف پذیری بازی می تواند موجب خلاقیت در کودک شود.

 

سید زاده به موانع خلاقیت در کودک اشاره و بیان کرد: موانع زیستی، موانع جسمی، موانع اجتماعی از جمله موانع در خلاقیت در کودک است.

 

وی خاطرنشان کرد: سنت هایی که مانع رشد و نادرست است را باید بشکنیم و آزادی رأی و استقلال در کودک را به وجود آوریم تا کودک در آینده بتواند در روش های درست برخلاف سنت های اشتباه حرکت کند./1310/202/ب3

ارسال نظرات