۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸
کد خبر: ۳۲۱۲۸۷
آیت الله مهدوی تشریح کرد؛

علت تطهیر 14 معصوم از سوی خداوند/ اراده خداوند در تطهیر اهل بیت تکوینی جبری نیست

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مهدوی با اظهار گلایه نسبت به کسانی که معصوم بودن اهل بیت(ع) را جبری و بدون مرجح به خداوند نسبت می دهند، گفت: منظور از "انما یرید الله" در آیه تطهیر، اراده تکوینی جبری نیست، بلکه اراده تشریعی خداوند است که 14 معصوم(ع) با اراده خودشان پاک ترین انسان ها هستند.
آيت الله سيد ابوالحسن مهدوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته با اشاره به فضیلت حدیث کساء و  مقام  عصمت 5 تن آل عبا، نسبت همه 5 تن غیر از حضرت زهرا(س) را با یکدیگر با واسطه دانست و گفت: تنها حضرت فاطمه(س) است که اگر نامشان در اول بیاید آن وقت می توان گفت "و ابوها، بعلها و بنوها" و همه 5 تن را در  دنباله نام ایشان ذکر کرد  و تنها ایشان با هر 4 نفر دیگر بی واسطه ارتباط دارد.

 

وی ادامه داد: بعد از اتمام نزول آیه تطهیر پیامبر(ص) فرمودند "اگر در جایی که شیعیان و محبان ما حضور داشته باشند و این حدیث قرائت شود رحمت خدا بر حاضران نازل می شود و ملائکه برای آن ها استغفار می کنند تا زمانی که در جلسه هستند"، و امیرالمومنین(ع) با شنیدن این جملات فرمودند "ما و شیعیان ما رستگار شدیم".

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: هر کس در آن جلسه حدیث حاجتی داشته باشد خداوند حاجت او را برآورده می کند و غم و اندوه را از او زایل می کند، حضرت علی(ع) هم در پایان عرایض پیامبر(ص) درباره فضیلت حدیث کساء و هم در لحظه شهادت خود فرمودند: "فزت و رب الکعبه"، در مورد 14 معصوم(ع) غیر از این 5 نور مقدس اهل کساء دیگر این تعداد معصوم در یک زمان در قید حیات در طول تاریخ نداریم.

 

آیت الله مهدوی اظهار داشت: جبرئیل هم اجازه گرفت و به 5 نفر آل کساء پیوست، عظمت اصلی 5 نور مقدس به دلیل رتبه آن هاست که مقام ایشان فوق 9 معصوم(ع) دیگر است و از این نظر بین شیعه هیچ شکی وجود ندارد، اما شکی که در مورد این 5 نور مقدس وجود دارد، اول پیامبر اکرم(ص) بعد امیرالمومنین و حضرت زهرا(س) هستند.

 

وی ابراز داشت: ظاهر قضیه این است که جبرئیل آمد و آیه تطهیر را بر پیامبر(ص) نازل کرد اما در واقع پیامبر(ص) خودشان از قبل از آن اطلاع داشتند، در مورد تمامی آیات قرآن این چنین است و پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) همواره قبل از نزول ملائکه از آن ها اطلاع داشتند، خداوند می فرماید "من این جهان را خلق نکردم مگر به خاطر این 5 نفری که زیر کساء هستند"، قبل از این که جیرئیل پایین بیاید و آیه را اعلام کند حضرت فاطمه(س) از آن خبر داشتند، این انوار مقدسه موجودات نورانی عرشی اند و نیاز به واسطه برای ارتباط با خدا ندارند، حتی اگر پیامبر به جبرئیل اذن نمی داد که آیه را از خداوند بگیرد جبرئیل توانایی این کار را نداشت.

 

نماینده مجلس خبرگان توضیح داد: امیرالمومنین(ع) وقتی در 11 سال قبل از بعثت به دنیا آمدند سوره مومنون را روی دست پیامبر(ص) تلاوت کردند، کودکی و پیری معصومین در ولایت تفاوت نمی کند، "محبتکم" در  حدیث کساء در ادبیات عرب ممکن است اضافه مصدر به فاعل و مفعول آن محذوف باشد یا ممکن است اضافه به مفعول باشد و فاعل آن مقدم باشد، معنای اول یعنی خداوند می فرماید" من جهان را خلق کردم چون شما 14 معصوم خلقت جهان را دوست می داشتید".

 

آیت الله مهدوی در ادامه بیان داشت: این که رضایت امام زمان(عج) با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست به همین دلیل و این مقام ایشان است، اما اگر معنای اضافه به مفعول را در نظر بگیریم، شیرینی حدیث بالاتر می شود و فاعل آن الله است، یعنی خداوند می فرماید "من جهان را خلق کردم چون دوست داشتم شما 14 نور در آن حضور داشته باشید".

 

وی گفت: امروز یکی از آن 14 گل که خداوند فرمود  و این همه به ایشان علاقه دارد در بین ما و در این دنیاست اما ما قدر این گل را نمی دانیم، در تفسیر آیات 30 به بعد سوره بقره خداوند به ملائکه فرمود "انی جاعل فی الارض خلیفه" و ملائکه اعتراض کردند اما اشتباه ملائکه آن بود که به 14 معصوم(ع) توجه نکرده بودند، و الا ایراد ملائکه بر فاسد و خونریز بودن بشر درباره دیگر افراد غیر از 14 معصوم(ع) وارد بود.

 

امام جمعه موقت اصفهان افزود: خداوند در جواب ملائکه اسامی 14 معصوم(ع) را به حضرت آدم تعلیم داد و فرمود که جهان را به خاطر 14 معصوم(ع) خلق می کنم، بعضی از بشر مانند شیعیان حد متوسط هستندبه تعبیر آیه 32 سوره فاطر ، بعضی میانه رو و برخی هم که خار و خاشاک و کافر هستند و اگر خداوند به خاطر این ها جهان را خلق می کرد حکیم بودن خداوند زیر سوال می رفت.

 

آیت الله مهدوی ابراز داشت: معنای دوم را گرفتن یعنی این که معصومین(ع) هدف غایی خلقت جهان هستند و دیگران وظیفه دارند ایشان را الگوی خود قرار دهند و معصومین(ع) به عنوان اسوه هستند، آخرین هدف خلقت انسان که لقاء الله است در ارتباط با ائمه معصومین شکل می گیرد، اگر کسی با معصومین مرتبط شد انگار که با خدا مرتبط شده است.

 

وی تصریح کرد: حتی در دنیا هم که ما زیارت امام حسین(ع) می رویم فرموده اند که انگار خداوند را در عرش خود زیارت کرده ایم، در آیه "فادخلی فی عبادی فادخلی جنتی" که مظهر لقاء الله است خداوند می فرماید که بیایید با پیامبر(ص) و سایر معصومین(ع) همنشین شوید که همان همنشینی با من است، ملاقات و مجالست با امیرالمومنین(ع) مجالست با خدا محسوب می شود.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان ابراز داشت: در آیه تطهیر اذهاب رجس مقدم بر تطهیر است، انسان اگر خواست پاک بشود اول باید ناپاکی را از خود دور کند، در "لا اله الا الله" اول "لا اله" و نفی غیر است و بعد "الا الله" مطرح می شود، اگر در جلسه ای اغیار را بیرون کردیم بعد احباب وارد می شوند، اول حمام می رویم و بده را از چرک ها پاک می کنیم و بعد عطر استفاده می کنیم.

 

آیت الله مهدوی اظهار داشت: نکته مهم در این آیه این است که اذهاب رجس به معنای جبر نیست، وقتی خداوند بخواهد رجس را از اهل بیت(ع) دور کند این به معنای سلب اختیار از ایشان نیست، ممکن است برخی بگویند خدایا همان گونه که رجس را از اهل بیت(ع) برطرف کردی آلودگی را از ما هم برطرف می کردی تا ما هم پاک و مطهر شویم، اگر این گونه باشد که مطهر بودن دیگر برای معصومین(ع) ارزشی محسوب نمی شود.

 

وی گفت: متاسفانه بسیاری از مردم و  روحانیان این بحث را اشتباه مطرح می کنند و حتی کتاب هم در این مورد به اشتباه نوشته شده است، برخی فکر می کنند خداوند متعال شروع کننده است و همین طور بی دلیل و به قول عوام کشکی اهل بیت را بدون هیچ مرجحی بر سایرین ترجیح داده است، چنین نسبت هایی را به خداوند دادن بسیار زشت است.  

 

امام جمعه موقت اصفهان ابراز داشت: تکسب و تفضل با هم است، با تقدیم رتبی تکسب نه تقدم زمانی، تقدم زمانی آن است که اول ما یک حرکتی بکنیم بعد خداوند 10 حسنه به ما بدهد و این اولیت زمانی غلط است، در آیه "و من جاء بالحسنه ..." ، منظور اولیت رتبی است و معنای آن این است که 10 حسنه خداوند معلول آن یک حسنه است که شما آوردید، اما آن یک حسنه را ممکن است شما فردا بیاورید و خداوند چون می داند شما فردا آن حسنه را خواهید آورد امروز این 10 حسنه را به شما می دهد، حتی قبل از تولد حسنه را به شما می دهد، شما کار خیری انجام میی دهید و کاسبی می کنید، خداوند 9 تا هم به شما تفضل می کند.

 

آیت الله مهدوی اظهار داشت: این که خداوند خبر می دهد که در آینده شما فرزندی خواهید داشت که چنین و چنان خواهد بود، به معنای جبر نیست بلکه خبر از یک واقعه اختیاری است، اگر هم خداوند خبر ندهد همان خواهد شد و همان اتفاقات با اختیار خود فرزند برایش اتفاق می افتد.

 

وی با اشاره به آیه 12 سوره انعام "کتب علی نفسه الرحمه"، گفت: خداوند بر خودش رحمت را واجب کرده است، در آیه 32 سوره زخرف به همین نکته اشاره شده است، در آیه تطهیر هم همین است و وقتی می فرماید "انما یرید الله ..."، این اراده، اراده تکوینی جبری نیست.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: اراده های خدا گاهی در امور تکوینی است که 2 آیه آخر سوره یاسین است که مربوط به همان "..انما اذا اراد شیئا ان فیقول له کن فیکون"، گاهی اراده در امور تشریعی می آید، یعنی خداوند اراده کرده تا دین در بین مردم پذیرفته شده و همه مردم متدین شوند،  هر دو این ها چه تکوینی و چه تشریعی اراده الهی هستند.

 

آیت الله مهدوی ادامه داد: اما بین این دو اراده تفاوت وجود دارد، اراده تکوینی بی واسطه به مراد وصل می شود، در اراده تکوینی تا خداوند اراده خلق می کند همان موقع خلق صورت می گیرد و هیچ واسطه ای ندارد، اما در اراده تشریعی یک واسطه به میان می آید، وقتی خداوند اراده دارد تا همه مردم جهان شیعه اهل بیت(ع) شوند، معنایش این نیست که با زور همه را وادار به این کار می کند.

 

وی تصریح کرد: در آیه 118 سوره خود خداوند می فرماید "و لو شاء ربک لجعل الناس امتاً واحده"، خداوند قدرت آن را دارد که همه مردم را شیعه خلق کند اما مصلحت نیست، در اراده تشریعی خداوند اراده انسان یک واسطه است، یعنی خداوند متعال اراده می کند که انسان اراده داشته باشد و به انسان می فرماید که تو با اراده خودت برو  و مذهب تشیع را انتخاب کن.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه اذعان کرد: اراده خداوند بر روی اعطای اراده به انسان قرار می گیرد نه در اعطای جبری تشیع به انسان، مرحله اول اعطای اراده از سوی خداوند است، در مرحله دوم انسان اعمال اراده می کند، یعنی می تواند اراده را به کار گیرد و می تواند به کار نگیرد، می تواند شیعه بشود می تواند نشود و خداوند منتظر است تا ببیند انسان اراده خود را  به چه سمتی می برد.

 

آیت الله مهدوی اظهار داشت: در مرحله دوم که انسان اجازه اعمال اراده اعطایی از سوی خدا را دارد، انسان اراده خدا را به هر سمتی که برد خداوند هم همان اراده را می کند و روز بالای سر انسان نمی گذارد که حتماً باید دستور مرا اطاعت کنی و معنای "لا اکراه فی الدین" هم همین است، در امور تشریعی درکنار اراده یک بحث مشیت هم وارد می شود.

 

وی ابراز داشت: مشیت در امور تکوینی نیست، اما در امور تشریعی مشیت و اراده را داریم که 2 چیز هستند، مشیت الهی همان کاشفیت از خواست درونی خداست، وقتی خدا امر به نماز خواندن می کند، ما کشف می کنیم که خدا دوست دارد تا ما نماز بخوانیم، اما امر الهی اراده الهی نیست که تا خداوند فرمود نماز بخوانید همه انسان ها در زنجیر شوند و به روز رو به قبله به نماز بایستند و در امور تشریعی اراده الهی تابع اراده انسان است، هر چند مشیت خداوند می تواند چیز دیگری باشد که انسان به آن عمل نکرده است.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری، افزود: اگر خداوند اراده کند تا عذابی را نازل کند هیچ کس نمی تواند مانع او شود، خداوند میی تواند به کس اراده ندهد و یا بدهد و بعداً از او بیرد، اما وقتی اراده داده در امور تشریعی بر اساس اراده انسان اراده می کند، مصلحت در این است که اراده انسان اعمال شود.

 

آیت الله مهدوی تصریح کرد:  در  مورد آیه تطهیر هم وقتی 14 معصوم(ع) به دنیا آمدند با اراده خودشان پاک ترین انسان ها هستند، یعنی توانایی گناه کردن را دارند اما گناه نمی کنند، چون در شناخت و اطاعت خدا 100 درصد جلو رفتند، خداوند هم 100 درصد به آن ها تفضل کرده است و این سنت الهی است و اختصاص به 14 معصوم(ع) ندارد و بلکه می تواند در مورد همه مردم اجرا شود، اگر ما هم در اطاعت خداوند خوب جلو برویم، تفضل شامل حال ما می شود، منتها چون ما 100 درصد نمی رویم، خدا هم درصدهای پایین تری را به ما می دهد. /869/201/ب1

ارسال نظرات