۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۳۲۱۱۹۰
مدیر گروه‌ مدیریت راهبردی و مطالعات فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم:

چالش‌های معرفتی و اجرایی سبب ناکارآمدی عرصه نظام سلامت است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام هاشمیان با اشاره به چالش‌های سیاست‌گذاری سلامت در ایران، گفت: برخی از چالش‌های عرصه سلامت، معرفتی یا مغز‌افزاری است و ناظر به ناکارآمدی در عرصه نظام سلامت است و برخی از چالش‌های سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری است و ناظر به ناکارمدی در عرصه اجرا است.
هاشميان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمدحسین هاشمیان، مدیر گروه‌های مدیریت راهبردی و مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع)، در پیش‌نشست همایش «انسان، جامعه و سلامت» کمیته سیاست‌گذاری و سلامت و چالش‌های سیاست‌گذاری سلامت در ایران که پیش از ظهر امروز در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، با اشاره به چالش‌های سیاست‌گذاری سلامت در ایران، اظهار داشت: در این نشست سه مقاله را با توجه به این چالش‌ها در کشور، ارائه خواهیم داد.

 

مدیر گروه‌های مدیریت راهبردی و مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع) افزود: برخی از چالش‌های عرصه سلامت، معرفتی یا مغز‌افزاری است و ناظر به ناکارآمدی در عرصه نظام سلامت است و برخی از چالش‌های سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری است و ناظر به ناکارمدی در عرصه اجرا است.

 

حجت الاسلام هاشمیان به موضوع مقاله نخست اشاره کرد و گفت: چالش معرفتی با موضوع «نگاهی دوباره به حوزه پزشکی بر اساس طب انفسی و آفاقی» است که از سوی جناب سپهری، استاد دانشگاه امام صادق(ع) ارائه خواهد شد.

 

وی با اشاره به تفاوت مبانی دینی با مبانی غربی یادآور شد: این مقاله با مراجعه به مبانی و استخراج اصول و گزاره‌های بنیادینی که در حوزه دانش پزشکی در سند تحول سلامت و بخش‌های اجرایی دیگر است.

 

مدیر گروه‌های مدیریت راهبردی و مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع) به چالش‌های اجرایی در حوزه سلامت اشاره و تأکید کرد: چالش‌های اجرایی ناظر به آسیب‌ها و عارضه‌ای است که فراگیر شده است و اسنادی که اجرایی نمی‌شوند یا به صورت اساسی ناقص اجرا می‌شوند.

 

وی با اشاره به چالش‌های اجرایی در بخش طب سنتی افزود: با توجه به این که در حوزه عمومی و فرهنگ عامه، اقبال به طب اسلامی زیاد شده است، باید به چالش‌های اجرایی در این بخش نیز توجه شود.

 

حجت الاسلام هاشمیان به موضوع مقاله سوم اشاره کرد و گفت: این مقاله با نگاه انسان شناسانه و منتقادانه به طب مدرن و با اشاره به مبانی طب اسلامی و چالش‌های معرفتی ارائه می‌شود./908/202/ب2

ارسال نظرات