۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۸
کد خبر: ۳۲۰۹۸۱
کارشناس فضای مجازی:

بومی سازی علوم انسانی از بزرگ‌ترین وظایف حوزه علمیه است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس فضای مجازی گفت: طلاب نباید جهت تبلیغ به عرصه‌هایی وارد شوند که آرم اعتماد به پیشانی آنان بزند؛ یکی از بزرگ‌ترین وظایف حوزه علمیه بومی سازی علوم انسانی است؛ به ویژه این‌که در دانش ارتباطات بومی سازی اسلامی انجام نشده است.
حجت الاسلام محمد کهوند عضو شوراي عالي حوزه هاي علميه کشور

حجت الاسلام محمد کهوند، کارشناس فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اهمیت فعالیت تبلیغی طلاب در عرصه رسانه و فضای مجازی اظهار داشت: دشمنان اسلام بر فناوری رسانه‌ای استیلا یافته‌اند و برخی از سخت افزارها را نیز به انحصار خود در آورده‌اند.

 

وی ادامه داد: دشمن با تولید فکر، اندیشه و فرهنگ ضد دینی در صدد است تا از سلطه خود بر رسانه‌ها استفاده کند و علوم و فرهنگ‌های ضد دین را در جوامع اسلامی نفوذ دهد.

 

این پژوهشگر حوزه علمیه قم عنوان کرد: مهم‌ترین وظیفه طلاب حوزه‌های علمیه در دفاع برابر دشمنی رسانه‌ای دشمن، تولید اندیشه‌های اسلامی و حتی فنی است تا با سوق یافتن جوامع اسلامی به سوی تولید علم و اندیشه، از استیلا و انحصار رسانه‌ای دشمن رهایی یابند.

 

وی ادامه داد: عده‌ای می‌گویند که در برابر استیلای رسانه‌ای دشمن، نیاز به فیلترینگ نیست؛ فرهنگ سازی کند تا کاربران خود به سوی نرم افزارها و رسانه‌های ایرانی و اسلامی بروند؛ این سخن اشتباهی است.

 

حجت‌الاسلام کهوند ابراز کرد: ؛ اگر تولید براساس نیاز بشر باشد و توزیع عاقلانه و به تناسب صورت بگیرد، آن‌گاه مصرف نیز صحیح خواهد بود و اگر اشکالی نیز وجود داشته باشد، با فرهنگ سازی برطرف می‌شود.

 

وی افزود: به عنوان مثال، بشر نیازمند چاقو بود و براساس این نیاز بشر، چاقو تولید شد؛ توزیع آن نیز عاقلانه صورت گرفت و به کودکان و افراد روانی چاقویی داده نشد؛ بنابراین با وجود این‌که در هر خانه‌ای تعداد زیادی چاقو یافت می‌شود، مصرف آن معمولا مناسب و صحیح است.

 

کارشناس فضای مجازی تأکید کرد:‌ در همه فناوری‌ها تولید بر اساس نیاز و توزیع آن عاقلانه بوده است و از همین رو، مصرف به طور معمول خوب پیش رفته است؛ اما گاهی که مصرف نامناسب می‌شود، می‌توان به فکر فرهنگ سازی بود.

 

وی گفت: گاهی که یک فناوری بدون نیاز تولید و به تناسب افراد توزیع می‌شود، طبیعی است که مصرف آن اشتباه شود؛ به طور مثال تلگرامی که تولید و توزیع آن با محور صحیح نیست، مصرف آن فرهنگ سازی درست نمی‌شود.

 

حجت‌الاسلام کهوند تصریح کرد:‌ از زمان تولید محصول و فناوری باید به فکر فرهنگ‌سازی بود تا هم زحمت‌ها برداشته شود و هم از لحاظ اقتصادی منفعت داشته باشد؛ در حالی که بسیاری از متدینان هم می‌اندیشند که فناوری غربی با شیوه تولید و توزیع ناصحیح، می‌تواند مصرف صحیح داشته باشد.

 

وی تأکید کرد: طلاب، روحانیان و حوزه‌های علمیه می‌توانند با تولید علوم انسانی اسلامی نقش مؤثری در ایجاد فرهنگ مناسب دینی داشته باشند؛ همچنین می‌توانند مقدمات تولید علم در عرصه فناوری رسانه‌ای را نیز فراهم کنند تا استیلای دشمن در نرم افزار و سخت افزار خارج شویم.

 

این پژوهشگر حوزه علمیه قم بیان کرد: یکی از بزرگ‌ترین وظایف حوزه علمیه بومی سازی علوم انسانی است؛ به ویژه این‌که در دانش ارتباطات بومی سازی اسلامی انجام نشده است.

 

وی گفت: طلاب در تبلیغ اینترنتی مراقب باشند که به بسترهای نامناسبی که از آن دشمن است، وارد نشوند؛ این‌گونه بسترهای امنیت اخلاقی و حتی جانی طلاب را به خطر می‌اندازد؛ همچنین فعالیت در چنین بسترهایی، آرم اعتماد به پیشانی آنان می‌زند و موجب تقویت دشمن می‌شود./997/302/ب2

ارسال نظرات