۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۳۲۰۸۸۲
مسؤول مطالعات فرهنگی مرکز مدیریت حوزه علمیه کرمان:

روحانیت، عنصر اصلی مولّد فرهنگ در کشور است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول مطالعات فرهنگی مرکز مدیریت حوزه علمیه کرمان گفت: ارزش‌ها و هنجارها، عمدتا از طریق روحانیت به جامعه تزریق شده و جزء فرهنگ عامه مردم درآمده و گفتار و کردار این قشر معتمد دینی، همواره در طول تاریخ، حجت شرعی و مقبول افراد جامعه بوده است.
 روحانيت و انقلاب اسلامي

حجت الاسلام رضا مختار آبادی مسؤول مرکز مدیریت حوزه علمیه کرمان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، به تبیین نقش روحانیت در جامعه پرداخت و اظهار کرد: روحانیت کلام خدا و معصومین را بیان می کند و مردم هم طبق اعتقادی که به قرآن و معصومین دارند حرف روحانیت را باور و اعتماد می کنند و روحانیت عزیز نیز باید توجه داشته باشند اعتمادی که از سوی مردم به آنان جلب شده است را حفظ کنند و هم در نقش سیاسی، دینی و تبلیغی وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند، تا این اعتماد هرگز از مردم سلب نشود.


وی بیان کرد: مردم نیز باید توجه داشته باشند شاید در بین روحانیت بعضی افراد گول دشمن را بخورند و مشکلاتی در جامعه ایجاد شود، اما مردم نباید همه روحانیت را به یک چشم ببینند و بگویند دیگر نمی شود به روحانیت اعتماد کرد، همچنین همه اقشار مردم دچار غفلت می شوند و حتی مبارزات قبل خود را فراموش می کنند و بعضی از مسائل را مطرح می کنند این ها نباید سبب شود که مردم از همه روحانیت اعتمادشان سلب یا کم بشود.


حجت الاسلام مختارآبادی در بخش دیگری از سخنانش به نقش روحانیت در انقلاب اشاره کرد و افزود: حضرت امام(ره) می فرمایند «روحانیت در تمام مراحل نقش اول را داشت به ویژه در رابطه با سازماندهی و بسیج توده مردم، که مردم را در کنار هم قرار دهد و سازماندهی کند» و حتی توانسته نیروهای که مخالف انقلاب بودند را جذب انقلاب کند و این نقش مهم را روحانیت داشته است.


مسؤول مطالعات فرهنگی مرکز مدیریت حوزه علمیه کرمان تصریح کرد: سازماندهی و بسیج توده ها مردم از طریق های های مختلف بوده و روحانیتی که در مساجد شهرها و روستاها حضور داشتند مردم را در این راستا آگاه می کردند که چه عقاید سیاسی باطلی در کشور رخ می دهد و باید این عقاید سیاسی بر اساس اسلام شکل گیرد چون کشور ایران، یک کشور مسلمان نشین است و روحانیت در مساجد به مردم اطلاع رسانی می کردند.


وی شرکت روحانیت در مراسم های عزاداری اهل بیت(ع) را یکی دیگر از نقش روحانیت در انقلاب و بعد از آن عنوان و خاطرنشان کرد: روحانیت در این مراسم ها واقعیت های اجتماع را به مردم می گفتند در واقع ایدئولوژی انقلاب را ترویج می کردند و حضرت امام (ره) به عنوان شاخص ترین ایدئولوژی انقلاب محسوب می شوند و بعد از ایشان افراد دیگری همچون مقام معظم رهبری، شهید مطهری و شهید بهشتی و افراد خاص دیگر که نقش به سزایی در انقلاب داشتند،این افراد ایدئولوژی انقلاب را ترویج و تبیین کردند.


حجت الاسلام مختارآبادی ادامه داد: روحانیت از دوره صفوی به بعد نقش مهمی را ایفا کرده در مسائل مهمی همچون مشروعیت و دیگر مسائل و این ایفای نقش همچنان تداوم داشته و خواهد داشت و در حقیقت روحانیت کلام خدا و کلام ائمه معصومین را برای مردم بازگو می کنند.


مسؤول مطالعات فرهنگی مرکز مدیریت حوزه علمیه کرمان یادآور شد: حضرت علی (ع) فرمودند «اللهم انه لا بدلک من حجج فی ارضک حجة بعد حجة علی خلقک یهدونهم الی و دینک و یعلمونهم علمک کی لا یتفرق اتباع اولیائک»؛ «خدایا ضرورت است که در زمین تو حجتهایی باشد که یکی پس از دیگری بر خلقت فرود آیند، تا آنها را به دینت هدایت سازند و علم ترا به آنها فرا دهند تا بدین طریق موالیان تو را از تفرقه و پراکندگی نجات دهند».


وی با بیان این که روحانیت دلسوز و آگاه همواره حافظ و پاسبان اصول و مبانی دین در طول تاریخ بوده است، اضافه کرد: اکنون دستیابی ما به این منابع و متون غنی دینی مرهون همان خدمات و زحمات دلسوزانه نهاد مقدس حوزه و روحانیت است.


حجت الاسلام مختارآبادی تأکید کرد: از طرفی نقش حوزه و روحانیت در راستای پیروزی انقلاب که بر مبنا و اصول فرهنگ غنی اسلام بنا شده است، فراموش ناشدنی و غیر قابل انکار است و بدون شک بعد از انقلاب، روحانیت توانست بخوبی وارد عرصه‏های علمی و فرهنگی کشور شود.


مسؤول مطالعات فرهنگی مرکز مدیریت حوزه علمیه کرمان اظهار کرد: روحانیت در لابلای عرصه‏های مختلف تاریخی، بهترین فرصت را برای شیوع و گسترش فرهنگ دینی به دست آورد و امیدواریم که با همکاری نهادهای مختلف و مساعدت و هماهنگی سازمانها و مراکز فرهنگی و اجرایی کشور این قشر خدوم بیش از پیش بتواند به اهداف عالیه خویش در این جهت دست یابد./9709/302/ب1

ارسال نظرات