۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۳۲۰۶۵۷
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مطرح کرد؛

شیوه تخاطب رهبر انقلاب در دو نامه به جوانان غربی؛ عنصر گمشده در گفتمان انقلاب

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب در دو نامه خود به جوانان غربی از شیوه و سبک تخاطب استفاده کردند که شاید گمشده عناصر فعال در گفتمان فکری انقلاب با جامعه و جوانان خود ما نیز می‌تواند باشد.
حجت الاسلام علي اکبر رشاد، متولي مدرسه علميه امام رضا(ع) تهران و رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پیش از ظهر امروز در نشست خبری هم اندیشی علمی اسلام و جوان غربی، که در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به دو نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی، گفت: این دو نامه یک اتفاق تاریخی است با ابعاد مختلف که می شود در خصوص آن  سخن گفت که مهمترین بخش آن سبک شناسی تخاطب رهبری است.

 

وی افزود: رهبر معظم انقلاب با سبک مخصوصی به تخاطب با جوانان غربی پرداخته است، مخاطبه با وجدان شیوه متعارف و رویه معمول انبیا الهی است، این شیوه مبتنی بر یک مجموعه مبانی معرفتی در انسان‌شناسی است که اجمال آن این است که ما انسان را ذات‌مند می دانیم برخلاف کسانی که انسان را فاقد ذات می پندارند.

 

رییس پژوهشگاه فرهنگ و  اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه ما اعتقاد داریم انسان سرشت الهی و ملکوتی داشته و در این عنصر چیزی به نام فطرت الهی نهفته است، عنوان کرد: فطرت در وجود انسان در سه ساحت رفتار، گرایش و رفتار آشکار شده و تاثیرگذار است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد با اشاره به اینکه به عقیده ما فطرت غیر از عقل است، اظهار داشت: انسان دارای فطرت الهی است، خلقت انسان دارای خلقتی خاص است، قرآن کریم در بسیاری از آیات به این مساله تاکید می‌کند، انسان دارای ذات جوهر و گوهری است که به الوهیت و عبودیت خداوند اعتراف دارد.

 

وی افزود: در برخی آیات با روش تخاطب می‌فرماید وقتی با کافر هم مواجه می‌شوید از او اعتراف بگیرد اگر از وجدان آنها بپرسید مانند اینکه زمین و آسمان را چه کسی خلق کرده است؛ نباید تخاطب با لای‌ های وجودی انسانی که به گناه آلوده باشد.

 

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: پیامبر(ص) فرمودند: هر مولودی با معرفت به اینکه خداوند خالق اوست زاده شده است، بشر در عمق وجود خود اذعان دارد که خالق او حق تعالی است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) گفت: آنچه در دورن انسان هنگام خطر سبب امید به نجات او خداوند است که افراد زیادی از تجارب معنوی خود در این زمینه نقل کرده‌اند، این معرفت و آگاهی کاملا حضوری است و از بیرون القا نشده است محاسبه عقلی هم ندارد بلکه ندای درونی است، اولیا و انبیا الهی نوعا با مخاطبان به این شکل مواجه می‌شدند.

 

وی با اشاره به روش عقلی در مباحثه، عنوان کرد: شیوه عقلی خوب است اما شیوه تخاطب در برخورد با همه مناسب است، در خصوص دو نامه رهبر معظم انقلاب با سبک و طرز تخاطب نه از شیوه عقلی و برهانی استفاده کردند بلکه بیشتر خواستند با وجدان و فطرت مخاطبان خود تخاطب کنند.

 

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: رهبر معظم انقلاب در نامه به تاریخ سیاه غرب اشاره کرده وی می‌فرمایند که من نمی‌خوام این تاریخ را به رخ شما بکشم بلکه می‌خواهم از روشنفکران خود بپرسید که چرا وجدان عمومی آنها همیشه با تاخیری چند ده ساله و چند صد ساله بیدار می‌شود هم وجدان مخاطب را تخاطب می‌آورند.

 

وی افزود: در واقع رهبر انقلاب بسیار زیرکانه غرب و روشنفگران آن را زیر سوال می‌برد که در مواجه با حقیقت تاخیر دارند آینده و گذشته را می‌بینند اما به حال توجه ندارند و در مقابله با فرهنگ و اندیشه اسلامی به جلوگیری می‌پردازند، با این دو نامه سیاست‌مداران برخورد سکوت‌آمیز داشتند که گویا نامه‌ای نوشته و صادر نشده است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد در ادامه گفت: رهبر معظم انقلاب در این نامه‌ها خطاب به جوانان غربی فرمودند: آیا از خود پرسیده‌اید اسلامی که متفکران و اندیشمندان بسیاری را پرورش داده است چگونه چنین دینی می‌تواند گروه های تکفیری را پرروش دهد، اسلام اصیلی که تمدن ساز است، شما جوانان باید لایه‌های ظاهری جامعه خود را شکافته و آن را ترمیم کنید.

 

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب از تخاطب استفاده کردند که شیوه بسیار مهمی است که شاید گمشده عناصر فعال در گفتمان فکری انقلاب با جامعه و جوانان خود ما همین تخاطب قرار دادن مخاطب باشد./807/پ202/ج

ارسال نظرات