۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۳۲۰۴۰۸

اختتامیه «چهاردهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ اختتامیه «چهاردهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال» امروز در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.
چهاردهمين جشنواره پژوهش فرهنگي سال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اختتامیه «چهاردهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال» امروز با حضور و سخنرانی علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، محمدرضا جوادی یگانه رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و جوعی پژوهشگران در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

 

در ابتدای این مراسم جوادی یگانه رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات درباره این جشنواره، گفت: پژوهش باید در ساختارهای دانشگاهی با دقت بر فرآیند و اخلاق کار شود، ما بر پژوهش‌های فردی بیشتر تاکید داشتیم و صرفا به پژوهش‌های سازمانی توجه نکردیم.

 

وی افزود: از این دوره جشنواره بعد از چهار سال وقفه استقبال خوبی شده و بیشترین میزان مشارکت را داشته است که نشان توجه بیشتر به پژوهش و اقبال از جشنواره دارد.

 

رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات عنوان کرد: پژوهش بدون اطلاعات درمان بدون تشخیص یا مقطعی است بنابراین یکی از نکات اصلی تاکید بر داده‌های کلان و طولی است، پژوهش‌های کلان در کشور ما کمتر صورت گرفته به گونه‌ای که می‌شود آن را شمرد.

 

یگانه اظهار داشت: بعد از سال 83 چندان اقبالی به پژوهش‌های ملی نداشتیم ظاهرا پژوهش‌هایی در تهران انجام شده است اما ارائه و اشاعه پژوهش‌های ملی اهمیت دارد تا این طرح در انحصار گروه خاصی نباشد و مجموعه پژوهشگران کشور از آن استفاده کنند.

 

وی با اشاره به اینکه بسیاری از پژوهشگران عرصه فرهنگ برگزیدگان این جشنواره هستند، خاطرنشان کرد: این جشنواره می‌تواند فرصت هم‌اندیشی و هم‌افزایی در پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی کشورمان باشد.

 

در ادامه مراسم محسن گودرزی، مسؤول دفتر طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: ایده طرح‌های ملی پژوهشی از سال 75 شکل گرفت و مطرح شد که در سال 76 یا 77 اشخاصی مانند آقای مسجدجامعی پیگری کرده و این طرح را نهادینه کردند، در اجرای این طرح هر کس مسؤول پروژه‌ای شده و آن را به پیش می‌برد.

 

وی افزود: نخستین مساله در طرح ملی پژوهشی جامعیت و ارتباط عناصر آن است، پژوهش صرفا با انجام پژوهش نیست بلکه نیاز به فضایی است که گفت‌وگو، مباحث و آراء خود را بر مبنای پژوهش تعریف کنیم، یکی از دلایل شناخته شدن طرح های ملی رسانه و ارتباط آن در حوزه پژوهش و پژوهشگران است.

 

گودرزی خاطرنشان کرد: نهادینه کردن طرح‌های ملی ناشی از رویکرد و مدیریت پروژه‌های فرهنگی است که  می‌تواند ما را در مدیریت پروژه‌های دیگر کمک کند.

 

در ادامه مراسم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما طی یک یا دو سال گذشته اقتصاد خلاق را مطرح کردیم که در هیات دولت نیز مطرح شده است تا ثابت کنیم که حوزه فرهنگ و هنر می‌تواند سهم قابل توجهی در اقتصاد و سیاست کشور داشته باشد.

 

همچنین سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: باید موضع پژوهش و پژوهشگر تقویت شده و از تریبون قوی و هماهنگ منتشر شود این با هماهنگی و هم‌افزایی بین پژوهشگران و دانشگاهیان امکان‌پذیر است.

 

شایان ذکر است در پایان این مراسم از برگزیدگان پژوهش فرهنگی سال تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

 

لازم به ذکر است از احمد مسجدجامعی، محسن گودرزی، مدیر دفتر طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرتضی میرباقری، دبیر شورای اجتماعی کشور و غلامرضا غفاری مجری طرح‌های سرمایه اجتماعی کشور و سنجش ارزش و نگرش‌‌های ایرانیان قدردانی شد./807/202/ب1

ارسال نظرات