۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۲
کد خبر: ۳۱۹۹۴۷
حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی مطرح کرد؛

تقریب اخلاقی مقدمه تقریب فکری و اجتماعی/ توهین به مقدسات مذاهب باید ترک شود

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تا زمانی که تقریب اخلاقی میان مذاهب به دست نیاید، نمی‌توان تقریب فکری و اجتماعی بین آنها برقرار کرد، بر کنار گذاشتن اختلاف‌ها، سوء رفتارها و توهین به مقدسات دیگر مذاهب تأکید کرد.
حجت الاسلام والمسلمين احمد مبلغي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی، رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، شب گذشته، در بیست و چهارمین نشست علمی با عنوان «امکان سنجی گفت‌وگو و تقریب با سلفیه» که در سالن امام خمینی(ره) مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، بر ضرورت گفتمان تقریب در جوامع اسلامی تأکید کرد و گفت: امروزه بزرگان و علمای حوزه‌های علمیه، رهبر معظم انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران به دنبال تقویت وحدت اسلامی و گفتمان تقریب در جوامع اسلامی است، بنابراین باید جریان‌ها و مذاهبی در عرصه تقریب قرار گیرند، مشخص شوند و جایگاه سلفی‌ها در این عرصه بررسی شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی با بیان این که مناسب است که رفتار و تعامل شیعیان با سلفی‌ها به گونه ویژه‌ای مورد بررسی قرار گیرد، گفت: تنها مفهوم شناسی جریان‌شناسی مذهب سلفی کافی نیست، بلکه راهبردها و روش‌ها برخورد با آنها بررسی شود که به گونه‌ای این تعامل سبب شکاف و اختلاف در جهان اسلام نشود و از برخورد احساسی که سبب اختلاف در جهان اسلام می‌شود باید دوری کنیم.

 

وی در ادامه سخنانش به انواع تقریب میان مذاهب اشاره و بیان کرد: تقریب میان مذاهب به سه گونه فکری، اخلاقی و اجتماعی تقسیم بندی می‌شود.

 

تقریب فکری توسعه مشترکات میان دو مذهب است

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی و به شاخص‌های تقریب فکری اشاره کرد و افزود: زمانی که از جهت تفکر میان دو مذهب نزدیکی پیش آید، اما به گونه‌ای نباشد یک مذهب در مذهب دیگر ذوب شود؛ تقریب فکری حاصل شده است.

 

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان این که تقریب فکری توسعه مشترکات میان دو مذهب است، ابراز کرد: شیعیان نمی توانند عقاید اهل سنت و سلفی‌ها را را از بین ببرند و اهل سنت هم نمی توانند بر عقاید شیعیان غلبه پیدا کند و هر مذهبی عقاید و آموزه‌های خویش را حق می‌داند.

 

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی بیان کرد: تقریب فکری این گونه است که منهج و روش مشترکی میان دو مذهب در نظر گرفته شده و بر اساس آن الگویی برای وحدت میان دو مذهب ترسیم می‌شود، همانند این که منابع و متون فقهی، اصولی، کلامی و تفسیری میان دو مذهب بررسی شده و اندیشه‌های مشترک شناسایی می‌شود و مشترکات بین آنها را توسعه و ترویج داده می‌شود.

 

وی به شاخصه‌های تقریب اخلاقی میان مذاهب اشاره کرد و گفت: زمانی که برخورد و رفتار ما با مذهب دیگر برخاسته از اخلاق و رفتار اسلامی است، تقریب اخلاقی حاصل می‌شود.

  

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با ابراز تأسف از این که تاکنون تقریب اخلاقی میان مذاهب در طول تاریخ انجام نشده است، گفت: تا زمانی که تقریب اخلاقی میان مذاهب به دست نیاید، نمی‌توان تقریب فکری و اجتماعی بین آنها برقرار کرد،

 

وی با بیان این که زندگی مشترک اسلامی و سلامت جامعه بر اساس اخلاق به دست می‌آید، عنوان کرد: مناسب است که اختلاف‌ها، سوء رفتارها؛ توهین به مقدسات مذاهب دیگر کنار گذاشته شود.

 

وی به شاخصه‌های تقریب اجتماعی اشاره و عنوان کرد: همزیستی و تعامل مذاهب مختلف باهم همانند همزیستی ادیان مختلف در صدر اسلام شامل تقریب اجتماعی می‌شود.

 

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگر از سخنانش به بررسی تقریب با سلفی‌ها پرداخت و گفت: هر جریان مذهبی از منابع، فهم و ابزار فهم برای شناخت دین خویش استفاده می‌کند.

 

وی با بیان این که منابع مذهب سلفی‌ها قرآن و سنت است، افزود: این مذهب بیشتر به قرآن مراجعه می‌کنند و آنان کلیاتی از قرآن کریم که قابل انطباق و اثبات با تفکر خویش است، بیان می‌کنند.

 

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی فهم سلفی را دارای سه خصلت جمود اندیشه بی‌اعتباری زمان و سخت اندیشی دانست و گفت:  سلفی‌ها به ظاهر نص بدون تحلیل و تفکر عمل می کنند و به تحولات زمان هیچ توجهی ندارند.

 

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان این‌که سخت اندیشی یکی از ویژگی‌های تفکر  سلفی است، ابراز کرد: این مذهب به هر آموزه‌ای از  اسلام که با قتل و کشتار  است توجه کرده و خودشان مسلمان و مذاهب دیگر را تکفیر می‌کنند.

 

وی با بیان این که دستیابی به تقریب فکری با مذهب سلفی‌ها ممکن اما به سختی به دست می‌آید، گفت: در منابع و فهم نمی توان با مذهب سلفیان به اشتراک دست یافت، اما منهج و ابزار اجتهاد ممکن است به تقریب دست یابیم.

 

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی به بررسی تقریب اخلاقی با سلفی‌ها پرداخت و  افزود: گروهای جهادی سلفی تکفیری همانند داعش که دست به قتل و کشتار می‌زنند، تقریب اخلاقی بی‌معنا است و باید با این جریان‌ها با شدت برخورد شود؛ اما در جریان‌های تنها عقیده سلفی دارند می‌توان با انها تقریب اخلاقی برسیم.

 

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی ابراز کرد: همزیستی و تعامل با گروه تکفیری جهادی بی معنا است و اما به غیر از آنها می توانیم تقریب اجتماعی داشته باشیم، اما باید قدرت سلفی‌هایی که پشتوانه گروهای تکفیری جهادی هستند را محدود کنیم./998/پ202/ی

ارسال نظرات