۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۳۱۹۷۹۷
حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی:

مکتب ولایت بر پایه خدامحوری استوار است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تهران با برشماری ویژگی های خلیفه خدا در زمین، گفت: مکتب ولایت بر پایه خدا سالاری و خدامحوری استوار شده که این ویژگی در اسلام منحصر به فرد است.
همايش غدير پژوهي همايش غدير پژوهي همايش غدير پژوهي همايش غدير پژوهي همايش غدير پژوهي آيت الله صديقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، مراسم اختتامیه پنجمین همایش ملی غدیر پژوهی و سومین همایش ملی نجات بخشی و آینده جهان پیش از ظهر امروز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران و دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر، آیت الله مصطفی علما نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمانشاه، امام جمعه اهل سنت کرمانشاه و دیگر مسؤولان حوزوی و نظامی و انتظامی در مجتمع فرهنگی انتظار کرمانشاه برگزار شد.


حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی در این مراسم با گرامیداشت یاد آیت الله خزعلی بنیانگذار بنیان بین المللی غدیر، اظهار داشت: ایشان در برابر انحرافات و مسؤولانی که با خط امام راحل سازگاری نداشتند بی محابا برخورد می کرد و در حفظ دین از تمام متعلقات دنیوی می گذشت.


دبیر کل بنیاد بین المللی غدیر وجود انسان را وابسته به صفات و اسماء الهی دانست و تصریح کرد: هدف از خلقت، تجلی اسما و صفات خداوند متعال است و هر آنچه در دنیاست آیینه تمام نمای پروردگار است، صفات پروردگار جهانیان در وصف نمی گنجد و قابل شمارش نیست.


امام جمعه موقت تهران بیان داشت: خداوند اراده فرمود موجودی را بیافریند که ویژگی‌های او تجمیع تمام اسماء و صفات الهی بوده و این صفات را بنمایاند و در اینجا بود که مسأله خلافت الهی مطرح شد.


حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی ابراز داشت: خدا برای انسان در زمین خلیفه قرار داد و این خلیفه نماینده مطلق خداوند بر زمین است، پس کسب چنین مقامی از جانب خدا مستلزم وجود خصایص و ویژگی هایی منحصر به فرد است.


وی با برشماری ویژگی های خلیفه خدا بر زمین، خاطرنشان کرد: ظرفیت و بلند نظری و بزرگی لازمه انسانیت است، انسان موجود بزرگی است و افراد تنگ نظر از انسانیت بهره کمتری برده و در مقام پایین تری از انسانیت هستند، ظرفیت ولی و خلیفه خدا در زمین باید فراتر از سایر موجودات و انسان ها باشد.


دبیر کل بنیاد بین المللی غدیر اذعان داشت: دومین ویژگی و خصیصه خلیفه خدا بر زمین، مظهریت تام برای اسما جلالیه و جمالیه حضرت حق است.


امام جمعه موقت تهران با ذکر دلایل عدم خلافت ملائکه اذعان داشت: ملائکه دارای کمال هستند اما دو ویژگی لازم برای خلافت را ندارند، یکی مسأله ظرفیت است و ویژگی دیگر عدم تناسب ملائکه برای قرار گرفتن به عنوان مجرای نزول فیض الهی به دیگر بندگان است.


حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی یادآور شد: انسان کامل همواره به یادگیری و کسب کمالات عطش داشته و به دنبال کمالات مطلق است، انسانی که فاقد ویژگی ها و صفات الهی باشد نمی تواند معطی این صفات قرار گیرد.


وی انسان را اسمی از اسماء متبرکه خداوند دانست و گفت: انسان خدا نما و جلال نما و جمال نما است، انسان باید بداند که آیینه تمام قد صفات الهی است و جز حضرت حق را نباید در این آیینه منعکس کند.


دبیر کل بنیاد بین المللی غدیر با اشاره به حضور امام عصر (عج) بیان داشت: تا زمانی که موجود آزاد و آگاهی در زمین زندگی می کند و تا زمانی که اراده خداوند بر این است، زمین خالی از نماینده خدا نخواهد بود، خلیفه ای که خدا را با خلایق مرتبط گرداند و اینها همگی دلایلی محکم بر حضور امام عصر (عج) است.


امام جمعه موقت تهران با تصریح بر اینکه انسان ذاتأ و بر اساس فطرت خود طالب خداوند و به تبع آن طالب تمام خوبی ها است، عنوان داشت: انسان عیب و خلأ را تاب نمی آورد و طالب خوبی های نامحدود است، انسان از نیستی فرار کرده و به دنبال فنا فی الله است.


حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی با اشاره به دسته بندی علوم هستی ادامه داد: علم حصولی علم به مفاهیم و ماهیت است و علم حضوری در وجود انسان است و خود انسان علم است.


وی افزود: خدا در رگ و جان و زندگی انسان حضور دارد و زندگی ایده آل برای انسان داشتن تمام خوبی ها و هستی های دنیا است.


دبیر کل بنیاد بین المللی غدیر تصریح کرد: امام علی (ع) مظهر تمام کمالات و خوبی هایی است که انسان به سوی آن ها گرایش دارد، تمام علم کتاب در وجود امیرمومنان (ع) تجمیع شده است و عصاره تمام قهرمانی ها است.


امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: امام علی (ع) همه خوبی ها را برای دیگران طلب می کرد و حتی به خاطر اسلام از قدرت و خلافت صرفنظر نمود، چنین شخصی شایسته صفت خلیفه خدا در زمین است، زیرا رهبر نباید عطش قدرت داشته باشد.


وی بیان داشت: رهبر بایستی عادل، عالم، ارزشی و بی علاقه به پست و مقام دنیوی باشد، وقتی رهبری ارزشی شد روح به کالبد جامعه دمیده می شود و این مصداق تعبیر قرآن کریم از ولایت است.


حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی در پایان عنوان داشت: مکتب ولایت بر پایه خداسالاری و خدامحوری استوار است که در هیچ مکتب دیگری دیده نمی شود و غدیر مقابله با حکومت لائیک است.

 

لازم به ذکر است در پایان این مراسم از خانواده شهدای مدافع حرم و برگزیدگان همایش غدیرشناسی تجلیل شد./857/202/ب1

ارسال نظرات