۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۳۱۹۴۶۹
آیت‌الله علوی گرگانی:

خام فروشی از موانع مهم تحقق اقتصاد مقاومتی است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله علوی گرگانی با اشاره به اینکه برخی این مفهوم که معادن می‌تواند نقش شریانی را در اقتصاد مقاومتی ایفا کند را به‌درستی درک نکرده‌اند، اظهار داشت: مشکل اساسی ما این است که میزان زیادی از این معدن استخراج نمی‌شود و یا اگر هم استخراج‌شده اقدام به خام فروشی مواد معدنی شده است.
 آيت الله علوي گرگاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی ظهر امروز در دیدار با مسئولان نظام‌مهندسی استان قم با اشاره به اینکه نظام‌مهندسی می‌تواند در الگوی اقتصاد مقاومتی نقش مرکزیت اقتصادی را ایفا کند، اظهار کرد: معادن طبیعی از نعمت‌هایی است که خداوند متعال به بندگان صالح خود عطا فرموده است.


استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اگر بر جغرافیای معادن در سطح دنیا بررسی اجمالی صورت بگیرد مسلماً نتیجه بر آن خواهد بود که کشورهای اسلامی غنی‌ترین کشورها در منابع معدنی هستند، اظهار کرد: عنایت خداوند متعال به کشور اسلامی ایران که ام‌القری جهان اسلام است نیز بی‌بدیل است؛ بنابراین تابه‌حال ما شاهد کشف معادن بسیار ارزشمندی بوده‌ایم که برخی از آن‌ها انحصاراً متعلق به این خاک عزیز است.


حضرت آیت‌الله علوی گرگانی با اشاره به اینکه برخی این مفهوم که معادن می‌تواند نقش شریانی را در اقتصاد مقاومتی ایفا کند را به‌درستی درک نکرده‌اند، اظهار داشت: مشکل اساسی ما این است که میزان زیادی از این معدن استخراج نمی‌شود و یا اگر هم استخراج‌شده اقدام به خام فروشی مواد معدنی شده است که این خود ضرری دوچندان برای اقتصاد مقاومتی به‌حساب می‌آید.


استاد درس خارج حوزه علمیه قم استعمار و نفوذ را دشمن واقعی اقتصاد مقاومتی در بخش اقتصاد دانست و گفت: استعمار یا با اعمال‌نفوذ منابع از استخراج و تولید و گام برداشتن در قله‌های رفیع علمی شده است و یا اینکه با عوامل نفوذی خود اقدام به حذف دانشمندان ما کرده است که این موضوع متأسفانه تاریخ قبل از انقلاب و بعد از انقلاب به‌شدت مانع از سیر پیشرفت ایران بوده است.


حضرت آیت‌الله علوی گرگانی وضعیت فعلی کشور را وضعیت آزاد و مطلوبی از نگاه علمی ارزیابی کرد و گفت: در چنین شرایطی دشمن در قالب مسئولان به دنبال ایجاد موانع برای پیشرفت علمی و اقتصادی است؛ بنابراین باید در این زمینه مسئولان همت مضاعفی را به‌کارگیرند.


استاد درس خارج حوزه علمیه قم اقتصاد مقاومتی را در بخش معدن استخراج و تولید توصیف کرد و گفت: خام فروشی موضوعی است که باید از چرخه اقتصاد معادن حذف شود.


وی شهر قم را در نگاه روایات اسلامی معادن معدن ساز توصیف کرد و گفت: نمک زار بودن در روایات نشانه معادن و معدن ساز بودن این فیزیک ساختار بیان‌شده است که باید موردنظر دانشمندان معدن ما باشد./837/پ202/ج

ارسال نظرات