۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۳۱۹۱۴۰
حجت الاسلام تراشیون تبیین کرد؛

راهکارهای دین باوری در کودکان

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه دین باوری کودکان یکی از شاخص های موفقیت در عرصه تربیت است، گفت: گاهی به جای اینکه به طور مداوم بخواهیم نماز خواندن را به کودک یادآوری کنیم بهتر است اجازه دهیم که خودش به این موضوع فکر کند.
حجت‌الاسلام سيد عليرضا تراشيون

گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید علیرضا تراشیون، استاد حوزه علمیه قم شامگاه امروز در برنامه زمزم معرفت در حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه برای انس کودک با آموزه های دینی همچون نماز باید این معارف بلند را از همان دوران کودکی به آن‌ها آموزش دهیم، گفت: مفهوم محوری و انتقال مفاهیم یکی از راهکارهای مهم نماز خواندن کردن کودک است.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: دومین راهکار برای نماز خواندن کودک این است که او را در گروه همسالانی قرار دهیم که نماز خوان هستند به این ترتیب انس با نماز در کودک محقق می شود.

 

وی تصریح کرد: گاهی به جای اینکه به طور مداوم بخواهیم نماز خواندن را به کودک یادآوری کنیم بهتر است اجازه دهیم که خودش به این موضوع فکر کند و برای مثل به جای اینکه در مدرسه معلمان نمازخواندن را اجباری کنند بهتر است در مدرسه یک زنگ نماز مانند سایر برنامه‌های درسی دانش آموز در نظر بگیرند تا مجبور نشود از ساعت تفریح خود برای نماز استفاده کرده و به این ترتیب از نماز زده شود.

 

حجت الاسلام تراشیون با تأکید بر این موضوع که کودکان مصداق این شعر هستند که می‌گوید « ز دست دیده و دل هر دو فریاد که هرچه دیده بیند دل کند یاد» ادامه داد: این موضوع در کودکان بیشتر از بزرگسالان است و کودک هر چه را می‌بینند می‌خواهد که اگر به ریشه‌های این موضوع دقت شود به راحتی می‌توان این عادت را در کودکان درمان کرد.


وی افزود: متأسفانه امروز به دلیل سهل انگاری والدین به شدت کودکان عادت‌های غذایی بدی داشته و خوراکی های مضر می خرند که وجود بوفه در مدرسه‌ها هم به این موضوع ابعاد وسیعی داده است؛ بنابراین اگر پدر و مادری نمی‌خواهند که کودکاشان هوس کند خوراکی های دیگران را داشته باشد باید در یک برنامه غذایی متنوع در طول هفته خوراکی های مفید، متنوع و رنگارنگی در اختیار کودک قرار دهند تا کودک هوس نکند از دیگران چیزی بگیرد.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: آستانه تحمل کودکان در برابر گرسنگی بسیار پایین است به همین دلیل اگر پدر و مادری نمی‌خواهند کودکشان هوس خوردنی های مختلف را بکند و از نظر مالی مشکل دارند بهتر است که کودک را گرسنه را به خیابان و بازارها نبرند و او را قبل از بردن به چنین مکان هایی سیر کنند.

 

حجت الاسلام تراشیون با بیان اینکه بعضی از بچه‌ها در کنار اینکه چیزهای مختلف می‌خواهند اقدام به خود زنی هم می کنند، گفت: تحمل زیادی گرسنگی و بی خوابی، نامرتب بودن وعده‌های غذایی و رسیدن به خواسته و جلب توجه دیگران از مهم‌ترین دلایل خود زنی کودکان است که با مرتب کردن وعده غذایی و یا با بی توجهی موقت می‌توان این عادت‌ها را در کودک درمان کرد./968/پ202/س

ارسال نظرات