۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۳۱۸۶۲۷
رییس ستاد انتخابات در نشست خبری مطرح کرد؛

رقابت 4 هزار و 844 داوطلب برای ورود به بهارستان/ شنبه تمام مدارس کشور باز است

خبرگزاری رسا ـ رییس ستاد انتخابات کشور با بیان این که تمام ملزومات برای انتخابات پرشور در روز جمعه پیش‌بینی شده است، تاکید کرد که روز شنبه هشتم اسفندماه تمام مدارس کشور باز خواهد بود.
مقيمي رييس ستاد انتخابات کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد حسین مقیمی، رییس ستاد  انتخابات کشور صبح امروز پنج‌شنبه ششم اسنفدماه در نشست خبری این ستاد در محل وزارت کشور، گفت: باید از رسانه ها که از ابتدای کار ستاد انتخابات پا به پا آمدند و همکاری مستمر با وزارت داشتند تشکر کرد.

 

وی افزود: مراحل مختلف انتخابات را پشت سر گذاشتیم و اکنون به مهم ترین مرحله رسیده ایم، از ساعت 8 صبح روز جمعه تمام شعب  آماده اخذ رای به روی مردم باز هستند و در این خصوص آمادگی کامل در تمام مناطق کشور ایجاد شده است، در این زمینه حتی از بالگرد نیز برای مناطق صعب العبور استفاده خواهیم کرد.

 

مقیمی ادامه داد: ما سعی کردیم رسانه ها را به عنوان یک وجدان عمومی و نمایندگان ملت در کنار خود داشته باشیم، ضمن اینکه باید بگوییم که هیچ اقدام انتخاباتی مرتبط با کار ما دور از رصد رسانه ها در کل کشور نبوده است.

 

مقیمی یادآور شد: از بین افرادی که از سوی هیأت های نظارت تایید شدند، 8 نفر به عنوان معتمدین مردم انتخاب شده اند تا در روند هر دو انتخابات حضور داشته باشند و از این طریق یک هیأت 8 نفره به هر دو انتخابات نظارت دارند.

 

وی در خصوص روند ثبت نام، گفت: در این انتخابات 12068 ثبت نام کرده اند و این تعداد بسیار بالا بود و استقبال گسترده ای شد، ضمن اینکه ورود جوانان به این عرصه مشهود بود، ضمن اینکه این مشارکت بالا نشان می دهد مردم به سرنوشت خود اهمیت می دهند.

 

رقابت 4 هزار و 844 داوطلب برای ورود به بهارستان

مقیمی بیان داشت: 6333 نفر در ابتدا پس از تایید شورای نگهبان برای شرکت در انتخابات حضور داشتند که پس از انصراف‌ها 4844 در روز انتخابات با یکدیگر رقابت خواهند داشت.


رییس ستاد انتخابات کشور در خصوص ترکیب حوزه‌های اخذ رای، عنوان کرد: این دوره در 1062 حوزه انتخابی وجود دارد که 31 حوزه اصلی برای خبرگان و 1031 حوزه فرعی برای این امر در نظر گرفته شده است، در خصوص مجلس شورای اسلامی نیز 207 حوزه اصلی است و بقیه حوزه ها فرعی می باشند.

 

وی تأکید کرد: صندوق ها، تعرفه ها و سایر ملزومات فراهم شده است و همه حوزه ها از نظر امکانات در شرایط مطلوب قرار دارند.

 

این دوره کمترین تخلف در امر تبلیغات صورت گرفته است

مقیمی درباره تخلفات انتخاباتی نیز، بیان داشت: در خصوص تبلیغات خبرگان رهبری باید گفت که تمام موضوعات طبق ضوابط انجام شده است، در ارتباط با مجلس نیز باید گفت که علاوه بر شور و هیجان کلی، برخی از رفتارهای عادی انتخاباتی رخ داده است که جزء فضای انتخاباتی است، به طور کل می توان گفت گزارش نگران کننده ای وصول نشده است و تخلفات را هم به مراجع قضایی سپرده ایم.

 

در بخش پرسش و پاسخ این نشست مهندس مقیمی در خصوص روند رفتن انتخابات به دور دوم گفت: اگر یک کاندیدا نتواند در یک حوزه 25% به علاوه یک رای را کسب کند انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.

 

وی در خصوص تعداد تعرفه ها نیز، بیان داشت: تعداد تعرفه ها برای همه حوزه ها به اندازه کافی و مساوی تقسیم شده است و 130 میلیون تعرفه برای این امر تخصیص یافته اند.

 

مقیمی در خصوص ساعت انتخابات نیز گفت: حداقل 10 ساعت این روند ادامه خواهد داشت و بنا بر تصمیم وزیر کشور این زمان تمدید پذیر نیز می‌باشد.

 

وی گفت: همه کسانی که می توانند رای بدهند باید برای آنها امکانات فراهم شود.

 

وی درباره تخلفات انتخاباتی بیان داشت: این تخلفات گاها در زمینه اظهار نظرها، استفاده از اموال عمومی صورت گرفته است، برخی از افراد هم در این خصوص شناسایی شدند و به مراجع قضایی معرفی شدند.

 

مقیمی ادامه داد: 7 روز تبلیغات همراه با گردهمایی ها و تجمعات مختلف بود، در این خصوص نیز داوطلبان در چارچوب قانون تلاش های زیادی را انجام دادند، اما تعداد اندکی نیز از این جلسات به دلایلی برگزار نشده است.

 

رییس ستاد انتخاباتی کشور پیرامون هزینه انتخاباتی داوطلبان، بیان داشت: در خصوص هزینه های انتخاباتی چون هیچ قانونی نداریم و نمی توانیم براورد هزینه کنیم، اما چیزی که جامعه نشان می دهد این است که این هزینه ها کمتر و متمرکزتر بوده است.

 

وی درباره زمان اعلام نتایج قطعی آرای تهران، بیان داشت: به دلیل همزمانی دو انتخابات مهم و تعدد کاندیداها کار را سخت کرده است و زمان قطعی در این خصوص نمی توان اعلام کرد، اما در این خصوص توصیه می کنم افراد لیست کاندیداها را قبل از ورود به حوزه های اخذ رای تهیه کنند، ضمن اینکه افرادی که نمی توانند نام ها را بنویسند با خود یک فرد امین را همراه داشته باشند.

 

مقیمی ادامه داد: خواهش می کنیم از همان زمان آغاز انتخابات مردم برای رای دادن به حوزه ها مراجعه کنند تا این روند در ساعات مختلف تقسیم شود.

 

مقیمی پیرامون واجدان شرایط رای دهی، عنوان داشت: در خصوص تعداد واجدان شرایط در هر استان باید بگوییم که رای دادن در استان های غیر محل تولد مانعی ندارد اما اگر این روند سازمان دهی شده باشد خلاف قانون است.

 

وی بار دیگر درباره دور دوم انتخابات، گفت: اگر در هر حوزه ای کار به دور دوم کشیده شود، باید پس از تایید شورای نگهبان و یک ماه پس از زمان رای گیری، انتخابات مجدد برگزار شود تا مجلس دهم در تاریخ 7 خرداد 95 کار خود را آغاز کند.

 

رییس ستاد انتخابات کشور درباره اقلیت های مذهبی، ابراز داشت:  5 نفر از اقلیت ها برای انتخاب شدن در مجلس شورای اسلامی حضور دارند، این افراد هم باید التزام به دین خود داشته باشند و این جزء قوانین ماست، با وجود این آزادی برای اقلیت های مذهبی باز کشور ما متهم به رعایت نکردن حقوق بشر می شویم، نکته جالب نیز این جاست که اقلیت ها می توانند برای خبرگان رهبری هم رای بدهند.

 

مقیمی تصریح کرد: تخلفات تمام خبرگزاری ها ثبت شده و به وزارت ارشاد نیز اعلام شده است، زیرا رسانه های دولتی حق تبلیغات نداشتند، در فضای مجازی نیز یک کمیسیون تشکیل شد و کارها را برعهده گرفت.

 

وی ادامه داد: در خصوص تعطیلی مدارس نیز، بیان داشت: شنبه مدارس کل کشور باز است.

 

باید کد ملی در زمان اخذ رای ارئه شود

مقیمی درباره ملزومات رای دهی بیان داشت: برای ثبت رای داشتن شناسنامه و کد ملی الزامی است، اما بهتر است همراه شناسنامه کارت ملی همراه مردم باشد.

 

مقیمی در خصوص اتفاقاتی که پس از زمان تبلیغات از سوی روزنامه ها رخ داده است تاکید کرد: این تخلفات در کمیسیون بررسی تخلفات مطرح خواهد شد.


رییس ستاد انتخابات کشور در پایان،گفت: وزارت کشور تنها مرجع برگزاری انتخابات است و سایر مراجع با هماهنگی این وزارتخانه عمل خواهند کرد، در امر نظارتی نیز این موضوع بر عهده شورای نگهبان می باشد./856/پ201/ج

 

ارسال نظرات