۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۳۱۸۱۸۷
حجت الاسلام پناهیان:

سیاست ناب‌ترین عرصه ای است که انسان می‌تواند توسط آن به اوج تقرب الهی برسد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه عرصه سیاست عرصه امتحان نخبگان جامعه و توده های مردم است، گفت: اگر انسان کریم قدرت پیدا کند صفات خوب او مشخص می گردد، مسؤولان جامعه باید بتوانند گرفتاری‌های مردم را با تقوا خود حل کنند.
حجت الاسلام پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان در جلسه سخنرانی که شامگاه دوشنبه در فاطمیه بزرگ تهران برگزار شد فاصله جامعه از اخلاق را زیاد دانست و افزود: با اینکه جامعه از اخلاقیات خبر دارد ولی فاصله زیادی با اخلاقمداری دارد.

 

وی ادامه داد: مسؤولیت اخلاقمدار شدن جامعه بر عهده سیاسیون یک جامعه است، واقعا مضحک است اگر سیاستمدارن اخلاق مدار نباشند و توقع داشته باشیم مردم به اخلاقیات اهمیت دهند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اظهارات بعضی از مردم که فقط به مشکلات فرهنگی اهمیت می‌دهند، تصریح کرد: مردم بدانند سرچشمه مشکلات فرهنگی به سیاست مداران بر می گردد، باید آرزو کنیم سیاستمداران جامعه ما مانند امام راحل(ره) باشند، نگاه و رفتار عارفانه اگر بخواهد در جامعه گسترش یابد باید از سوی سیاسیون این گونه رفتار آغاز شود.

 

حجت الاسلام پناهیان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: اگر فردی بگوید من سیاستمدار نمی خواهم بلکه فقط اشخاص عارف می خواهم سخنی احمقانه گفته است، سیاستمدارن باید در اوج تقوا قرار گرفته باشند، شأن امامت نیز این‌گونه است، آنقدری که امام رضا(ع) به مهربانی و رئوف بودن معرفی شده اند بعد سیاسی آن حضرت مورد غفلت واقع شده است، بر اساس روایات امام معصوم سیاستمدار بوده و اطاعت از ایشان واجب است.

 

وی تصریح کرد: متاسفانه فاصله دار بودن سیاست از دیانت به ما تلقین شده است، در آخر الزمان معروف به منکر تبدیل می شود، مدیر یک جامعه باید کار مردم را راه بیاندازد ولی انجام امور به دست خداوند است، مسؤولان هرجا که نمی تواند کار مردم را انجام دهد اعتراف کنند، مردم باید صدمات زیادی ببینند تا متوجه شوند مدیر باید متقی باشد، اگر تصور کنیم دین می گوید تقوی ارتباطی با سیاست ندارد باید گفت این دین ما را سر کار گذاشته است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه انسان خوب وقتی مدیر می شود زیبایی های خود را نمایان می کند، تاکید کرد: در این زمینه روایت داریم؛ انسان کریم وقتی دارای دولت می شود زیبایی هایش نمایان شده و انسان پست به هنگام قدرت یافتند پستی هایش را نمایان می کند، در روایت دیگری داریم؛ قدرت خصال خوب و بد انسان را نمایان و مشخص می کند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: قدرت برای انسان پست فساد آور است، قدرت انسان را پاک می کند، سیاستمداری که انتقاد پذیر نیست آبروی پدر و مادر خود را از بین برده است البته گاهی پدرمادران خوب هستند ولی خود آن شخص می خواهد که بد شود.

 

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه امام راحل(ره) سیاستمداری بودند که خداوند را در کنار خود می‌دیدند، گفت: چشم ایشان به خدا بود که می گفت؛ امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و خرمشهر را خدا آزاد کرد، اگر مدیران ما از اخلاق فاصله بگیرند  قهر خداوند را متوجه خود می کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه عرصه سیاست عرصه امتحان نخبگان جامعه و توده های مردم است، بیان داشت: اگر انسان کریم قدرت پیدا کند صفات خوب او مشخص می گردد، مسؤولان جامعه باید بتوانند گرفتاریهای مردم را با تقوی خود حل کنند.

 

وی ادامه داد: این که برخی می گویند انسان متخصص نیاز بوده و به فرد متقی نیاز نداریم صحیح نیست، روایت داریم اگر مدیری متوجه شود شخص دیگری لیاقتش نسبت به آن جایگاه بیشتر است و جای خود را به وی ندهد در قیامت باید پاسخگو باشد.

 

متولی مدرسه علمیه دارالحکمه با بیان اینکه عرصه سیاست جایگاه امتحان مدیران است، گفت: سیاست ناب ترین عرصه ای است که انسان می تواند به وسیله آن به اوج تقرب الهی برسد.

 

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به نقش مردم در عرصه سیاست، تصریح کرد: مسؤولیت مردم در این عرصه  در مقابل مسؤولان کمتر است، امیرمومنان(ع) از مردم زمان خود گله مند بودند، حضرت می فرمودند: زیادی شما مردم را بی نیاز نمی کند جامعه و حاکمیت را از کم بودن همدلی شما، مردم آن زمان کثرت داشتند ولی هم دل نبودند.

 

وی افزود: یکی از بزگرترین جلوه های معنوی دفاع مقدس همدلی رزمندگان بوده است، شاخصه موفقیت یک دولت نیز همدل کردن دل های مردم است، ای کاش مردم مانند دادن نذورات به عزاداران امام حسین(ع) به رای دهنده ها نذری بدهند، ای کاش مردم در این زمان کاری کنند که همدلی میانشان افزایش یابد./811/202/ب3

 

ارسال نظرات