۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۴
کد خبر: ۳۱۷۷۱۲
حجت الاسلام تراشیون:

اتکال به توانمندی‌های وجودی، شاخصه ساختن انسان‌های تراز قرآنی است

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه در پرتو اعتماد به نفس جوامع انسانی رشد کرده و توسعه می‌یابد، گفت: اتکال به توانمندی‌های وجودی شاخصه ساختن انسان‌های تراز قرآنی است.
حجت الاسلام تراشيون

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید علیرضا تراشیون، سخنران حرم حضرت معصومه(س)، شامگاه امروز در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه در تربیت اسلامی برای موفقیت یا عدم موفقیت فرزندان چهار شاخصه و ویژگی مطرح شده است، گفت: این چهار شاخصه شامل داشتن روحیه پشتکار، اهل مشورت بودن، شجاع بودن و دارا بودن روحیه اعتماد به نفس می شود.


وی افزود: انسان‌های موفق انسان‌هایی هستند که برای طی کردن مسیر زندگی به داشتن توانمندی‌های خود اعتماد و اعتقاد دارند و می‌دانند که برای رسیدن به اهداف باید از این توانمندی‌ها کمک بگیرند.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: یکی از کارهایی که شیطان برای ناامید کردن انسان و کشاندن او به دام گناه انجام می‌دهد این است که او را نسبت به توانمندی‌های خود ناامید می‌کند؛ بنابراین ناامیدی از توانمندی‌های خود، یکی از دام‌های شیطان است.

 

حجت‌الاسلام تراشیون با اشاره به اینکه والدین باید از همان دوران طفولیت توانمندی‌های کودک خود را به او بقبولانند، گفت: اگر والدین به صورت مداوم و مستمر به فرزندان خود بگویند که تو نمی‌توانی و بلد نیستی به طور قطع فرزندان آن‌ها نخواهند توانست انسان‌های توانمندی باشند.

 

وی افزود: قرآن هم توانمندی‌های انسان را باور داشته و انسان را با امر کردن به تفکر و انجام کارهای مختلف به توانمندی‌های خود آگاه کرده و از انسان می‌خواهد از این توانمندی‌ها برای رسیدن به اهداف الهی استفاده کند.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: اولیای الهی و پیامبران در ابتدا تلاش کردند که توانمندی‌های انسان‌ها را به او نشان داده و پس از آن سعی کردند با استفاده از این توانمندی‌های انسانی اقدام به هدایت مردم کرده تا بتوانند به رسالت الهی خود جامه عمل بپوشانند.

 

حجت الاسلام تراشیون با تأکید بر این موضوع که والدین باید برای رشد توانمندی‌های فرزندشان متناسب با سنش به او مسؤولیت بدهند، ادامه داد: اجازه انتخاب دادن به فرزند متناسب با درک و فهم او موجب رشد توانمندی هایش می شود.

 

وی افزود: والدین باید به فرزندان خود فرصت صحبت کردن بدهند و پای سخنان او نشسته و از او سؤال بپرسند تا پاسخ دهد.

 

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: باید به علایق و خواسته‌های مشروع فرزند خود احترام گذاشته و به او فرصت دهیم به علایق خود بپردازد زیرا این موضوع موجب تقویت توانمندی کودک می شود.

 

حجت الاسلام تراشیون اظهار کرد: والدین باید تنبیه را از ادبیات تربیتی خود حذف کنند؛ زیرا تنبیه و تحقیر اعتماد به نفس کودک را به تمام شکل از او می‌گیرد و همچنین برای اینکه اعتماد به نفس فرزندان خود را تقویت کنیم باید به آن‌ها دعا کردن و توسل به اهل بیت(ع) را آموزش دهیم.

 

وی یادآور شد: باید به فرزندان خود اجازه دهیم که ما را نقد کرده و در مورد رفتار ما نظر بدهند که البته می‌توانیم نظر فرزندان خود را نیز نقد کنیم و نسل تراز و قرآنی ما نسلی است که دارای اعتماد به نفس باشد و استقلال هم به همین موضوع توانمندی و اعتماد به نفس اشاره دارد و اعتماد به نفس پایه رشد یک جامعه بشری موفق و سالم است./968/202/ب2

ارسال نظرات