۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۸
کد خبر: ۳۱۷۷۱۰
امام جمعه موقت کاشان:

حکمت و عدل خداوند از ادله وجود قیامت است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت کاشان گفت: یکی از نام های قیامت یوم الحساب است، گفت: حکمت و عدل خداوند از ادله وجود قیامت و دنیای دیگر است.
حجت الاسلام والمسلمين محمدرضا اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار امام جمعه موقت کاشان، شنبه شب در جلسه تفسیر قرآن کریم بعد از نماز مغرب و عشاء در جمع نمازگزاران مسجد آیت الله رضوی این شهرستان در ترجمه و تفسیر آیات اول و دوم سوره قیامت «لاأُقْسِمُ بِیوْمِ الْقِیمَةِ. وَلاأُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ، گفت: قیامت یکی از نام های این روز است در حالی که نام های دیگری نیز برای آن وجود دارد.

 

وی با اشاره به این که یکی از این نام ها یوم الحساب است چرا که این روز، روز رسیدن به حساب انسان ها است، یاد آور شد: یکی دیگر از نام های منتسب به این روز یوم است به این معنی که روزی خواهد آمد که افراد پشیمان هستند اما این پشیمانی هیچ سودی ندارد.

 

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: یوم التغابن، نام دیگری است که در قیامت از آن نام برده شده است به این معنی که انسان ها در این روز، احساس ضرر می کنند چرا که واقعا متضرر شده اند و بدکاران از گناهان و خطاهای خود پشیمان هستند.

 

به گفته وی، در یوم التغابن حتی افرادی که اعمال صالح و نیک انجام داده اند از کوتاهی و کمی اعمال صالح و نیک خود پشیمان هستند و افسوس می خورند، ای کاش اعمال صالح بیشتری در دنیا انجام داده بودند.  

 

امام جمعه موقت کاشان در ادامه به اشاره به چرایی تکرار مکرر واژه قیامت در قرآن به طوری که حتی خداوند نیز به آن قسم خورده است، گفت: مهم‌ترین دلیل تکرار واژه قیامت در قرآن برای این است که اگر قیامت و دنیای دیگری وجود نداشته باشد با دو مشکل روبرو خواهیم شد.

 

وی افزود: اگر قیامت و دنیای دیگری وجود نداشته باشد، اولا حکمت و عدم بیهودگی افعال خدا زیر سؤال می رود چرا که خداوند حکیم است و بیهوده کاری را انجام نمی دهد، بنابراین اگر دنیای دیگری در کار نباشد انسان در این دنیا بیهوده زندگی می کند و این دنیا را تحمل می کند که این موضوع از حکمت خدا به دور است.

 

حجت الاسلام اسلامی تبار با اشاره به این که در مرحله دوم، اگر قیامتی نباشد عدالت خدای متعال زیر سؤال می رود، گفت: انسان هایی در این دنیا بوده و هستند که ظلم ها و گناهان بیشماری انجام داده و با یک بار مجازات، حتی با مجازات مرگ، به مجازات واقعی اعمال خود در این دنیا نرسند، چرا که این دنیا ظرفیت و شرایط لازم برای اعمال مجازات برای چنین افرادی را ندارد.

 

وی ادامه داد: از سوی دیگر افراد صالحی که زندگی آنها در دنیا پر از نیکی و خوبی و عمل صالح است و کوچک ترین لغزشی نداشته اند نمی توان پاداش واقعی اعمال شان را در این دنیا داد، چرا که این دنیا ظرفیت و شرایط لازم را برای دادن پاداش ندارد، بنابراین باید دنیای دیگری باشد تا ظرفیت اعمال مجازات و پاداش افراد را داشته باشد.

 

امام جمعه موقت کاشان در ادامه با نتیجه گیری از این دو آیه شریفه، گفت: می توان این گونه نتیجه گرفت که حکمت و عدل خداوند از ادله وجود قیامت و دنیای دیگری است./1307/202/ب1

ارسال نظرات