غیبت از نشانههای نفاق است
![با حجت الاسالم علي اکبر رشاد ، نظريه پرداز برجسته جشنواره بينالمللي فارابي](/Original/1388/08/17/IMAGE633941560536311250.jpg)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد، تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) ظهر امروز در جلسه درس اخلاق مرکز حوزوی امام رضا(ع) تهران پیرامون رذایل اخلاقی، گفت: رذایل اخلاقی از جمله غیبت که جنبه درونی و بیرونی دارد و حسد را میتوان منشأ آن دانست که آنان را به غیبت وا میدارد.
وی افزود: عوامل درونی که سبب بروز غیبت میشود احساس حقارت و خود کمبینی فرد نسبت به دوستان و افراد جامعه است که بروز غیبت را در او آشکار میسازد و گاهی جامعه و اجتماعی که فرد در آن زندگی میکند موجبات غیبت را فراهم میآورد.
تولیت مدرسه امام رضا در خصوص رذایل اخلاقی اظهار داشت: برخی از گناهان جنبه فردی و برخی دیگر جنبه اجتماعی و بیرونی دارد که این عوامل به وجود آورنده گاهی سطحی و بعضا عمیق و ریشهدارتر هستند.
استاد برجسته اخلاق با اشاره به منشأ غیبت تصریح کرد: از دیدگاه امیرمومنان علی(ع) کسی که خود را عاجز و حقیر بداند غیبت میکند کسی که از نظر دانایی، شئون اخلاقی و انسانی وزنی دارد هیچگاه در دام غیبت گرفتار نمیشود.
وی گفت: رهبری معظم هنگامی که از سوی امام راحل(ره) به امامت نماز جمعه تهران منصوب شدند افرادی با ایجاد بلوا و حسادت در صدد ایجاد خلل در برنامه ایشان بودند که این خبر به مرحوم آیت الله آقا مجتبی تهرانی رسید، ایشان با این جمله ساده اما بسیار هوشمندانه و پر نغز گفتند "خلایق هر چه لایق" ایشان بر اساس کمالات و صفات برجسته اخلاقی و نفسانی منصوب شدهاند.
حجت الاسلام و المسلمین رشاد پیرامون کمال و مرتبه انسانی، خاطرنشان شد: هنگامی که روح انسان به تعالی و کمال میرسد از رشد و مرتبه انسان ها هرگز ناراحت نمیشود و این پیشرفت ها را بر اساس شایستگیهای آن فرد میداند.
تولیت مدرسه امام رضا(ع) با بیان انگیزههای غیبت در افراد بیان داشت: گاهی افراد از این حیث که عاجز هستند برای گرفتن حقشان، غیبت میکنند و بر اساس آیات و روایات غیبت نشانه نفاق است.
استاد برجسته اخلاق در مذمت غیبت تاکید کرد: هرگز مستمع غیبت نشوید که این افراد غیبت شما را پیش افراد دیگر خواهند کرد زیرا قید و بندی به مسایل شرعی و اخلاقی ندارند.
وی یادآور شد: افراد صادق نیازی به غیبت در خود نمیبینند و معمولا افراد منافق و دورو از عجز و ناتوانی درونی خود به غیبت پناه میآورند.
حجت الاسلام والمسلمین رشاد پیرامون بدترین نوع غیبت ابراز داشت: بدترین نوع غیبت گفتن معایب آن فرد است که اگر افراد با شرایط حفظ حریم، صادقانه و با ادب این موضوع را با خود آن فرد مطرح کنند هرگز نیازی به غیبت نخواهد بود.
تولیت مدرسه امام رضا(ع) با اشاره به تثبیت رذیلت اظهار داشت: غیبت هیچگاه نمیتواند عیب فردی را اصلاح کند و گاها سبب موضع گیری آن فرد میشود و زمینه تثبیت گناه در آن فرد بیشتر نیز میشود.
وی گفت: اگر هیچ وجه شرعی، عرفی و اخلاقی نداریم نباید حتی غیبت فردی که دارای بدترین صفات اخلاقی و نفسانی بوده و بر همگان آشکار شده است را انجام بدهیم این عمل ما به عادت تبدیل خواهد شد و قبح این عمل کمرنگ خواهد شد.
استاد برجسته اخلاق با بیان مطلبی در مورد عجز و حسد ابراز داشت: اگر غیبت ما بر اساس ناتوانی و حقارت باشد هرگز جایز نبوده است اما اگر غیبت شخصی که فاسق و فاجر است و غیبت ما سبب آگاهی بخشی به فردی است که با او مراوده دارد جایز به حساب میآید.
حجت الاسلام والمسلمین رشاد در خصوص شیطان، گفت: شیطان نیز همچون سایر فرشته ها مظهر اسماء الهی است و در انسان قدرت زیادی دارد و نفس انسان مرتکب گناهانی میشود که شیطان گاها در آن دخلی ندارد و پناه بردن هر لحظه انسان به خداوند از رموز رستگاری است./856/202/ب1