۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
کد خبر: ۳۱۵۸۹۸
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

توجه به تفسیر قرآن نقش بسزایی در درک پیام های آن دارد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این‌که علیرغم گذشت 37 سال از پیروزی انقلاب، همچنان داریم روی پوسته قرآن کار می کنیم؛ البته این لازم است اما مغز و پوست باید با هم باشد تا نتیجه اش سبز شود، گفت: اگر کسی با تفسیر قرآن آشنا نباشد، ضعف دارد.
همايش بزرگ فعالان قرآني استان خوزستان با حضور حجت السلام و المسلمين قرائتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی شامگاه سه شنبه در افتتاحیه سی و یکمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویی که در محل مشجد امام رضا(ع) دانشگاه فردوسی برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از حضور جوانان دانشجو در این طرح گفت: شرکت در جشنواره قدم های خوبی است اما علیرغم گذشت 37 سال از پیروزی انقلاب، همچنان داریم روی پوسته قرآن کار می کنیم؛ البته این لازم است اما مغز و پوست باید با هم باشد تا نتیجه اش سبز شود. اگر کسی با تفسیر قرآن آشنا نباشد، ضعف دارد.

 

وی با توصیه به دانشجویان مبنی بر استفاده مستمر ولو کوتاه از تفسیر قرآن کریم، نمونه هایی از پیام های قابل دریافت در تفسیر را ذکر و اظهار کرد: یکی از کلماتی که خیلی در قرآن کاربرد دارد، «کذلک» به معنای همچنین است. خداوند در قرآن داستان ها را می گوید و در نهایت می گوید «وکذلک ننجی المؤمنین» و یا «و کذلک نجزی المحسنین»؛ این به معنای فلسفه تاریخ است یعنی نتیجه ای که از این وقایع مطرح شده حاصل می شود.

 

این مفسر برجسته قرآن کریم در بیان نمونه ای دیگر افزود: امروز مراکزی که دکترای تبلیغات می دهند، یکی از مباحث شان «مخاطب شناسی» است. خداوند سه بار به موسی دستور داد که عصا را بیندازد؛ دفعه اول مار کوچک بود و موسی ترسید؛ خداوند به او فرمود «لاتخف»؛ وقتی در کاخ فرعون این کار را کرد، تبدیل به اژدها شد؛ این همان مخاطب شناسی است.

 

حجت الاسلام قرانتی خاطرنشان کرد: برای برخی آیات و حتی کلمات قرآن ده ها پیام وجود دارد؛ برای نمونه بنده از «إنا أعطیناک الکوثر» تا به امروز 82 پیام فهمیده ام. خیلی خوب است که در جشنواره قرآنی به این مرحله رسیده اید اما باید از این مرحله ای که به آن رسیده اید عبور کنید و به فهمیدن قرآن برسید./820/202/ب1

ارسال نظرات