۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۳۱۵۸۱۰
محقق و مولف کتب اعتقادی و شبهه شناسی مطرح کرد؛

لزوم بهره گیری از قدرت نقادی فکری طلاب در تحلیل شبهات اعتقادی

خبرگزاری رسا ـ محقق و مولف کتب اعتقادی و شبهه شناسی با بیان این که باید طلاب به شناخت ذائقه بپردازند و هر یک در گرایش مورد علاقه خود بنا بر ذوق عقلی، فقهی، اخلاقی و کلامی به پژوهش بپردازند، گفت: قدرت نقادی فکری طلاب شاخصه خوبی برای تحلیل شبهات اعتقادی است.
رضواني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، علی اصغر رضوانی، محقق و مولف کتب اعتقادی و شبهه شناسی، عصر امروز در مدرسه نور الرضا(ع) با اشاره به ضرورت واکسینه سازی نفس و روح در برابر آسیب ها اظهار کرد: برای حافظ دین شدن، باید بتوانیم آن را از فحشا و منکرات حفظ کرده و شبهات ماهواره ای، کتب و سایر منابع را برای مصونیت از فساد و فحشا تحلیل و تفسیر کنیم.

 


وی ادامه داد: به عقیده من باید طلاب به استعداد یابی پرداخته و هر یک در گرایش مورد علاقه خود بنا بر ذوق عقلی، فقهی، اخلاقی و کلامی به پژوهش بپردازند، در حقیقت قدرت نقادی فکری بالای طلاب در این زمینه شاخصه خوبی برای تحلیل شبهات اعتقادی بوده و باید مراقب باشند تا دین اسلام از گزند نفوذ غربی ها در امان  بماند،  من مدت مدیدی کتاب مکتب در فرایند تکامل و مقالات در این زمینه را تحلیل می کردم.

 


محقق و مولف کتب اعتقادی و شبهه شناسی با بیان این که باید با جرات و قدرت به سراغ پژوهش در کتب اسلامی رفت، تصریح کرد: من در ابتدای فعالیتم پایه و بنیه قوی نداشتم و با وجود ناامیدی در این راه با توسل به ائمه اطهار و توکل بر خداوند متعال قدم در مسیر پژوهش گذاشتم و دو خواب عجیب دیدم، اول اینکه در حال خوردن سیمان بودم و در خواب دیگر فرد ملبس به نجاست به من نزدیک شد و من خود را کنار کشیدم و امروز کاری را شروع کردم که نتیجه ای پر رنگ و برجسته داشت.

 


رضوانی با بیان این که برای عشق، ذوق و دلبستگی به کار، ایده ها و نظرات خود را مکتوب کنید، خاطر نشان کرد: نظریه های مقارن در علم را باید مکتوب کرد و از نوآوری مغز در دوران جوانی در تحلیل کتب سنگین علمی و فلسفی استفاده کرد، در حقیقت هر طلبه باید تدریس، تدرس و تحقیق را همزمان با هم داشته باشد و بنا به بیان آیت الله بهجت باید کتب زیادی را بررسی و تحلیل کرد.

 


وی با بیان این که صد ساعت مطالعه و یک ساعت سخنرانی ارزشمند تر از یک ساعت مطالعه برای صد ها ساعت سخنرانی است، گفت: مرحوم مطهری به دنبال مواج بودن ذهن بشر همین روش را دنبال می کرد، ما در فرصتی مناسب شرح علمی دعای عرفه و دعاهایی از این دست را که بسیاری از ما با آن آشنایی نداریم خارج کرده و در کتب کوچک دسته بندی کردیم.

 


محقق و مولف کتب اعتقادی و شبهه شناسی با بیان این که برخی از مسائل توحیدی خطبه های امام حسین(ع) بدن را می لرزاند و بشر را در فلسفه وجودی خود به فکر فرو می برد، تاکید کرد: تعدادی از تحلیلگران هزاران پیام از صحیفه سجادیه، خطبه های امام حسین(ع) و نهج البلاغه استخراج کرده و مورد تحلیل قرار دادند اما چون تقوا نداشتند، به مقامی نرسیدند، در حقیقت برای موفقیت در این راه توکل به اهل بیت لازم بوده و اخلاص در این راه، روزی را به سوی بشر می کشاند.

 


رضوانی با  اشاره به ضرورت نشر و ترویج علم یادآور شد: سخنرانی و نشر علم فکر منجمد را باز می کند، در حقیقت نور و معنویت را در راه امام حسین(ع) به خوبی می توان رصد کرد و امروز پر بیننده ترین برنامه ها با پخش مستقیم و گفتگوی رو در رو بوده و دشمن به دنبال سوء استفاده از شرایط است، بنابراین باید با شبکه های ماهواره ای آشنا باشید زیرا که عدم بصیرت تحلیلگر او را در چارچوب محدود می کند.

 


وی با بیان این که هدف من از تحلیل و خواندن برخی از کتب زور آزمایی خودم و سنجش توانم در این راستا بود، گفت: پیشرفت  و ترقی طلبه با تحقیق جهت دار با اعلام منابع می تواند ذهن و فکر او را مجسم کند و بداند با قوت قلب و توسل می توان آثار فاخر زیادی تولید کرد./864/202/ب1

ارسال نظرات