۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۹
کد خبر: ۳۱۵۰۰۰
حجت الاسلام اشکوری:

فلسفه سیاسی شیعه براساس مردم سالاری دینی تشکیل شده است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام اشکوری با بیان این که فلسفه سیاسی شیعه براساس مردم سالاری دینی تشکیل شده است، گفت: بدون حکومت صالحان، عدالت حقیقی، آرامش و صلح در زمین به وجود نخواهد آمد.
حجت الاسلام اشکوري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید عبدالمجید اشکوری، کارشناس مسائل سیاسی، در برنامه پلاک 57 رادیو معارف، به  مبانی فلسفه سیاسی شیعی  اشاره کرد و گفت: هر نظام سیاسی مبتنی بر فلسفه سیاسی شکل گرفته است و این نظریه به دو بخش فلسفه سیاسی تئوری محور و عمل­گرا تقسیم می­شود.

 

حجت الاسلام اشکوری به ویژگی­های فلسفه سیاسی تئوری محور اشاره و بیان کرد: در این اندیشه در ابتدا یک نظریه و تئوری برای برپایی نظام شکل می­گیرد و براساس آن نظام و حکومت تشکیل می­شود، همچنین رفتارهای مسؤولان در چارچوب این ساختار برای تحقق این تئوری انجام می­شود.

 

کارشناس مسایل سیاسی به  بیان شاخصه­های فلسفه سیاسی عمل­گرا پرداخت و  ابراز کرد: در این نظریه، در ابتدا به گونه عملی نظام سیاسی تشکیل می­شود و بعد از اجرائی شدن آن، تئوری و نظریه­پردازی آن برای توجیه رفتار خویش نگاشته می شود و در این فلسفه عمل مقدم بر تئوری است و گاهی این تئوری ها عقلانی و گاهی نیز شرعی و گاهی به دلیل الگوبرداری عمل دیگران است.

 

وی با بیان این که فلسفه سیاسی شیعی، تئوری محور است، گفت: عناصر تئوری فلسفه سیاسی شیعی از سه عنصر اساسی همچون نگاه هستی شناسه به عالم، پذیرفتن حاکمیت صالحان و دوری از حکومت طاغوت تشکیل شده است.

 

حجت الاسلام اشکوری با بیان این که نگاه هستی شناسانه به عالم، تأثیر به سزایی بر فلسفه سیاسی شیعه دارد، افزود: بر اساس این دیدگاه، عالم مبتنی برحکمت الهی به وجود آمده است، بنابراین نظام احسن بوده و در این نظام سنت‌های الهی وجود دارد.

 

کارشناس مسایل سیاسی عنوان داشت: یکی از سنتهای الهی این است که «لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّى یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم» بدین معنا که تا زمانی مردم نخواهند، تغییر و تحول­هایی در جامعه ایجاد نشود، بنابراین از آیه این گونه برداشت می­شود که  فلسفه سیاسی شیعی براساس مردم سالاری دینی تشکیل شده است.

 

وی با بیان این که عنصر دوم در فلسفه اسلامی حاکمیت صالحان بر جامعه است، گفت: بسیاری از آیات قرآن همچون «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنکُمْ» و «ان الارض یرثها عبادی الصالحون» به حاکمیت صالحان بر جامعه اشاره دارد که منظور از حاکمیت صالحان،  امام معصوم و نائب معصوم است و بدون حکومت صالحان، عدالت حقیقی، آرامش و صلح  در زمین به وجود نخواهد آمد.

 

حجت الاسلام اشکوری با بیان این که عنصر سوم در اندیشه سیاسی شیعی، دوری اجتناب از حاکمیت طاغوت است، گفت: آیاتی همچون «وَالَّذِینَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَن یَعْبُدُوهَا»، «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ امَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ»به این مسأاه اشاره دارد که مردم نباید حاکمیت ظالمان و طاغوت را بپذیرند./998/پ202/ی

ارسال نظرات