۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۳۱۴۸۰۶
استاد دانشگاه:

کسانی که آمریکا را بزک می کنند اگر چه از ولایت دم می‌زنند، صلاحیت ندارند

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه و محقق تاریخ اسلام با بیان این که کسانی که آمریکا را بزک می کنند اگر چه از ولایت دم بزنند، صلاحیت ندارند، گفت: امروز کسانی دم از امام، خط امام و بیت امام راحل می زنند که در سال های نه چندان دور امام را مربوط به گذشته می دانستند.
رجبي دواني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمد حسین رجبی دوانی، استاد دانشگاه و محقق تاریخ اسلام امروز دانشگاه امام رضا در سلسه نشست های «تا انتخابات» به حاکمیت ها در تاریخ اشاره و بیان کرد: تا قبل از پیامبر اکرم(ص) نظام پادشاهی و نظام قبیله ای در ایران و مردم شبه جزیره عرب و  نظام کنسولی در غرب وجود داشت.

 

نظام های رایج تا قبل از ظهور اسلام در جوامع بشری

وی با اشاره به این که نظام کنسولی غرب براساس دموکراسی نبود، گفت: غرب خود را در دموکراسی و انتخاب دارای سابقه دیرینه می داند در حالی که در نظام کنسولی مردم نقشی نداشتند و سرمایه داران و متنفذین جامعه یک نفر را از بین خود به مدت یک سال برای تصدی امور اجرایی انتخاب می کردند.

 

رجبی دوانی افزود: در نظام کنسولی فردی که انتخاب می شد در صورت بروز شرایط خاص مانند جنگ تا پایان جنگ در سمت اجرایی باقی می ماند و به او دیکتاتور می گفتند و بعد از جنگ شخص دیگری را بر می گزیدند و افراد قدیمی با توجه به داشتن تجربه اجرایی به مناطق مرزی فرستاده می شدند.

 

استاد دانشگاه و محقق تاریخ اسلام خاطرنشان کرد: در روم ایران و یمن نظام حکومتی با سابقه ای وجود داشت و در شبه جزیره عرب نیز نظام قبیله ای حاکم بود که قدرت در اختیار رییس قبیله بود که شجاعت، نترسیدن از مرگ و خونریزی، سخاوت و سخنوری از ویژگی های وی بود.

 

اسلام نظام ولایت را تعریف کرد

وی با اشاره به نظام ولایت در زمان پیامبر اکرم (ص) گفت: اسلام نظام ولایت را تعریف کرد که بی سابقه بود.

 

رجبی دوانی با اشاره به آیه 55 سوره مائده که خدا می فرماید:« انما ولیکم الله و رسوله و الذین امنوا الذین یقیمون الصلوه ویؤتون الزکوه و هم راکعون» گفت: در ادبیات عرب «انما» دلالت بر حصر دارد و ولایت را فقط منحصر به خداوند است و نیز بعد از باری تعالی پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) ولی هستند.

 

این استاد دانشگاه افزود: ولایت تعبیری از سلطنت و حکومت نیست در غیر این صورت خداوند شأن خود را پایی نمی اورد بلکه یکی از شئون ولایت سلطنت است اما مساوی با آن نیست.

 

صرفا امت اسلامی دارای ارزش نیست/ در پرتو ولایت مسلمانان به پیروزی می رسند

وی آیه 56 سوره مائده اشاره و خاطرنشان کرد: این آیه تفسیر بسیار مهمی از ولایت دارد که مسلمانان در پرتو اعتقاد و پیروی از ولایت حزب الله می شوند و خداوند به آن ها وعده پیروزی می دهد بنابراین در پرتو ولایت مسلمانان به پیروزی می رسند.

 

رجبی با بیان این که صرفا امت اسلامی دارای ارزش نیست، گفت: آل سعود، وهابیت پست، تکفیری های ضد بشری نیز جز امت اسلامی است و این امت فی نفسه ارزشی ندارد بلکه اگر ولایت را بپذیرند و حزب الله شوند دارای ارزش است.

 

ولایت خود را در برابر سعادت و شقاوت همه مردم مسؤول می داند

استاد دانشگاه و محقق تاریخ اسلام با بیان این که مرجعیت دین مردم بر عهده صاحب ولایت است، گفت: ولایت فقیه باید دین مردم را تبیین کند همچنین بعد از پیامبر اکرم(ص) امور قرآن و مسائل جدید را را برای مردم تفسیر کند تا به انحراف نروند.

 

وی صاحب ولایت را محور وحدت مردم بیان و اظهار کرد: در آیه « « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» منظور از «حبْلِ اللّهِ» ولایت است، بعد از پیامبر(ص) مسلمانان دچار تفرقه شدند این به این خاطر بود که ولایت در جایگاه خود قرار نگرفت و یکپارچگی از بین رفت.

 

رجبی دوانی خاطرنشان کرد: بهترین مردم باید به مردم حکومت نمی کنند و صاحب ولایت را فقط خداوند تعیین می کند چنان چه که حتی پیامبر(ص) تعیین نمی کردند.

 

استاد دانشگاه و محقق تاریخ اسلام به تعالی و سعادت رساندن افراد و جامعه را یکی دیگر از ویژگی های صاحب ولایت عنوان و ابراز کرد: بهترین حکومت ها به رفاه جامعه توجه دارند و سعادت مردم را وظیفه خود نمی دانند.

 

وی با اشاره به اشتباه یکی از مسؤولان در خصوص وظیفه حکومت الهی، گفت: یکی از مسؤولان به اشتباه گفته بود که حکومت وظیفه ندارد مردم را بهشت هدایت کند حال آن که یک حکومت معمولی چنین وظیفه ای ندارد اما ولایت خود را در برابر سعادت و شقاوت همه مردم مسؤول می داند.

 

بعد از رحلت پیامبر(ص) تا انقلاب اسلامی ایران هرگز ولایت حاکمیت پیدا نکرد

استاد دانشگاه و محقق تاریخ اسلام اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) با حاکمیت ولایت سعادت مردم را تضمین کردند اما بعد از ایشان مردم با پذیرفتن سقیفه بدبختی مردم را فراهم کردند و تنتیجه آن این بود که با وجود حضور 12 حجت مردم از حاکمیت ولایت بی بهره بودند.

 

وی به شرایط حاکمیت ولایت اشاره و خاطرنشان کرد: برای حاکمیت ولایت باید رهبر و قابلیت مردمی وجود داشته باشند و در 250 سال بعد از پیامبر اکرم(ص) با وجود ولایت قابلیت مردمی وجود نداشت.

 

رجبی لازمه ولایت را اطاعت دانست و گفت: در زمانی اهل بیت(ع) حکومت کردند اما بر مبنای ولایت نبود چون لازمه ولایت اطاعت است و امیرالمومنین(ع) اطاعت نمی شد.

 

تأسیس نظام ولایت بزرگترین دستاورد انقلاب است

استاد دانشگاه و محقق تاریخ اسلام خاطرنشان کرد: در دوران غیبت نیز تا قبل از انقلاب اسلامی زمانی رهبر و زمانی مردم وجود نداشت تا حکومت ولایی شکل بگیرد اما با انقلاب اسلامی هر دو مؤلفه وجود داشت.

 

وی تأسیس نظام ولایت را بزرگترین دستاورد انقلاب بیان و اظهار کرد: در انقلاب اسلامی ایران هر دو مؤلفه مورد نیاز حکومت ولایی یعنی رهبر و قابلیت مردمی وجود داشت و مردم امامی را که در تبعید بود را پذیرفتند و وعده الهی محقق شد و انقلاب به پیروزی رسید.

نظام ولایت برای همه جهان است

رجبی نظام ولایی را دارای وظیفه جهانی عنوان و خاطرنشان کرد: نظام ولایی محلی و منطقه ای نیست و وظیفه جهانی دارد و برای همه دنیا است.

 

استاد دانشگاه و محقق تاریخ اسلام با بیان این که امام خمینی حفظ نظام اسلامی را وظیفه همه جهان می دانست، گقت: امام خمینی حفظ جمهوری اسلامی را از اوجب واجبات بیان می کردند و در جایی دیگر مهمتر از نماز می دانستند و نیز حفظ نظام اسلامی را وظیفه همه جهان عنوان می کردند چون ولایت برای همه بشریت می آید.

وی تقویت و اعتلای نظام اسلامی را وظیفه و عبادت عنوان و اظهار کرد: وقتی که سایر کشورهای جهان وظیفه حفظ نظام ولایت را دارند، آیا ما وظیفه نداریم؟ وظیفه ما چه قدر مهم‌تر است؟

 

حضور حداکثری در انتخابات نشانه اقتدار نظام است

رجبی دوانی با تأکید بر حضور حداکثری در انتخابات، ابراز کرد: یکی از عرصه ها برای تقویت نظام انتخابات است که با حضور گسترده موجب اقتدار نظام شده و تیری بر قلب دشمن وارد می کنیم چون درصد قبولی و اعتبار نظام در بین مردم  مشخص و شمن شاه مقبولیت نظام در بین مردم است.

 

استاد دانشگاه و محقق تاریخ اسلام شرکت در انتخابات را تکلیف شرعی دانست و تصریح کرد: شرکت در انتخابات علاوه بر وظیفه ملی به خاطر ولایت یک تکلیف شرعی و عبادت است.

 

وی با اشاره به دعوت رهبر معظم انقلاب از همه مردم برای شرکت در انتخابات حتی کسانی که اعتقادی به نظام ندارند، گفت: این  به این خاطر است که صاحب ولایت رشد و تعالی فرد را در نظر می گیرد و با توجه به این که شرکت در انتخابات موجب تقویت نظام ولایت و درنتیجه عبادت می شود بنابراین ولی فقیه به فکر سعادت فرد است.

 

رجبی افزود: مبادا کسی از بصیرت تهی شده باشد و نسبت به اصل ولایت بی اعتقاد باشد اما اگر بی اعتقاد شده است، صاحب ولایت دعوت به حضور کرده است و این باعث نجات وی در روز قیامت می شود.

 

استاد دانشگاه و محقق تاریخ اسلام اطاعت از رهبر معظم انقلاب را در حکم اطاعت از امام زمان(عج) در زمان غیبت دانست و گفت: باید در این زمان نایب حضرت را یاری کنیم و حتی اگر رهبر را قبول نداشته، امام زمان و حساب و کتاب و قیامت را که قبول داریم.

 

ویژگی های نماینده تراز انقلاب اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب

وی با تدکید بر انتخاب نماینده اصلح به ویژگی های نماینده تراز انقلاب اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب اشاره و خاطرنشان کرد: متدین بودن ، معتقد به مکتب و اندیشه امام خمینی، طرفدار اجرای عدل در سراسر کشور، مخالفت با فساد در هر سطح و رده ای، مرزبندی روشن با دشمن از جمله این ویژگی ها است.

 

رجبی دوانی با بیان این که این دوره، دوره بده و بستان است، گفت: باید کسی را انتخاب کرد با فساد در هر سطحی برخورد و مخالفت کند و بتواند با مبارزه با فساد احقاق حق کند.

 

استاد دانشگاه و محقق تاریخ اسلام توجه به لیستی که گروه های سیاسی ارائه می دهد را یکی از راه های شناخت نامزدهای انتخاباتی عنوان و خاطرنشان کرد: باید به کسانی که افراد سالم و دغدغه نظام را دارند، توجه کرده و در صورت تأیید افرادی که از لیست آن ها هستند را انتخاب کنیم.

 

فتنه هجمه به شورای نگهبان با بصیرت مردم، روحانیت و خواص جامعه خنثی می شود

وی با اشاره به مجلس سیاه هشتم و هجمه به شورای نگهبان گفت: ما تجربه تلخی در مجلس ششم داریم که در ان سال با فضاسازی علیه شورای نگهبان کسانی وارد مجلس شدند که الان با گستاخی وقاهت و ضلالت جیره خوار اربابان اروپایی خود و تحلیل گر شبکه های ماهواره ای آن ها هستند.

 

رجبی با اشاره به هجمه به شورای نگهبان در انتخابات پیش رو، گفت: مانند مجلس ششم هجمه هایی به این نهاد انقلابی می شود اما مردم، روحانیت و خواص از تجربیات سال های قبل درس گرفته اند و اجازه تکرار به مفسدین نمی دهند.

 

ضرورت هوشیار در برابر ورود افراد نفوذی به مجلس شورای اسلامی و خبرگان


استاد دانشگاه و محقق تاریخ اسلام با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب به نفوذ در پسابرجام، گفت: برخی سابقه سیاه آمریکا را فراموش کرده اند و چنان از ارتباط با آمریکا ذوق زه اند
که بر طبق فرمایش حضرت آقا هنوز پای امریکا به کشور باز نشده این طور خود را باخته و فرش قرمز برای آن ها پهن کرده اند.

 

وی با بیان این که ما از امریکا ترسی نداریم، گفت: خوف رهبر و مدافعان ایشان از خائنان داخلی است که آمریکا آن چه نتوانست در 36 سال بعد از انقلاب به دست بیاورد از طریق آن ها کسب کرده و برای نابودی نظام اسلامی برنامه ریزی کند.

 

رجبی افزود: برخی از این خائنین ممکن است برای حضور در مجلس تلاش کنند که رهبر معظم انقلاب و شورای نگهبان مانع خیانت آن هال خواهد شد اما ممکن است ضربه زده و فرصت ها از دست برود.

 

کسانی که آمریکا را بزک می کنند اگر چه از ولایت دم بزنند، صلاحیت ندارند

استاد دانشگاه و محقق تاریخ اسلام با بیان این که کسانی که امریکا را بزک می کنند اگر چه از ولایت دم بزنند، صلاحیت ندارند، اظهار کرد: امروز کسانی دم از امام، خط امام و بیت امام می زنند که در سال های نه چندان دور امام را مربوط به گذشته می دانستند.

 

وی ادامه داد: این افراد وقتی نمی توانستند به امام هجمه کنند برای به حاشیه راندن و دهن کجی به امام خمینی(ره) افرادی مانند بازرگان و مصدق را بزرگ می کردند در حالی که امام موضع گیری مشخصی در برابر آن ها داشت.

 

رجبی با تأکید بر هوشیاری در برابر افرادی که دم از دم از امام، خط امام و بیت امام می زنند، خاطرنشان کرد: این ها تعصبی به امام خمنینی ندارند و دارای سابقه سیاه هستند و باید مراقب باشیم تا فریب آن ها را نخوریم./1310/201/ب3

ارسال نظرات