۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۳۱۴۴۸۸
آیت الله سبحانی:

حب ریاست حقایق دینی را در خود ذوب می کند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی با تأکید بر دوری انسان از حب ریاست گفت: مقام خوب است به شرطی که خودش بیاید و انسان خادم آن ریاست نباشد، نباید به گونه ای شود که ریاست بر ما حکومت کند بلکه باید ابزاری برای خدمت کردن به جامعه اسلامی باشد.
درس خارج اصول آيت الله سبحاني در مسجد اعظم قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) گفت: اگر گله ای گوسفند وجود داشته و چند گرگ به جان گله افتاده باشند ضرر بسیاری می زنند اما حضرت می فرماید ضرر آن کمتر ضرر حب ریاست در انسان است.


وی افزود: اگر انسانی همه هستیاش خلاصه شود در حب ریاست و مقام ضرر بسیاری خواهد کرد، مقام خوب است اما به شرطی که این مقام خودش بیاید نه این که انسان به دنبال آن برود؛ مرحوم آیت الله حائری مؤسس حوزه می فرمود من دنبال ریاست و مرجعیت نرفتم اما وقتی که آمد در را بر روی آن باز کردم.


استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که علما، فضلا و محققان باید تحقیق کنند، درس بخوانند و شبهات را جواب دهند، اظهار داشت: امروزه مسائل فقهی همانند کوهی اضافه شده و به قدری مسائل فقیهی روز زیاد شده که علما و فضلا باید آن ها را حل کنند.


وی ادامه داد: اگر روزی ریاست و مقامی سراغ ما آمد می رویم البته به شرطی که مجری حق باشیم، اگر انسان حب ریاست داشته باشد گاهی همه حقایق دینی در آن ذوب می شود؛ از این رو انسان باید بسیار نسبت به حب ریاست هوشیار باشد.


این مرجع تقلید با بیان این که انسان همواره باید خاضع و پاک باشد، ابراز داشت: اگر مقام و مسؤولیت دنبال روحانیت آمد می تواند در آن شرکت کند اما هیچگاه آن ها نباید به دنبال مقام بروند و باید مراقب باشند که ضررهای حب ریاست به آن ها نرسد.


وی عنوان کرد: مقام خوب است به شرطی که خودش بیاید و انسان خادم آن ریاست نباشد، نباید به گونه ای شود که ریاست بر ما حکومت کند بلکه باید ابزاری برای خدمت کردن به جامعه اسلامی باشد./1323/پ202/ج1

ارسال نظرات