۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵
کد خبر: ۳۱۴۲۲۱
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

23 درصد خانه‌های عالم احداث‌شده در خراسان شمالی بدون روحانی است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: در این استان 133 باب خانه عالم احداث شده که 23 درصد آنها به دلیل کمبود روحانی، بدون استفاده مانده‌اند.
حجت الاسلام خادمي- نشست با روحانيان مستقر

حجت الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، اظهار کرد: تاکنون 133 باب خانه عالم به منظور استقرار روحانی مبلغ در روستاهای خراسان شمالی احداث شده است.

 

وی اضافه کرد: از این تعداد 29 باب خانه عالم در روستاهای شهرستان بجنورد، 25 باب در شیروان، 23 باب در اسفراین، 11 باب در راز و جرگلان، 23 باب در مانه و سملقان، 18 باب در فاروج، 9 باب در گرمه و 13 باب خانه عالم نیز در شهرستان جاجرم احداث شده اند.

 

حجت الاسلام خادمی با اشاره به اینکه احداث این خانه‌های عالم از محل اعتبارات نهاد تبلیغات اسلامی، سفر رهبر معظم انقلاب به استان و اعتبارات استانداری خراسان شمالی صورت گرفته است، افزود: همچنین در حال حاضر 17 باب خانه عالم دیگر نیز در روستاهای استان مراحل پایانی ساخت خود را طی می کنند که به زودی با بهره برداری از این طرح‌ها، شمار خانه‌های عالم در روستاهای مختلف شهرستان های هشت گانه خراسان شمالی به 150 باب می رسد.

 

وی ادامه داد: در سفر رهبر معظم انقلاب به استان در مهر ماه سال 91 در مجموع 120 میلیارد ریال اعتبار به اجرای طرح‌های فرهنگی و عمرانی نهاد تبلیغات اسلامی خراسان شمالی اختصاص یافت که از این میزان اعتبار 22 میلیارد ریال برای ساخت 32 باب خانه عالم در روستاهای مختلف هزینه شد.

 

حجت الاسلام خادمی با بیان اینکه خانه های عالم به منظور استقرار روحانی مبلغ و طرح هجرت در روستاهای پرجمعیت و ترویج فرهنگ و آموزه‌های اسلامی احداث می‌شوند، اضافه کرد: با وجود این از تعداد 133 باب خانه عالم ساخته شده در روستاهای خراسان شمالی، در حال حاضر متأسفانه 25 باب معادل 23 درصد کل خانه‌های عالم احداث شده در استان بدون روحانی هستند.

 

وی ادامه داد: این موضوع به دلیل کمبود روحانی مبلغ در خراسان شمالی و از طرف دیگر کاهش جمعیت برخی از روستاهای استان به دلیل مهاجرت روی داده چرا که عامل جمعیت یکی از موارد اصلی برای فعالیت تبلیغی در روستاها محسوب می شود.

 

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی استان خراسان شمالی یادآور شد: سال گذشته در مجموع 50 خانه عالم در روستاهای استان ساخته شد که متأسفانه اکنون 45 درصد این خانه‌های عالم بدون روحانی بوده و فضاها خالی مانده است.

 

حجت الاسلام خادمی تصریح کرد: با توجه به این موضوع از این پس نهاد تبلیغات اسلامی تنها برای روستاهایی اقدام به ساخت خانه عالم می کند که پیش از آن روحانی مورد نظر برای استقرار در آن روستا مشخص شده باشد.

 

وی اضافه کرد: البته خانه های عالم فاقد روحانی در روستاهای خراسان شمالی کاملا بلااستفاده نبوده و بسیاری از این خانه‌های عالم در اختیار خانه‌های قرآن روستایی گذاشته شده تا فضا بدون استفاده نماند.

 

حجت الاسلام خادمی با بیان اینکه زمین مورد نیاز برای ساخت خانه‌های عالم از سوی روستاییان اهدا شده و نهاد تبلیغات اسلامی ساخت آنها را بر عهده دارد، افزود: تبلیغات اسلامی در زمینه ساخت خانه عالم نمی تواند تأمین زمین را بر عهده بگیرد اما با وجود این زمین‌های اهدایی برای ساخت خانه عالم می بایست شرایط مناسب از قبیل نزدیکی به مساجد و وسعت 90 مترمربعی را داشته باشند.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی اظهار کرد: جمعیت روستایی این استان از میانگین کشوری بالاتر بوده به همین دلیل نیز می بایست توجه به روستاییان در خراسان شمالی بیش از سایر نقاط کشور باشد که یکی از سرفصل‌های توجه به روستاییان و خدمات دهی به آنها، ارائه خدمات فرهنگی و تبلیغی است.

 

وی اضافه کرد: افزون بر احداث خانه‌های عالم در روستاهای پرجمعیت استان و استقرار روحانیان مستقر و طرح هجرت در این روستاها، طرح‌های جدیدی نیز برای اعزام روحانیان به روستاها وجود دارد به گونه ای که در مورد روستاهای با فاصله 10 کیلومتر از شهرها، روحانیان مبلغ در مناسبت های مختلف به این روستاها اعزام شده و از این طریق بخشی از مشکلات روستاها در زمینه تأمین روحانی مبلغ رفع می شود.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی تصریح کرد: همچنین در آینده با بخشداران و شوراهای اسلامی روستاها توافق می شود تا در کنار ساخت هر مسجد، یک واحد 30 مترمربعی برای اسکان فصلی روحانیان مبلغ نیز ساخته شود.

 

گفتنی است، استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور بیش از 918 هزار نفر جمعیت دارد که حدود 48 درصد آن در بیش از 850 روستا و آبادی ساکن هستند./9314/302/ب1

ارسال نظرات