اعزام طلاب و استادان موفق مکالمه عربی به کشورهای عربزبان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، معاون بینالملل حوزه های علمیه پیش از ظهر امروز در نشست هم اندیشی مدیران آموزشی و استادان مکالمه عربی که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با اشاره به آیه «وَ مَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِیُبَیِّنَ لَهُمْ فَیُضِلُّ اللّهُ مَن یَشَاءُ وَیَهْدِی مَن یَشَاءُ»، اظهار داشت: تنها راه موفقیت تبلیغ دین دانستن زبان همان قوم است و مترجم کفایت نمی کند و علت ضرورت دانستن زبان هم در آیه بیان شده است و آن این که مبلغ باید بتواند دین را تبیین کند که برای استفاده از مترجم مشکلات زیادی به وجود می آید؛ یک بعد، بحث علمی است که مترجم گاه علم ترجمه را ندارد ولی گاه علم دارد ولی عواطف و احساسات گوینده را نمی توان منتقل کند.
37 سال در آموزش زبان عقب هستیم
وی با اشاره به عقب ماندگی حوزههای علمیه در بحث آموزش زبان، افزود: در خوش بینانه ترین حالت باید بگوییم پس از انقلاب عقب مانده ایم یعنی 37 سال در حالی که پاپ در واتیکان 700 سال قبل مرکز آموزش زبان را برای تبیغ مسیحیت را به راه انداخت و گروه اول آن 13 نفر بودند و به مرور زمان مرکز بزرگی تشکیل داد و در یک مصوبه داشتند که از قرن 14 میلادی زبان های اسلامی و به ویژه عربی در اروپا رسمی شد که در 5 نقطه جهان زبان را ویژه تربیت مبلغ مسیحیت راه انداخته اند و ما تازه می خواهیم شروع کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به این که خیلی از افراد در جهان آمادگی پذیرش دارند ولی به سراغ آنها نرفتیم، ابراز داشت: بنده در یکی از کشورها در جلسه ای شرکت کرده بودم که در حین همایش فردی مسیحی به من گفت: تمام شما عالمان دین اسلام در قیامت باید پاسخ گو باشید چرا که این قدر معارف ناب از قرآن هست ولی به جامعه مسیحیت انتقال نمی دهید.
وی با اشاره به این که گروهی متولیان تبلیغ در عالم شده اند که توانایی لازم را ندارند، عنوان داشت: این فلج بودن خودمان را باید اصلاح کنیم و متصدیان و مسؤولان عهده دار این امر هستند و این عقب ماندگی برای جبران، نیاز به نهضت دارد و شب و روز باید تلاش کنیم.
زبان عربی گام اول است
معاون بین الملل حوزه علمیه ادامه داد: به همت شورای عالی حوزه علمیه مکالمه عربی برای حوزویان به عنوان درس اصلی شده است و این توفیق بزرگی است اما باید بدانیم زبان عربی گام اول است؛ اما دو مرحله پیش رو است، نخست گسترش زبان عربی به غیر پایه دوم و این که طلاب سطوح عالی و درس خارج و مدیران و معاونان هم باید زبان را فرا بگیرند.
وی با بیان این که خیلی بد است که طلبه پایه دوم بلد باشد ولی مدیر مدرسه مکالمه عربی را بلد نباشد، عنوان داشت: برای این کار کلاسی مختص مدیران شکل بگیرد و با شتاب بیشتری برای یادگیری پیش برود؛ چرا که این افراد 80 در صد راه را رفته اند فقط واژه های جدید را نمی دانند و به همین خاطر می شود به گونه ای فشرده تر عربی را فرا بگیرند.
حجت الاسلام والمسلمن زمانی خاطرنشان کرد: نویسندگان هم باید در دستور کار قرار بگیرند و علما و به طور کلی تمام روحانیان باید عربی را بلد باشند و بعد از آن روی آورن به زبان های دیگر است؛ زبان عربی برای همه طلاب واجب است اما زبان های دیگر بر اساس نیاز و استعداد شکل بگیرد و باید افراد تقسیم بندی شود و در برخی از استان ها زبان دوم و سوم را هم شروع کرده اند که جای تقدیر است.
موفقیت چشم گیر علمای کشورهای دیگر به جهت یادگیری زبان
وی با بیان اینکه ما در کشور خودمان در بحث مکالمه عربی بسیار کم کاردهایم، یادآور شد: بنده منزل یکی از دانشمندان مصر رفته بودم ایشان کسی که در فلسفه، علوم سیاسی، عرفان و حکومت اسلامی تبحر زیادی دارد، بنده وقتی زندگی نامه ایشان را مطالعه کردم دیدم 40 سال سابقه تدریس در کشورهای مختلف دنیا را دارد و زمانی که از ایشان پرسیدم با چه زبانی صحبت میکنید، گفت: در هر کشوری با زبان خودشان در فرانسه فرانسوی، در اسپانیا به زبان اسپانیایی و همینطور در جاهای دیگر عربی، انگلیسی و غیر آن که من در آنجا تأسف خوردم که ما عالم تر از این فرد را در کشور خود داریم ولی زبان بلد نیست تا بتواند معارف نابی را که در سینه دارد منتقل کند.
راه های آموزش و ثبت مکالمه عربی در ذهن
معاون بین الملل حوزه های علمیه با اشاره به راههای فراگیری آموزش زبان اضافه کرد: یکی از راه کارهای آن تقویت و سرعت بر یادگیری است؛ در این راه میتوان از کلاس، کنفرانس، تشویق و الزام به صحبت به زبان عربی، توصیه به استفاده از گوش، روزنامه و مجلات عربی، بهره برد و همچنین بعد از راه افتادن درس ها یکی از دروس در هر سال با استاد به زبان عربی تدریس شود چرا که تدریس برای خود افرادی که رشد میکنند هر چند شاید قوی نباشد.
وی افزود: باید دورههای تابستانی فشرده در همه استان ها اجرا شود و فقط در زبان عربی صحبت کنند و ما هم حاضریم سفرهای خارجی به کشورهای عربی برای نهادینه سازی شدن صورت بدهیم که کارهای مقدماتی آن برای اعزام به لبنان را برای موفق ترین طلاب و استادان را فراهم کرده ایم.
حجت الاسلام والمسلمین زمانی اعزام شخصیت های متفکر جهان اسلام را به استان ها از دیگر راهکارهای نهادینهسازی زبان عربی دانست و تصریح کرد: این کار هم سبب تشویق طلاب می شود و امروز هم جلسه ای داشتیم برای همین کار از دو کشور فلسطین و تونس صحبت کرده ایم و مقدمات این امر را فراهم کرده ایم و راه کار دیگر بورسیه است که این کار زمانداری است؛ اما برای آموختن زبان و علوم دیگری که برای طلاب لازم است ضروری است./1330/202/ب2