۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۳۱۳۳۹۵
با ارائه پیام تصویری آیت‌الله جوادی آملی؛

همایش ملی فلسفه اخلاق در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش ملی فلسفه اخلاق و مراسم نکوداشت نیم قرن تلاش علمی آیت‌الله مجتبی تهرانی در عرصه تعلیم و تربیت در تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد.
همايش ملي فلسفه اخلاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش ملی فلسفه اخلاق؛ نکوداشت مقام علمی و اخلاقی آیت‌الله مجتبی تهرانی به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با مشارکت انجمن علمی اخلاق حوزه علمیه قم و دانشگاه معارف اسلامی، عصر امروز در تالار اندیشه این پژوهشگاه برگزار شد.
 
براساس این گزارش، همایش ملی فلسفه اخلاق از ساعت 15:30 با ارائه گزارش ابعاد علمی و اجرایی همایش از سوی حجت‌الاسلام امیر غنوی و پس از آن پخش تصویری پیام حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی آغاز شد.

 

در ادامه حجج اسلام حسن رمضانی رییس انجمن علمی اخلاق اسلامی حوزه علمیه قم و یدالله یزدان‌پناه استاد اخلاق حوزه و دانشگاه به ارائه سخن پرداختند و محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان سخنرانی کرد.

 

پایان‌بخش این مراسم نیز تقدیر از نویسندگان مقالات برتر بود که پس از ارائه مقاله رتبه اول همایش از سوی میثم قاسمی و ارائه مقاله رتبه دوم همایش از سوی محمد جواد رضایی از دانش‌پژوهان حوزوی صورت گرفت.

 

حجت‌الاسلام امیر غنوی دبیر علمی همایش ملی فلسفه اخلاق در ابتدای این همایش با اشاره به محورهای مقالات آن گفت: این همایش نخستین گردهمایی اندیشه­ورزان حوزه فلسفه اخلاق است به همین جهت تلاش شده تا محورها به گونه­ای جواب­گوی همه­ گرایش­ها باشد.

 

وی افزود: همه عرصه­های متداول در فلسفه اخلاق مورد توجه قرار گرفته است؛ همچنین همایش توجهی ویژه به نسبت میان فقه و فلسفه اخلاق و چگونگی استفاده از آموزه­های اخلاقی برای پاسخ به پرسش­های فلسفه اخلاق دارد.

 

دبیر علمی همایش ملی فلسفه اخلاق از فلسفه علم اخلاق، اخلاق هنجاری (نظری و کاربردی) و فرا اخلاق به عنوان محورهای اصلی آن نام برد و گفت: نزدیک به 120 مقاله به دفتر همایش واصل شده است که غالب آن­ها در سطحی ارزیابی شده که قابلیت چاپ در مجلات علمی پژوهشی را دارد. 

 
وی یادآور شد: حجم مقالات دشواری زیادی در مرحله ارزیابی ایجاد کرد که خوشبختانه با همکاری ارزیابان دانشمند به ارتقای سطح مقالات و رفع کاستی­ها منجر شد و آمار مقالات قابل عرضه در مجلات علمی پژوهشی را بالاتر برد.

 

حجت‌الاسلام غنوی با بیان این‌که برگزاری این همایش، با مقدمات بسیاری همراه بوده است، گفت: در تهران 9 نشست علمی در مدارس علمیه در موضوعات فلسفه اخلاق و گزاره‌های اخلاقی برگزار شده است تا فضای علمی تهران با چالش­های مهم در عرصه اخلاق آشنا شوند.

 

وی ادامه داد: نشستی در تهران برگزار شد که توجهی خاص به نکوداشت فقیه بزرگ اخلاق مرحوم آیت­الله مجتبی تهرانی و معرفی آثار ایشان دارد و در قم نیز، نشستی علمی در سالن همایش­های دفتر تبلیغات برگزار شد که حجج اسلام شهریاری و رحمتی بحث مهم اخلاق فضای مجازی را عرضه کردند.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یادآور شد که نشست فقه الاخلاق از پیش‌نشست‌های تخصصی همایش فلسفه اخلاق، سه‌شنبه ششم بهمن با حضور حجج اسلام امیر غنوی، محمد عالم زاده نوری و رضا حبیبی در سالن همایش نهاد رهبری در دانشگاه­ها برگزار شد.

 

گفتنی است، همایش ملی فلسفه اخلاق در روز پنج شنبه هشتم بهمن‌ و در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد که در نوبت صبح، صاحبان مقاله در چهار کمیسیون تخصصی به ارائه و نقد حدود چهل مقاله پرداختند./920/پ202/ی

ارسال نظرات