۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۳۱۳۳۲۳
در میزگردی علمی بررسی شد؛

راهکارهای برون رفت از بحران تکفیر

خبرگزاری رسا ـ میزگرد علمی همایش بین المللی خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز با حضور حجت الاسلام والمسلمین اعرافی، مولوی اسحاق مدنی، آخوند خوجملی و دکتر ولایتی برای بررسی راهکارهای مقابله با جریان تکفیر برگزار شد.
دومين همايش خطر جريان هاي تکفيري در دنياي امروز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بخش دوم میزگرد علمی همایش بین المللی خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز عصر امروز با حضور حجت الاسلام والمسلمین اعرافی، مولوی اسحاق مدنی، آخوند خوجملی و دکتر ولایتی برای بررسی راهکارهای مقابله با جریان تکفیر برگزار شد.

 

اعرافی: مردم سالاری دینی و اصلاح نظام‌های آموزشی بخشی از راهکار برون رفت از بحران تکفیر است

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی رییس جامعه المصطفی العالمیه در این نشست به شش راهکار برای برون رفت از وضعیت بحرانی تکفیر در جهان اسلام پرداخت و گفت: توجه علما و نخبگان به اصلاح عقاید، اصلاح نظام‌های آموزشی و رواج گفتمان انقلابی غیرمتحجر و غیر لیبرال بخشی از این راهکارها است.

 

وی اضافه کرد: همچنین از جمله این راهکارها شناخت و مبارزه با جریان‌های برون اسلامی برای فراهم کردن گسل‌ها، تمرکز جهان اسلام در مبارزه با اسرائیل، سوق به مردم سالاری دینی و تأکید بر مشترکات جهان اسلام و پایه ریزی فکر و سیاست از دیگر این راهکارها است.

 

رییس جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: این همایش گامی جدید و پیامی نو از مرجعیت به تمام جهان اسلام برای حل مشکلات پیش آمده در این دین الهی است.

  

مولوی اسحاق مدنی: علمای اسلام به مطالعات خود بیفزایند

در ادامه، مولوی اسحاق مدنی در بیاناتی اظهار داشت: شکی در بطلان اعتقادات جریان‌های تکفیری وجود ندارد اما باید بررسی کرد که این جریان، به چه شکل توانسته به چنین نفوذ گسترده‌ای دست یابد تا جایی که یک زن یهودی پس از یک هفته از روی آوردنش به اسلام، تصمیم به عملیات انتحاری می‌گیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: جذب مسلمانان بسیار به جریان تکفیر نیازمند قدرت نفوذی بسیاری است که باید بررسی شود و در برابر آن، روشنگری کرد.

 

این مولوی اهل‌سنت با بیان این‌که علمای اسلام به دو قشر سنتی و مطالعه‌ای تقسیم می‌شوند، عنوان کرد: علمای سنتی که اهل مطالعه نیستند، تنها از جهاد پیامبر مطلع هستند و نمی‌دانند که جهاد ایشان به چه شکل و با چه هدفی و در برابر چه افرادی بوده است.

 

وی تصریح کرد: علمای سنتی دروغگو نیستند و قصد مبارزه با اسلام را ندارند اما آنان به سبب از عقل خود استفاده نکرده و وارد گود مطالعات نشده‌اند.

 

مولوی اسحاق مدنی تأکید کرد: حکومت امویان هرچند که حکومت راشده نبود اما حداقل یک عزت نسبی برای مسلمانان آفریده بود؛ اما امروزه جریان تکفیر مسلمانان را ذلیل کرده است.

  

آخوند خوجملی: علمای جهان اسلام عرصه را بر تکفیری‌ها تنگ کنند

در ادامه آخوند خوجملی به ایراد سخن پرداخت و گفت: بر علمای جهان اسلام لازم است که عرصه را بر تکفیری‌ها تنگ کنند و این دو راه دارد که نخست، معرفی دیدگاه‌های اصلی اهل‌سنت است.

 

وی افزود: تنها کسی می‌تواند از اهل‌سنت باشد که وحدت اسلامی را صواب و تفرقه افکنی را باطل بداند؛ همچنین اهل‌سنت واقعی باید نماز بخواند و کسی که اهل قبله است را به واسطه گناهی تکفیر نکند و علیه مسلمانان مسلحانه خروج نکند.

 

این روحانی اهل سنت بیان کرد: سخن امام خمینی(ره) که فرمودند تفرقه افکنان نه شیعه و نه سنی هستند، سخن بسیار به‌جایی است؛ اما از سوی دیگر، نباید اشتباهات برخی از اهل‌سنت را به همه آنان نسبت داد.

 

وی ادامه داد: دشمن می‌خواهد شیعه را از اهل‌سنت و اهل‌سنت را از شیعه بترسانند؛ ما باید به خدا توکل کنیم و از این وسوسه‌ها رها شویم؛ باید بتوانیم که این جریان را به زودی محو کنیم.

 

دکتر ولایتی: حمایت از تکفیر تنها راهکار برخی کشورهای اسلامی برای فرار از بحران است

دکتر ولایتی در ادامه به راهکاری برون رفت از جریان تکفیر اشاره و اظهار کرد: کسی که با کمربند انفجاری خودش را منفجر می‌کند، پیرو هیچ دینی نیست و با حس مقابله با سلطه جویی چنین اعمالی را انجام می‌دهد؛ همان‌طور که مارکسیسم‌های بی دینی چنین اقدام‌هایی را انجام می‌دادند.

 

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل خاطرنشان کرد:‌ در اکثر مناطق آمریکای لاتین، پیروان رهبران مارکسیسم وجود دارد که با از خود گذشتگی‌های خود باعث ثبات اعتقادات خود شدند؛ بنابراین این امر به سبب یک حس استقلال و مقابله با سلطه گران است.

 

وی یادآور شد: امروز جوانان می‌بینند که آمریکا در کشورهای مختلف پایگاه نظامی دارد؛ با توجه به توسعه رسانه‌ها در دنیا و توسعه سیاست و فرهنگ

 

دکتر ولایتی تأکید کرد: زمانی که یک حکومت در یک کشور وجود دارد که نه بر اساس دموکراتیک و نه بر اساس سنت رسول خدا(ص) عمل می‌کند و تنها با انواع منابع طبیعی و باج به جوامع جهانی حکومت خود را اداره می‌کند، مجبور است که جوانان را از شناخت حق و باطل منحرف کرده و عقاید تکفیر را در آنان نهادینه کند.

 

وی گفت: ابتکار حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی و حضرت آیت‌الله سبحانی یک نمونه کار برای مقابله علمای جهان اسلام با جریان تکفیر است.

 

وی گفت: در کنار تبیین افکار مخرب تکفیری‌ها، باید به جنبه‌های مثبت دین مبین اسلام پرداخت و آن را نزد عموم مسلمانان تبیین کرد./997/پ200/ج

ارسال نظرات