۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵
کد خبر: ۳۱۳۲۳۹
مدیر گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ تبیین کرد؛

ضرورت آسیب شناسی تبلیغ سنتی/ معنویت کلید موفقیت فعالیت‌های فرهنگی

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام پیروز با اشاره به راهکارهای تبلیغ در مساجد گفت: مبلغ نباید به نماز جماعت و مراسم معمول در مسجد اکتفا کند؛ بلکه باید مدیریت تبلیغی داشته باشد و به مسائل مورد ابتلا و نیاز فرهنگی منطقه توجه کند.
حجت الاسلام علي آقاپيروز

حجت الاسلام علی آقا پیروز، مدیر گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به اهمیت مدیریت فرهنگی در تبلیغ اشاره کرد و گفت: مبلغ باید به لحاظ مدیریتی، برنامه‌ریزی تبلیغی و فرهنگی داشته باشد، بتواند با مخاطبان تعامل مثبت برقرار کند و با ارتباط‌گیری مناسب آنها را به سمت معارف و ارزش‌های دینی جذب کند.

 

مدیر گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با اشاره به راهکارهای تبلیغ کارآمد در مساجد اظهار داشت: مبلغ نباید به نماز جماعت و مراسم معمول در مسجد اکتفا کند؛ بلکه باید مدیریت تبلیغی داشته باشد و در این زمینه می‌تواند از فعالان مسجد در امور فرهنگی کمک بگیرد.

 

وی گفت: تبلیغ باید به صورت یک فرآیند و با برنامه‌ریزی باشد، یعنی مبلغ در ابتدا محیط تبلیغی‌اش را بشناسد و اگر می‌تواند شناسنامه‌ تبلیغی آن منطقه را به دست بیاورد، تا فرصت‌ها، تهدیدها و نیازهای تبلیغی آن منطقه را بشناسد.

 

حجت الاسلام پیروز افزود: مبلغ با اشراف بر توانمندی‌ها و ضعف‌های خودش در امر تبلیغ و بر اساس نتیجه بخش بودن اقدامات فرهنگی، هدف‌گذاری و تدبیر داشته باشد، تا به نسبت توانایی‌اش برای رفع نیازها و کاستی‌ها، برنامه‌ریزی و اولویت بندی کند.

 

وی ارزیابی را در امور فرهنگی مهم خواند و تأکید کرد: ارزیابی برنامه‌های فرهنگی در نتیجه بخش بودن و رفع خلأها و کاستی‌ها بسیار مهم است که در این‌ زمینه نیز می‌تواند از روش‌های مختلف ارزیابی استفاده کند.

 

مدیر گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه به نقش عنصر معنویت در مسائل فرهنگی اشاره کرد و گفت: توکل به خداوند و توسل و استمداد از اهل بیت(ع) در امر تبلیغ بسیار کارآمد است و عوامل معنوی نقش عمده‌ای در جذب و تأثیرگذاری فرهنگی دارد.

 

وی یادآور شد: مبلغ سعی کند مشارکت فرهنگی دیگران را جلب کند و تصمیم‌گیری‌های مستبدانه فردی نداشته باشد،‌ بنابراین با تعامل و جذب حداکثری از اختلاف و تشتت پرهیز کند و بعد از برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری، تقسیم کار داشته باشد.

 

حجت الاسلام پیروز به خلأهای تبلیغ‌های سنتی اشاره کرد و گفت: در تبلیغ سنتی به دلیل مدت کوتاه و عدم آشنایی مناسب با محیط، برنامه‌ریزی دقیق و مشخصی وجود ندارد؛ در صورتی که اگر تبلیغ بلندمدت و با برنامه باشد، تبلیغ کارآمد و ماندگار خواهد بود و بیشتر به مسائل مورد ابتلا و نیاز فرهنگی منطقه توجه می‌شود./908/ت302/س

ارسال نظرات