۱۴ آبان ۱۴۰۴ - ۲۳:۴۸
کد خبر: ۷۹۶۷۳۰
حدادعادل:

پذیرش خواسته‌های آمریکا سرنوشتی بدتر از سوریه رقم می‌زند

پذیرش خواسته‌های آمریکا سرنوشتی بدتر از سوریه رقم می‌زند
حداد عادل در روز ملی مبارزه با استکبار جهانی گفت: بعد که همه مطالبات آن‌ها را امضا کردیم، بلایی که بر سر قذافی در لیبی آوردند و بر سر صدام آوردند، بر سر ما بدتر خواهند آورد. یعنی آن اتفاقی که در سوریه افتاد، آن اتفاق صد برابرش در ایران خواهد افتاد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به مناسبت روز ملی مبارزه با استکبار جهانی (۱۳ آبان)، ویژه‌برنامه‌ای با عنوان «دانشجو استکبارستیز» روز چهارشنبه ۱۴ آبان‌ماه در پردیس شهید چمران دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

در این برنامه که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان برگزار گردید، غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، به ایراد سخنرانی پرداخت.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در آغاز این نشست اظهار کرد: بخشی از سخنانم را به موضوع تربیت معلم و بخشی دیگر را به روز ۱۳ آبان اختصاص می‌دهم. آموزش‌وپرورش قلب انقلاب است و به باور من، بزرگ‌ترین دستاورد ملت ایران پس از پیروزی انقلاب همین نظام آموزشی است. ایران منابع طبیعی فراوانی مانند نفت و معادن دارد، اما ارزش واقعی آن‌ها زمانی آشکار می‌شود که نیروی انسانی کارآمد در اختیار داشته باشیم. اگر نیروی انسانی توانمند نباشد، این ثروت‌ها نیز از میان می‌رود.

وی افزود: همیشه باور داشتم که تربیت معلم، اساس آموزش‌وپرورش است. در طب قدیم اصطلاحی وجود دارد به نام «سویدای قلب» که به نقطه‌ای کوچک و سیاه در قلب اشاره دارد و آن را مرکز حیات و احساس می‌دانستند. از این‌رو وقتی می‌خواستند بگویند کسی را از صمیم دل دوست دارند، می‌گفتند از «سویدای قلب» دوستش دارم. به نظر من تربیت معلم همان «سویدای قلب» آموزش‌وپرورش است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: به همین دلیل با علاقه دعوت بسیجیان دانشگاه فرهنگیان را پذیرفتم، زیرا این دانشگاه رکن اصلی آینده کشور است. اگر امروز وضعیت آموزش‌وپرورش مطلوب باشد، فردای انقلاب نیز روشن خواهد بود. در نظام آموزشی تنها عنصر زنده و تعیین‌کننده، معلم است.

حدادعادل گفت: گاهی می‌شنویم که ۵۰ درصد از معلمان در رشته‌ای غیر از تخصص خود تدریس می‌کنند؛ در چنین شرایطی حتی اگر مدارس متعددی هم ساخته شود، فایده‌ای ندارد. همان‌طور که راننده ماهر با خودروی معمولی هم مسافر را سالم به می‌رساند، اما راننده ناشی با بهترین خودرو نیز موجب خسارت می‌شود، معلم هم در آموزش‌وپرورش نقش همان راننده را دارد.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور محترم تلاش زیادی برای توسعه مدارس انجام می‌دهد و دغدغه آموزش دارد و نهضت مدرسه‌سازی را راه انداخته است. این اقدام بسیار ارزشمند است، اما من به ایشان گفتم که «معلم‌سازی» از ساخت مدرسه مهم‌تر است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به فعالیت‌های آموزشی خود افزود: پانزده سال پیش به بلوچستان رفتیم و کار در حوزه آموزش‌وپرورش را آغاز کردیم؛ هم مدرسه ساختیم و هم معلم پرورش دادیم. اکنون در سیستان ۳۰ مدرسه داریم که بدون کمک دولتی و حتی بدون موقوفه اداره می‌شوند. اگر به آن منطقه بروید، متوجه تحول چشمگیری خواهید شد.

حدادعادل یادآور شد: من از کسانی بودم که اصرار داشتم دانشگاه فرهنگیان زیر نظر وزارت آموزش‌وپرورش باشد و هنوز هم معتقدم باید امکانات بیشتری در اختیار این دانشگاه قرار گیرد و حتی نام آن دوباره به «تربیت معلم» بازگردانده شود.

وی گفت: جزوه‌ای با عنوان «راهی به سوی عاقبت خیر» نوشته‌ام که محور اصلی آن تربیت معلم است. امیدوارم مسئولان بیش از پیش به اهمیت این موضوع پی ببرند. درباره افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان نیز تلاش زیادی کردم تا نهایتاً مقرر شد افزایش تا ۳۰ سال به‌صورت آزمایشی اجرا شود، زیرا با شرایط فعلی فقط حدود ۳۰۰ نفر جذب شده بودند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به مناسبت ۱۳ آبان اشاره کرد، گفت: این روز از مهم‌ترین روزهای تاریخ انقلاب است، چراکه سه رویداد بزرگ در این تاریخ رخ داده است. پیش از انقلاب، در چنین روزی امام خمینی (ره) به‌دلیل اعتراض به کاپیتولاسیون به ترکیه تبعید شدند. به همه دانشجویان توصیه می‌کنم تاریخ را مطالعه کنند.

حدادعادل خاطرنشان کرد: حادثه دوم مربوط به دوران حکومت شریف امامی است که دانش‌آموزان مقابل دانشگاه تهران تجمع کردند و مورد حمله نیروهای حکومت قرار گرفتند؛ این رویداد منجر به سقوط دولت شریف امامی شد. حادثه سوم مربوط به سال ۱۳۵۸ است؛ زمانی که دانشجویان پیرو خط امام وارد سفارت آمریکا شدند و آن را «لانه جاسوسی» نامیدند. این اقدام غیرمنتظره بود و حتی امام پیشاپیش از آن مطلع نبودند، اما پس از اطلاع، آن را تأیید و «انقلاب دوم» نامیدند. این رویداد شور و هیجان فراوانی در کشور ایجاد کرد.

وی افزود: امام همواره تأکید داشتند که همه مشکلات ما از آمریکا سرچشمه می‌گیرد و هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بزنید. با این حال، سفارت آمریکا پس از انقلاب همچنان فعال بود و حتی گروه‌های چپ یک بار به آن حمله کردند، اما شورای انقلاب بلافاصله دخالت کرد و اوضاع را آرام ساخت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: برای درک اقدام دانشجویان باید شرایط آن زمان را شناخت. در مهرماه ۱۳۵۸ نشانه‌هایی از فعالیت‌های مشکوک در تهران دیده می‌شد و پس از آنکه شاهِ بیمار به آمریکا رفت، دانشجویان نگران تکرار کودتای ۲۸ مرداد شدند؛ از همین رو تصمیم گرفتند سفارت آمریکا را تعطیل کنند.

حدادعادل ادامه داد: دانشجویان پس از ورود به سفارت، اسناد خردشده را بازسازی کردند و از توطئه‌های آمریکا پرده برداشتند؛ از برنامه‌ریزی برای ایجاد آشوب اجتماعی گرفته تا پرداخت پول به جاسوس‌ها. پس از این ماجرا، آمریکا از موضع تهاجمی به حالت انفعال افتاد و در اردیبهشت سال بعد، در طبس نیرو آورد تا به سفارت حمله کند، اما با طوفان شن شکست خورد.

وی افزود: اما امروز ما باید از گذشته چه درسی بگیریم؟ اکنون اگر به وضعیت ایالات متحده آمریکا در جهان نگاه کنیم، می‌بینیم که هیچ‌گاه نقش این کشور تا این اندازه منفی، متزلزل و آشفته نبوده است. برای نمونه، در اروپا برای نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم، دو کشور غربی در حال جنگ با یکدیگرند. هیچ‌گاه خودِ غربی‌ها با یکدیگر وارد جنگ نشده بودند. جنگ اوکراین اما میان دو کشور غربی، یعنی روسیه و اوکراین، در جریان است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر سوابق این جنگ را بررسی کنید، نکات قابل‌تأملی به‌دست می‌آید. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، امید آن بود که رویارویی و دشمنی میان ۲ اردوگاه سرمایه‌داری و کمونیسم پایان یافته باشد. کمونیسم از میان رفت و گمان می‌رفت که روابط میان روسیه و غرب به ثبات برسد. در آن زمان، توافق شد که ناتو تجهیزات و تسلیحات خود را از مرز دیوار برلین به سمت شرق و نزدیک به مسکو گسترش ندهد.

حدادعادل خاطرنشان کرد: اما آمریکایی‌ها به این تعهدات پایبند نماندند. آن‌ها با تحریک کشورهای پیرامون روسیه، سلسله‌ای از «کودتاهای مخملی» و «انقلاب‌های رنگین» را به راه انداختند و نفوذ خود را در این مناطق گسترش دادند. تسلیحات راهبردی و موشک‌های دوربردشان را تا فاصله حدود ۴۰۰ کیلومتری کرملین مستقر کردند. در اوکراین نیز با حمایت از یک کودتا، حکومت را به دست گرفتند و به‌طور مداوم روسیه را تحریک کردند. در نهایت، این ایالات متحده بود که زمینه‌ساز و محرک اصلی جنگ اوکراین شد.

وی در ادامه گفت: اوضاع فلسطین را ببینید؛ ۲ سال از شروع جنگ غزه گذشته است. ببینید آمریکا کدام یک از اصول بین‌المللی را رعایت کرده؟ کدام ارزش اخلاقی؟ کدام تصمیم درست را گرفته؟ چه بر سر مردم آورده؟ این آمریکا با مسلمان‌ها چه کرده؟ با مردم فلسطین چه کرده؟ از یک جنایتکاری مثل نتانیاهو چه پشتیبانی کرده!

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: همین، بیست روز پیش اصطلاحاً آتش‌بس داده شده؛ ترامپ مثل یک قهرمان به مصر رفت و کشورهای مختلف را دعوت کرد فرش قرمز جلوی پایش پهن کردند، گلبارانش کردند که ایشان قهرمان صلح است. شانزده کشور اسلامی هم فدایت‌نامه برای او نوشتند. به اون دست مریزاد گفتند که صلح را برقرار کردید.

حدادعادل گفت: ایران الحمدلله در این کنفرانس شرکت نکرد. همه فکر می‌کردند که دیگر آتش‌بس شده، آیا واقعاً آتش‌بس شده؟ الان روزی نیست که از همان غزه و فلسطین و کرانهٔ باختری، شهید نداشته باشیم؛ حتی تا جنوب لبنان هم کشیده شد. بارها آتش‌بس شکسته شد. این وضع آمریکا در دنیای امروز است.

وی افزود: آن‌وقت آمریکا دعوت به مذاکره کرد.  ما بر سر قضیهٔ هسته‌ای پنج دور با آمریکا مذاکره کرده بودیم. قرار بود روز یکشنبه دور بعدی مذاکرات باشد. بامداد جمعه اسرائیل به ایران حمله کرد و جنگ دوازده روزه آغاز شد. یعنی وسط مذاکرات، فرماندهان ما را شهید کرد. دانشمندان ما را به شهادت رساند. بیش از هزار نفر مردم عادی، از معلم و دانش‌آموز و زن و بچه را به شهادت رساند. در یک ساختمان برای کشتن یک نفر، هفده نفر را همراه او به شهادت رساندند. برخی از این دانشمندان و فرماندهان دوستان من بودند. شما نمی‌دانید چه انسان‌های بزرگی را از ما گرفتند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بعد آن دوازده روز، حالا کسانی از «دوگانهٔ موشک و مردم» می‌گویند. شما ببینید ما با چه کسانی روبه‌رو هستیم. یکی دیگر می‌گوید باید مذاکره کنیم، دوباره مذاکرهٔ مستقیم. ما با چنین موجودی که به هیچ عهد و پیمانی پایبند نیست نمی‌توانیم اعتماد و مذاکره کنیم.

وی اظهار کرد: حرف نظام این است؛ مذاکره وقتی مفید است که ما دست قوی داشته باشیم؛ وگرنه مذاکره ذلیلانه است. این‌که شما بنشینی و آن‌ها یک متن بزرگ بگذارند جلوی شما و بگویند که «موشک نباید داشته باشید، سلاح‌هایت را باید کنترل کنیم و در هیچ کاری هم دخالت نکنید؛ چنین نکن، چنان نکن؛ برای ما قابل قبول نیست.

حدادعادل گفت: بعد که همه مطالبات آن‌ها را امضا کردیم، بلایی که بر سر قذافی در لیبی آوردند و بر سر صدام آوردند، بر سر ما بدتر خواهند آورد. یعنی آن اتفاقی که در سوریه افتاد، آن اتفاق صد برابرش در ایران خواهد افتاد.

وی افزود: این در واقع ادراکی است که دانشجو باید داشته باشد، مخصوصاً دانشجوی تربیت معلم. شما به‌عنوان بسیجی دانشگاه تربیت معلم باید این اندیشه را در این دانشگاه تبلیغ کنید. هر معلم و هر دانشجوی دانشگاه تربیت معلم باید یک بسیجی باشد. یعنی اگر در دانشگاه‌های دیگر بسیج یک گروه است و بقیه گروه‌های دیگر، اینجا در دانشگاه تربیت معلم همهٔ دانشجوها باید بسیجی باشند؛ همه باید این فکر را داشته باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: با تربیت یک نسلی که آگاه از این واقعیت تاریخی باشد، باید این نسل برای حفاظت از انقلاب و حفظ این کشور و پیشرفت این کشور در فردای پرحادثه تربیت شود؛ نسلی به دست شماها که مصمم‌تر از گذشته پای ارزش‌های استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی بایستد.

ارسال نظرات