۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۳۱۲۴۷۲
حجت الاسلام ذوعلم:

نامه رهبر انقلاب سرآغاز فصل جدید تعامل اسلام و غرب است

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی، گفت: نامه نخست رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی یک فضای جدید در تعامل اسلام و غرب ایجاد کرد.
حجت الاسلام علي ذوعلم، رييس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی ذوعلم، رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پیش از ظهر یک‌شنبه چهارم بهمن ماه در مراسم آیین رونمایی از کتاب «نامه‌ای برای درنگ» تالیف روح الامین سعیدی در محل خبرگزاری مهر، گفت: نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی در سال قبل منتشر شد فصل جدیدی از تعامل اسلام و غرب را گشود و فضای منفعل در این موضوع را به یک فضای فعال تبدیل کرد.

 

وی افزود: نامه مقام معظم رهبری با دعوت به شنیدن به حق نگاشته شد و در آن لزوما به دعوت به اسلام توجه نشد.

 

رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی با تحلیل شرایط کنونی جهان معاصر، عنوان داشت: امروز ما شاهد هجوم سخت و نرم از جانب غرب هستیم، اما در همین زمان نامه‌ای نگاشته شده است که فراتر از نظرها، فرهنگ‌ها و یا مرزها نه تنها محدود به غرب نمی‌باشد، بلکه می‌تواند کارکد داخلی نیز داشته باشد.

 

حجت الاسلام ذوعلم با پرداختن به متن نامه مقام معظم رهبری، عنوان داشت: نخستین مؤلفه موجود در نامه حضرت آیت الله خامنه‌ای «آزاد اندیشی» است، در این نامه مخاطب به نگرش در قرآن کریم و سیره رسول خدا(ص) دعوت شده است.

 

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در خصوص موضوع تدبر در قرآن کریم به این امر توجه دارند که باید فرد با نگرش در آیات الهی به دریافت واقعی از قرآن برسد، در نامه ایشان نیز ما شاهد هستیم که جوانان غربی به تدبر در آیات الهی دعوت شده‌اند.

 

رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی در خصوص ابعاد دیگر نامه ولی امر مسلمین، گفت: در این نامه ما شاهد هستیم که نگارنده به مخاطب در فهم حقیقت اعتماد کامل دارد، درست مانند رفتاری که امام راحل(ره) با جوانان و زمانی که با ایشان حرف می‌زدند، داشتند.

 

وی تکیه بر جوانان و اعتقاد به تغییرپذیری غرب را از نکات بارز این نامه برشمرد و تاکید کرد: در این نامه افزون بر اعتقاد به این موضوع که غرب نیز تغییرپذیر است به اصل وحدت توجه شده است و در هیچ جایی از نامه حرفی از اهل بیت(ع) زده نشده است و علی‌رغم اینکه اهل سنت نیز به اهل بیت توجه دارند تنها به دو اصل بنیادین شیوه پیامبر(ص) و قرآن کریم توجه شده است.

 

حجت الاسلام ذوعلم در پایان یادآور شد: تمایز بین اسلام ناب و اسلام التقاطی در این نامه به خوبی مدنظر قرار گرفته شده است و یکی از نکات بسیار برجسته نامه مقام معظم رهبری می‌باشد.

 

گفتنی است، در بخش ابتدایی این مراسم روح الامین سعیدی نیز به روند شکل‌گیری اثر خود و تعامل با چندتن از همکارانش برای تالیف اثر اشاره کرد.

 

لازم به ذکر است؛ رهبر معظم انقلاب در اول بهمن ماه سال گذشته نامه‌ای را خطاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی نگاشته و با بیانی صمیمی نکاتی را در خصوص حقیقت اسلام ناب منتقل کردند؛ «نامه‌ای برای درنگ» مجموعه‌ای متشکل از 9 مقاله به قلم پژوهشگران جوان ایرانی است که به ‌کوشش «روح‌الامین سعیدی» و در تبیین محورهای اصلی نامه رهبر معظم انقلاب تألیف شده است.



دومین نامه حضرت آیت الله خامنه ای به جوانان غربی هم در هشتم آذرماه امسال و پس از حوادث تروریستی در پاریس منتشر شد./856/202/ب1

ارسال نظرات