۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۸
کد خبر: ۳۱۲۱۲۶
دانشیار دانشگاه قرآن و حدیث قم:

رسالت روحانیان و پژوهشگران مقابله با نشر احادیث دروغ در فضاهای مجازی است

خبرگزاری رسا ـ دانشیار دانشگاه قرآن و حدیث قم به تبیین هندسه دانش‌های حدیثی پرداخت و گفت: متأسفانه فضاهای مجازی مرکز ترویج اکاذیب و احادیث دروغ شده و مناسب است که روحانیان پژوهشگران از نقل و ترویج احادیث نامعتبر جلوگیری کنند و مبلغان با احادیث معتبر سخنرانی کنند.
هادي حجت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هادی حجت،‌ دانشیار دانشگاه قرآن و حدیث قم امروز در دوره کوتاه آموزشی حدیث به موضوع «هندسه دانش‌های حدیثی» پرداخت و گفت: متن حدیث، کتابت روای، دانش، رجال، فرق و مذهب موضاعاتی هستند که در علم مصطلح الحدیث بررسی می‌شود.

 

حجت به تبیین علم فقه الحدیث پرداخت و ابراز کرد: مجموعه دانش‌ها و راهکارهایی که در فهم الحدیث و در عمیق در متن حدیث بررسی می‌شود در علم فقه الحدیث بررسی می‌شود.

 

وی به شاخه‌های علم فقه الحدیث اشاره و بیان کرد: قریب الحدیث، اسباب ورود حدیث، شأن صدور حدیث، اختلاف الحدیث و علل الحدیث در دانش فقه الحدیث بررسی می‌شود.

 

حجت به مفهوم قریب الحدیث پرداخت و گفت: مراحل یافتن معنای واژه صحیح و تخصصی در حدیث در علم قریب الحدیث بحث می‌شود؛ همانند این که حدیث «الحسود لا یسود» در معنای عرفی این گونه معنای هرگز به آسایش نمی‌رسد، در حالی که مفاهیم بزرگی است.

 

دانشیار دانشگاه قرآن و حدیث قم بیان کرد: حدیث «مداد العلما و افضل من دم الشهدا» در معنای عرفی واژه «مداد» به معنای قلم آمده است که درحالی در عربی به جوهر است و همخوانی با عبارت «دم» دارد.

 

حجت اظهار کرد: در حدیث «فَإِنَّ الْمَرْأَةَ رَیْحَانَةٌ وَ لَیْسَتْ بِقَهْرَمَانَةٍ» در عرف این گونه معنا شده است که زن همانند گل است و دلاور نیست، درحالی که در عربی عبارت «قهرمان» به معنای خدمتکار است و معنای صحیح این حدیث این گونه است که زن خدمتکار کارهای شخصی شوهر نیست.

    

علم «نقد حدیث» به بررسی و تحصیل شناخت قوه ضعف متون حدیثی می‌پردازد، گفت: ممکن است که مشهوراتی به عنوان حدیث در عرف و جامعه شود و دارای هیچ سند و مدرکی نباشد، همانند روایات «الصلاة المعراج المومن»، «الکافی کافا لشیعتنا»، «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» از جمله مشهوراتی هستند که در سخنان معصومان نیامده و هیچ منبع حدیثی ندارد.

 

دانشیار دانشگاه قرآن و حدیث قم بیان کرد: متأسفانه فضاهای مجازی مرکز ترویج اکاذیب و احادیث دروغ شده و مناسب است که روحانیان و پژوهشگران از نقل و ترویج احادیث نامعتبر جلوگیری کنند و مبلغان با احادیث معتبر سخنرانی کنند./998/202/ب2

ارسال نظرات