۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
کد خبر: ۳۱۱۸۰۸
ضرغامی:

رسانه باید با شجاعت عمل کند

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: رسانه باید شجاعت داشته باشد، زیرا همیشه بیان حق با خطرات مواجه بوده است.
همايش ايثار و رسانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش «ایثار و رسانه» غروب سه‌شنبه 29 دی ماه با حضور آیت الله روح‌الله قرهی استاد برجسته اخلاق، عزت الله ضرغامی، رییس سابق صدا و سیما، حسین شریعتمداری مدیرمسؤول روزنامه کیهان، سیدمرتضی نبوی مدیرمسؤول روزنامه رسالت، مجید قلی‌زاده مدیرعامل خبرگزاری تسنیم، عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه جوان، محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران، حمیدرضا مقدم‌فر مشاور رسانه‌ای فرمانده کل سپاه پاسداران، محسن پیرهادی عضو شورای شهر تهران، در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

 

در بخش سخنران ویژه این مراسم، عزت الله ضرغامی با اشاره به آیه «نِعْمَ الْعَبْدُ ۖ إِنَّهُ أَوَّابٌ»، گفت: مرحوم علی اکبر پرورش در خصوص این آیه شریفه می‌گفتند؛ این آیه درباره دو پیامبر صدق می‌کند، یکی حضرت سلمیان و دیگری حضرت ایوب.

 

وی افزود: در خصوص این آیه این‌گونه می‌توان گفت که هر دوی این پیامبران با تفاوت بارزی که نسبت به هم از نظر زندگی داشتند در برابر امتحان‌های الهی سربلند بیرون آمدند.

 

ضرغامی با تمجید از مرحوم پرورش، تاکید کرد: در اوایل انقلاب ایشان به صورت بسیار عالی تدریس و تفسیر قرآن می‌کردند و اگر کسی می‌خواست در فضایی که مارکسیست‌ها دست به کارهای تبلیغی می‌زند مردم را جذب این جریان کند، به دلیل روشنگری مرحوم پرورش در کارش موفق نمی‌شد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با افسوس درباره مغفول ماندن مرحوم پرورش، گفت: متاسفانه با وجود خدمات بسیاری که مرحوم پرورش داشته‌اند کمتر به زندگی و خط فکری ایشان پرداخته شده است.

 

ضرغامی پیرامون اوضاع رسانه‌ها، یادآور شد: باید رسانه‌ها خوراک فکری به جامعه تزریق کنند، ضمن اینکه باید در کار خود شجاعت نیز داشته باشد، افزون بر این خلاقیت و نوآوری باید در خط فکری رسانه‌ها وجود داشته باشد تا بتوانند اثر بخشی کنند.

 

وی با انتقاد شدید از برخی افراد، عنوان داشت: در زمان فتنه 88 به برخی می‌گفتیم بیایید و با یک کلام این آشوب‌ها را کم کنید، اما آن‌ها می‌گفتند؛ صبر کنید تا فضا کمی روشن شود، اصولا در خصوص این افراد اینطور می‌شود گفت که ایراد موضع در فضای روشن پهلوانی نیست  و باید افراد اگر می‌توانند در فضای غبارآلود حرف حق را بزنند.

 

ضرغامی در پایان، عنوان داشت: زمانی بود که عده‌ای به کتاب داستان راستان مرحوم مطهری ایراد می‌گرفتند، اما این بزرگوار بر اساس نیاز جامعه آن کتاب را معرفی کردند، امروز نیز با گسترش فضاهای مجازی ما باید این فضاها را مدیریت کنیم و جوانان خود را تغذیه کنیم، زیرا امروز ما نیازمند یک «فست بوک» هستیم که در کمترین زمان اطلاعات خود را به مخاطبات ارائه دهیم، اما متاسفانه شاهد هستیم که این اتفاق در 95 درصد موارد از طریق منابع خارجی در حال رخ دادن است، هرچند در بین این منابع برخی آثار نیز وجود دارد که مفید می‌باشند.


 
گفتنی است در پایان این همایش از تعدادی از مدیران رسانه‌ای ایثارگر از جمله حسین شریعتمداری مدیرمسؤول روزنامه کیهان، سیدمرتضی نبوی مدیرمسؤول روزنامه رسالت، مجید قلی‌زاده مدیرعامل خبرگزاری تسنیم، عبدالله گنجی مدیرمسؤول روزنامه جوان و سیدحسن حسینی خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در سوریه تقدیر شد.

 

لازم به ذکر است در بخش انتهایی این مراسم، حسین شریعتمدای با تلاوت آیه‌ای از قرآن کریم که از تبیین و ترویج دین خدا با عنوان میثاق، گفت: نخستین و اصلی‌ترین وظیفه‌ اهالی رسانه، تلاش برای گسترش آموزه‌های اسلامی است.



شریعتمداری گفت: این رسالت را شهدا در عمل و در اوج  برعهده داشته و دارند و بالاترین مرتبه آن که بی‌نظیر نیز هست، شهادت مولای مظلوم ما حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است.


 
وی تاکید کرد: بی‌تفاوتی در رسانه‌ ترجمان دیگری از نفاق است، بی‌طرفی کار قاضی است و نه رسانه ضمن آنکه قاضی در مبنای قضاوت بی‌تفاوت نیست و برپایه اصول تعریف شده‌ای قضاوت می‌کند، نسخه بی‌طرفی را غربی‌ها برای ما می‌پیچند تا جهت‌دهی برعهده خودشان باشد و متاسفانه امروزه در بسیاری از دانشکده‌های روزنامه‌نگاری همین گزاره به خورد دانشجویان داده می‌شود.



مدیرمسؤول کیهان گفت: اگرچه فشارها بر جمهوری اسلامی ایران همه جانبه است ولی رسانه اگر به رسالت خود وفادار باشد، در اردوگاه رسول خدا(ص) و ائمه اطهار(ع) حضور یافته است بنابراین سختی کشیدن در این راه شیرین و گواراست و پا پس کشیدن و ترسیدن از هیاهوی حریف محروم کردن خویش از حضور در اردوگاه اسلام و انقلاب است.



ذکر این نکته الزامی است که در این مراسم شاعر انقلابی جناب آقای صابر خراسانی به اجرای برنامه پرداختند، ضمن اینکه حامد زمانی نیز با اجرای زنده سه قطعه موسیقایی موجب شور و شعف خاصی در برخی از طرفداران خود شد.

 

باید اشاره داشت که این برنامه به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و موسسه فرهنگی سراج برگزار شد./856/202/ب1

ارسال نظرات