۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۳۱۱۱۶۲
رییس پژوهشکده حج و زیارت:

مقابله با تفکرات وهابیت نیازمند تهیه یک نقشه راه واحد است

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشکده حج و زیارت با بیان این که مقابله با تفکرات وهابیت نیازمند تهیه یک نقشه راه واحد است، گفت: متأسفانه اندیشه جریان‏های تکفیری در سراسر جهان گسترش یافته است و روزی نمی گذرد که به خاطر وجود چنین تفکراتی، خون بی‏گناهی به زمین ریخته نشود.
حجت الاسلام عليزاده موسوي، رييس پژوهشکده حج و زيارت حجت الاسلام عليزاده موسوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید مهدی علیزاده موسوی، رییس پژوهشکده حج و زیارت، پیش از ظهر امروز در نشست خبری نخستین نمایشگاه طلایه داران نقد وهابیت در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، اظهار داشت: وهابیت تمام قدرت خود را برای مقابله با جهان اسلام به کار گرفته و شاهد هم‏گرایی گروه‏های مختلف سلفی و وهابی در این زمینه هستیم.

 

رییس پژوهشکده حج و زیارت به گسترش تفکر سلفی در جهان اشاره و ابراز کرد: امروزه در هر جای جهان رد پای اندیشه‏های تکفیری وجود دارد؛ روزی نیست که به خاطر وجود این اندیشه خون بی گناهی به زمین ریخته نشود.

 

وی با اشاره به شیوه‏های مقابله با تفکرات سلفی در ایران، گفت: فعالیت‏های انجام شده در مقابله با افکار وهابیت، به صورت مقطعی و جزیره ای بوده که سبب شده مؤسسات از فعالیت‏های هم اطلاع نداشته باشند و در بعضی از حوزه‏ها تراکم فعالیت انجام شود.

 

حجت الاسلام علیزاده موسوی ادامه داد: این گونه فعالیت‏ها سبب شده که در حوزه نقد و بررسی جریان های معاصر وهابیت و سلفی آثار زیادی انجام نشود؛ باید بررسی شود که به طور مثال چه تفاوتی بین جریان تکفیری بوکوحرام و الشباب که قائل به کشتار با نیزه و شمشیر است، وجود دارد.

 

وی با توصیه به مؤسسات فعال در زمینه نقد جریان‏های تکفیری و نقد وهابیت تصریح کرد: باید یک نقشه راه واحد برای کار خود تهیه کنیم و در همین راستا به عنوان نخستین گام، نمایشگاه طلایه‌داران نقد وهابیت برگزار می‏شود تا شخصیت‏ها و مجموعه‏هایی که در این حوزه فعال هستند شناسایی شوند و از ظرفیت‏های موجود بهره گیری شود.

 

رییس پژوهشکده حج و زیارت درباره برنامه‏های این نمایشگاه مطالبی را ارائه کرد و افزود: در نمایشگاه طلایه داران نقد وهابیت آسیب های حوزه نقد وهابیت و خلأهایی که متوجه مؤسسات و شخصیت ها است، بررسی می شود؛ همچنین راهبردها و راهکارهای مقابله با وهابیت شناسایی و محصولات موجود در این زمینه ارائه می‏شوند.

 

وی از برگزاری کمیسیون‏هایی در این نمایشگاه خبرداد و اظهار داشت: کمیسیون تبلیغ با مدیریت حجت الاسلام روستا آزاد، کمیسیون آموزش با مدیریت حجت الاسلام فرمانیان و کمیسیون پژوهش با مدیریت حجت الاسلام سبحانی برگزار می‏شود و سه مسأله را در این جلسات بررسی می کنند؛ در 30 دی نیز یک جلسه تخصصی وهابیت با حضور متخصصان نقد وهابیت در نمایشگاه برگزار می‏شود.

 

حجت الاسلام علیزاده موسوی در پایان ابراز کرد: مراسم افتتاحیه نمایشگاه طلایه داران نقد وهابیت با سخنرانی حجت الاسلام احمد واعضی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می‏شود./840/202/ب2

ارسال نظرات