۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۷
کد خبر: ۳۱۰۲۵۵
پاسخ به مسائل مورد نیاز مقلدان؛

تبیین احکام خواهران و برادران رضاعی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه محارم رضاعی محارمی هستند که به واسطه شیر دادن با زنان و مردان محرم می شوند، گفت: محارم رضاعی نسبت به زنان و مردان به چند دسته تقسیم می شوند.
احکام

 گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم انصاری، استاد حوزه علمیه خوهران، شب گذشته در رواق حضرت خدیجه(س) حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه محارم رضاعی محارمی هستند که به واسطه شیر دادن با زنان و مردان محرم می شوند، گفت: در صورتی که طفل شیرخوار پسر باشد، زنی که او را شیر می دهد مادر رضاعی او بوده و به او محرم می شود.

 

وی افزود: دختران زن شیردهنده به عنوان خواهر رضاعی، خواهران آن زن به عنوان خاله، مادر آن زن به آن عنوان مادر بزرگ، مادر شوهر آن زن، خواهر شوهر آن زن و عمه و خاله شوهر به این کودک شیر خوار محرم رضاعی خواهند شد.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در صورتی که کودک شیر خوار دختر باشد به شوهر زن به عنوان پدر، پدر شوهر به عنوان پدر بزرگ، برادر شوهر به عنوان عمو، پدر زن به عنوان پدر بزرگ، برادر زن به عنوان دایی و به پسرهای زن به عنوان برادر و به عموها و دایی های شوهر زن محرم خواهد بود.

 

خانم انصاری اظهار کرد: افرادی که در بالا نام برده شدند به دختر و پسر شیرخوار از زن محرم می‌شوند حتی اگر باز نسبت آن‌ها با زن شیر دهنده رضاعی باشد.


وی افزود: همچنین زنی که به طفل شیر خوار شیر داده به خواهر و برادرهای او محرم می‌شود و در مورد مردی هم که زنش کودکی را شیر داده وضع به همین صورت است.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: زنان در شیر دادن به اطفال باید دقت کنند زیرا اگر زنی بچه دخترش را شیر بدهد آن دختر به شوهر خود حرام می‌شود ولی اگر فرزند پسرش را شیر دهد عروسش به شوهر خود حرام نمی شود.

 

خانم انصاری ادامه داد: اگر زنی برادر و خواهر خود، عمو، عمه، خاله و داییش، برادر زاده خود، برادر شوهر، خواهر شوهر،خواهر زاده خود یا شوهرش،عمه دایی و خاله شوهرش و همچنین نوه زن دیگر شوهرش را شیر دهد بر شوهر خود حرام می‌شود بنابراین باید در شیر دادن به اطفال دقت کرده و به افرادی که در بالا اشاره شد به هیچ وجه شیر ندهد.

 

وی اظهار کرد: برای اینکه قانون رضاع شامل حال یک کودک شود باید هشت شرط در شیر دادن به کودک رعایت شود که آن‌ها هشت شرط عبارتند از اینکه زنی که به کودک شیر می‌دهد زنده باشد نه اینکه در اثنای شیر دادن از دنیا برود، دوم اینکه شیر آن زن از حرام نباشد یعنی اینکه نمی‌توان شیر یک بچه زنا زاده را به بچه دیگر داد تا محرم شوند و در این مورد قانون رضاع صدق نمی کند.

 

استاد حوزه علمیه قم یادآورشد: شیرخوردن از پستان زن، خالص بودن شیر و عدم مخلوط آن با سایر چیزها،شیر از یک شوهر باشد نه اینکه زن از شوهر قلبی جدا شده و با شوهر جدید ازدواج کرده و سپس کودک را از شیر شوهر قبلی بدهد،بچه بخاطر مرض شیر قی نکند،کمیت شیر باید به حدی باشد که در شرع آمده یعنی از آن شیر گوشت بروید به دفعات مکرر باشد و یک شبنه روز کامل کودک از شیر زن بخورد و آخر اینکه دو سال کودک تمام نشده باشد./968/پ202/س

ارسال نظرات