۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۳۱۰۱۵۰
استاد حوزه و دانشگاه:

بصیرت تنها راه مقابله با فتنه دشمن است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل مذهبی گفت: تنها نسخه مقابله با فتنه چه به صورت رفع و یا به صورت دفع که می‌تواند چاره ساز شود، بصیرت است.
فتنه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام نجدت استاد حوزه و دانشگاه تبریز امروز عصر در جمع جوانان فعال فرهنگی تبریز، در مسجد دارالسلام به تشریح ابعاد مختلف فتنه و بصیرت در نهج البلاغه پرداخت و اظهار داشت: نهج البلاغه دارای دو درس مهم عقاید که همان اخلاق و تعلیم و تربیت است و تعیین وظیفه و تکلیف که شامل رهنمون شدن به مسائل روز مانند امر به معروف و نهی از منکر است.


وی با اشاره به خطبه 154 نهج البلاغه خاطرنشان کرد: توجه به سیره نبوی و اهل بیت در حوادث روز بایستی همواره مورد توجه ولایت‌مداران باشد، جریان فتنه 88 به دنبال جدایی جامعه از اسلام، قرآن و رهبری بود، چنانکه در نهج البلاغه می فرماید؛ «قَدْ خاضُوا بِحارَ الْفِتَنِ، وَاءَخَذُبِالْبِدَع دُونَ السُّنَنِ» به دریاهاى فتنه ها فرو شدند و به جاى سنت‌ها، بدعت‌ها را گرفتند؛ مانند جریان طلحه و زبیر که فرمان الهی را به بهانه شورا به دلخواه خود تغییر می دادند.


حجت الاسلام نجدت پنهان شدن در سایه جهل مردم را از دیگر ویژگی‌های فتنه‌گران عنوان کرد و گفت: در دوران فتنه، فتنه گران از جهل مردم استفاده کرده و از آن به عنوان سلاح خود استفاده می کنند. مثلا می گویند که امروز رهبری قدرت مطلق کشور است؛ که این پیامی از فتنه گران است تا رهبری را به عنوان دیکتاتوری جلوه دهند و عملا در برابر راه های آگه سازی مردم می ایستند.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که تمامی فتنه ها دارای اسم رمز خاص خود هستند که بر آن تکیه دارند، اظهار داشت: تنها نسخه مقابله با فتنه چه بصورت رفع و یا به صورت دفع که می تواند چاره ساز شود، بصیرت است. امام هادی(ع) می فرماید؛ «مَن کانَ عَلَی بَیِّنَةٍ مِن رَبِّهِ هانَت عَلَیهِ مَصائِبُ الدُّنیا وَ لَو قَرضَ وَ نَشَرَ» هر که بر طریق خداپرستی محکم و استوار باشد، مصائب دنیا بر وی سبک آید، گر چه تکه تکه شود.»


این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که هر کس شناختش از روی بصیرت باشد، مصائب دنیا بر وی آسان می شود، افزود: از دیدگاه مقام معظم رهبری بصیرت یعنی اینکه بدانیم شمری که سر امام حسین(ع) را برید، جانباز جنگ صفین بود که جنگید و تا پای شهادت پیش رفت.


وی ادامه داد: باید اگاه بود و بدانیم عامل فهم؛ مقاومت و ایستادگی است و بصیرت بدون زمان شناسی کاربردی نخواهد داشت. باید بدانیم در کدام دوره زمانی واقع شده ایم، و ادا کننده کدام توقعات اسلامی هستیم، باید دانست تک تک ما باید به عنوان یک مدافع اسلام در میدان های سیاسی چه خبر است و چه می گذرد.


حجت الاسلام نجدت تصریح کرد: عمق و شدت نفوذ ضلالت یک فتنه گر را باید شناخت و طبق کلامی از نهج البلاغه؛ ولایت فقیه را آنگونه با جان و دل باید قبول داشت که او تنها ولایتمدار بوده و از او باید باید اطاعت کرد و با دشمنان او مبارزه کرد. امام علی (ع) بدون هیچ مجال و بهانه ای باید طرفدار حق باشیم و نگوییم که خداوند یاری کننده حق باشد؛ چرا که ما مأموریم و معذور.


وی با اشاره به آیه 15 تا 17 سوره طارق گفت: فتنه گران 88 که 22 مملکت آنها را یاری می کرد؛ حیله گرانی بودند که در این آیات مطرح شده است، چون عده ای بازیچه دست عده ای افراطی برای تحقق هدف آنان شدند، اما در پایان خود به حیله خود گرفتار می شوند./935/202/ب3

ارسال نظرات