۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۳۰۹۸۴۳
آیت الله استادی تبیین کرد؛

سیره علمی و زندگانی سید مرتضی علم الهدی

خبرگزاری رسا ـ آیت الله استادی به بیان شخصیت و آثار سید مرتضی از منظرعلمای اسلامی پرداخت و گفت: شرافت و بزرگی وی سبب شده است که علمای اهل سنت هم نتوانند از ویژگی و خصوصیات وی چشم پوشی کنند.
آيت الله استادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله رضا استادی، عضو شورای عالی حوزه های علمیه سراسر کشور امروز در کنگره نشست مقدماتی کنگره بین المللی بزرگداشت سید مرتضی علم الهدی که در سالن همایش­های دارالحدیث برگزار شد، به تبیین ویژگی­های علمی و سیره زندگی سید مرتضی پرداخت و گفت: شاخص­ترین خصوصیت این عالم از منظر خاندان وی است و زمان تولد سید مرتضی با حضرت موسی(ع) کمتر از دویست سال است و وی با چهار واسطه به امام هفتم منسوب می­شود.

 

آیت الله استادی با بیان این که سید مرتضی بعد از شیخ مفید ریاست عامه شیعه و مکتب اهل بیت(ع) را برعهده داشته است، گفت: مهمترین ویژگی وی علم دوستی بوده است؛ برخی علمای کتابهایی که تدوین کرده­اند؛ تصحیح و تکمیل کننده کتابهای اندیشمندان دیگر است، اما این عالم دارای تألیف­ها و ابتکارهای جدید در مسائل علمی ، اصولی و فقهی بوده است و خود وی تصریح کرده است که کتابهای و مطالبی که نگاشته­ام سابقه علمی نداشته است.

 

وی با بیان این که سید مرتضی دارای مقبولیت بسیاری میان علمای شیعه و اهل سنت داشته است، گفت: شرافت و بزرگی وی سبب شده است که علمای اهل سنت هم نتوانند از ویژگی و خصوصیات وی چشم پوشی کنند، به گونه ای که در منابع اهل سنت مهمترین واقعه در سال 436 هجری قمری را فوت سید مرتضی بیان شده است.

 

عضو شورای عالی حوزه های علمیه عنوان کرد: تنها اصولی در زمان وی اصول فقه مختصر شیخ مفید بوده است، اما سید مرتضی کتاب ذریعه بدون سابقه با گستردگی تمام در اصل فقه تألیف کرده است.

 

آیت الله استادی آزادی در ارائه نظریات خویش را از دیگر ویژگی سید مرتضی برشمرد و گفت: در زمان این عالم، به استناد برخی از رویات­ها مطلبی به عنوان عقیده شیعه مطرح می­شد که مدرک و سند معتبری نداشته است، سید مرتضی به صراحت تمام به این روایت ها اشکال وارد کرده و آنها رد کرده است.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: بسیاری از فقیهان و قدمای همانند شیخ طوسی شاگرد سید مرتضی بودند و وی درکنار زعامت مکتب شیعه و تدریس، به امور معنوی گرایش بسیاری داشته­اند.

 

وی در بخش دیگر از سخنانش به بیان ویژگی ها علمی و سیره زندگی سید مرتضی در کلام علما و فقهای اسلامی پرداخت و گفت: علامه حلی تألیف های سید مرتضی مهمترین منابع اسلامی دانسته است، در کتاب تفسیر مجمع البیان بیش از 30 مورد به تفسیر سید مرتضی اشاره شده است و مرحوم طبرسی از وی با عنوان قدس روحه و خواجه نصرالدین طوسی با عنوان صلوات الله علیه از وی یاد کرده­اند؛ که این امر گرایش به معنویات این عالم را می­رساند.

 

عضو شورای عالی حوزه های علمیه  در ادامه سخنانش به ویژگی­های سیدمرتضی از منظر علمای اهل سنت اشاره کرد و گفت: در یک از منابع اهل سنت این گونه آمده است که سید مرتضی خانه خویش را مرکز علمی و محل مناظره و مباحثه تبدیل شده است، همچنین تاریخ ابن اثیر، ابن ابی حدید معتزلی از سید مرتضی به بزرگی یاد کرده اند.

 

آیت الله استادی فصاحت، بلاغت، ادیب و شاعر بودن را از دیگر ویژگیهای این عالم بیان کرد و گفت: شیخ مفید زمانی که وارد جلسه تدریس سید مرتضی شد، شیخ مفید از شیوه درس و فصاحت و بلاغت وی تعجب کرد./998/پ202/ج1

ارسال نظرات