با قدر دانستن خون شهدا و حفظ وحدت مانع نفوذ دشمن شویم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، روز چهارشنبه در ادامه تفسیر سوره مبارکه زخرف گفت: حرف رسمی وجود مبارک ابراهیم خلیل(ع) تبری از شرک و سفاهت بود، کسی که قبول و نکولش به حرف دیگری وابسته است او سفیه است و خدای متعال فرمود راه حضرت ابراهیم(ع) راه عقلانیت است، حضرت ابراهیم(ع) هم در بخش اعتقادی با شرک مبارزه کرد تا سرانجام دست به تبر برد و هم در بخشهای معرفتی با سفاهت و جهلات مبارزه کرد.
وی با اشاره به این که دین آمده است که به ما بگوید این توحید در درون شما جا کرده است، افزود: خلیل حق نیز فرمود من از آن چه شما میپرستید، بیزار هستم، اما آنان در برابر وحی مشکلاتی ایجاد کردند، «وَإِذْ قَالَ إِبْرَٰهِیمُ لِأَبِیهِ وَقَوْمِهِۦٓ إِنَّنِى بَرَآءٌۭ مِّمَّا تَعْبُدُونَ ﴿٢٦﴾»، و چنین بود که ابراهیم به پدرش و قومش گفت همانا من از آنچه میپرستید بری و برکنارم.
مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به سخنی از امیرالمؤمنین علی(ع) در نهجالبلاغه در خطبه قاصعه اشاره کرد و گفت: امام علی(ع) فرمود اگر شما من را یاری نکردید، این قیصرها و کسراها از دو طرف به شما حمله میکنند، همیشه بحث نفوذ وجود دارد، باید مراقب بود، الان هم باید بدانیم اگر دشمن بر ایران تسلط پیدا کرد، آنها را به پایینترین شغلها وادار میکنند و به آنان سمت نمیدهند.
وی خاطرنشان کرد: ما باید قدر این نظام، خون شهدا را و وحدت را بدانیم و برای هیچ چیز به جان هم نیفتیم، این بیان صریح حضرت امیر(ع) در خطبه قاصعه است، فرمود دشمن از هر دو سو در راه است، خداوند اندیشه توحید را در میان امتها قرار داد تا مگر آنان به راه بیایند، اما وقتی که دین حق آمد، آنان گفتند جادو و مکر است.
حضرت آیتالله جوادی آملی خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) فرمود دین خیلیها آدامسی است، وقتی به سودشان نبود آن را دور میاندازند، دین آدامسی مشکلی را حل نمیکند، وقتی لذت دین را چشیدند آن را دور میاندازند، عمده آن است که انسان چهل روز خود را برای خداوند خالص کند، این کار شهدای کربلا بود و کار شهدای هشت سال دفاع مقدس نیز همین بود، این راه باز است.
وی با اشاره به آیه «أَهُمْ یَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّکَ ۚ نَحْنُ قَسَمْنَا بَیْنَهُم مَّعِیشَتَهُمْ فِى ٱلْحَیَوٰةِ ٱلدُّنْیَا ۚ وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍۢ دَرَجَـٰتٍۢ لِّیَتَّخِذَ بَعْضُهُم بَعْضًۭا سُخْرِیًّۭا ۗ وَرَحْمَتُ رَبِّکَ خَیْرٌۭ مِّمَّا یَجْمَعُونَ ﴿٣٢﴾، ادامه داد: مبادا یک وقت کسی دیگری را مسخره کند، در اثر نداری یا فقر، ما رزق بندگان را تقسیم کردیم و بعضی از بندگان را به برخی دیگر به درجاتی برتر داشتیم، مردم مادامی که شغلهای متفاوت دارند، شؤونشان سامان میپذیرد.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ابراز کرد: فرمود مسأله مال برای ما عزیز نیست، درست است که ما گفتیم دامداری جمال است، اما زینت خود انسان نیست، انسان از دیدن دام خوب و باغ و پارک خوب لذت میبرد، کسی که الهی زندگی میکند اصلش با فرشتهها و در آسمانها است، حالا در حد متعارف در زندگی دنیا چیزهایی دارد، کسی که زندگی حیوانی و گیاهی دارد اصلا ترقی و رشد نمیکند./914/پ202/ج