۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۳۰۸۲۰۱
امام جمعه امیدیه:

اولویت بحث پژوهشی طلاب مسائل فقهی باشد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه امیدیه با بیان این که پژوهش در پویایی و خلق افکار جدید و رشد جامعه مؤثر است، گفت: طلاب با اولویت قرار دادن پژوهش های فقهی به نقش مؤثر خود در جامعه بیشتر اهمیت دهند.
هفته پژوهش

حجت الاسلام مهدی علیزاده امام جمعه امیدیه، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به این که در مقوله علم آموزی با بررسی نظرات دانشمندان به ویژه شهید مطهری به این نتیجه می رسیم که درس خواندن و مطالعه و بهره بردن از استاد به تنهایی کفایت نمی کند، گفت: کتاب خواندن و بهره بردن از استاد به تنهایی در علم آموزی و پیشرفت علمی ناکافی و پژوهش و طرح ایده و فکر جدید در پیشرفت علم بسیار مؤثر است.

 

امام جمعه امیدیه به روز بودن حوزه، پیشرفت علمی، داشتن ایده های جدید و حرکت علمی هم زمان با پیشرفت علمی جهان در تمام زمینه ها را منوط به پژوهش به ویژه پژوهش طلبه ها در حوزه دانسته و افزود: پویایی فقه اسلامی همچون گذشته در عصر کنونی با طرح افکار جدید و پژوهش از سوی طلبه ها در پویایی و رشد آن مؤثر است.

 

وی با اشاره به کتاب تعلیم و تربیت شهید مطهری که در آن به صورت مبسوط نسبت به عدم پژوهش و خلق ایده ها و افکار جدید و اکتفا به آراء گذشتگان هشدار داده شده گفت: زمینه های پژوهشی طلاب با توجه به گستردگی آن در درجه اول مباحث فقهی از اولویت برخوردار و بحث اجتهاد برای طلبه ها کف طلبگی محسوب شده و تبلیغ طلبه مجتهد با طلبه غیر مجتهد در جامعه تفاوت دارد.

 

این مقام مسؤول با اشاره به این که طلاب حوزه با قرار دادن فقه به عنوان اولویت بحث های پژوهشی خود تصریح کرد: اجتهاد در این زمینه و صاحب نظر قرار گرفتن مهم تر از پژوهش های دیگر که البته در کنار پژوهش های فقهی به دیگر جنبه ها از جمله بحث های جامعه شناسی، روانشناسی پرداخته و یادگیری این موارد در پویایی حوزه مؤثر و مثمر ثمر است.

 

وی آشنایی طلاب به زبان های خارجه برای تبلیغ آموزه های دینی را ضروری شمرده و گفت: به دلیل عدم آشنایی مبلغان با زبان چینی متأسفانه تبلیغ برای ترویج مذهب تشیع با کوتاهی صورت گرفته در حالی که و هابیت با یادگیری و آشنایی به زبان های خارجه در این کشور موفق به تبلیغ عقاید وهابی خود شده و اکثریت مسلمانان این کشور وهابی و سنی مذهب هستند.

 

حجت الاسلام علیزاده نوع درس خواندن طلاب و مورد تأیید قرار گرفتن و متقاعد کردن استاد بر این که از لحاظ علمی برای درس خواندن در پایه های بالاتر توانایی یافته را مثال زدنی و مقدمه پژوهش دانسته و گفت: این روش طلاب را به پژوهش و ترغیب به مطالعه و خلق افکار جدید سوق داده و کلاس های خارج از درس حوزه خود از عوامل ترغیب به پژوهش است.

 

حجت الاسلام علیزاده با بیان این که متأسفانه در زمان کنونی این رویه در حوزه ها در حال کم رنگ شدن است، اظهار داشت: مدرک گرایی و نمره را ملاک قرار دادن از جمله عوامل کاهش بحث های پژوهشی و عدم اقبال طلبه ها به سمت پژوهش برشمرده که بالطبع از تأثیر و نقش آفرینی علم در جامعه کاسته و بهره بردن از روش مدرک گرایی در حوزه به هیچ وجه پسندیده نیست./9456/302/ب3

ارسال نظرات