۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۳۰۸۰۴۰
استاد حوزه علمیه قم:

معرفی صحیح اسلام از دین‌گریزی نسل جوان پیشگیری می‌کند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام بنیادی، اسلام را دین تکلیف خواند و گفت: اسلام دین سختی و تکلف نیست؛ بنابراین برای جلوگیری از دین‌گریزی جوانان باید مکتب اسلام را به وسیله افراد عالم و عامل به مسائل دینی معرفی کرد.
انسان و مبارزه با نفس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام بنیادی، استاد حوزه علمیه قم بعد از ظهر امروز در حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه اگر انسان در رسیدن به امور مالی و معنوی تلاش و مجاهدت کند به مقامات عالی می رسد، گفت: انسان تعالی محور نسبت به انجام واجبات و ترک محرمات حساس است و از مستحبات مواظبت می‌کند.

 

وی افزود: انجام سه کار انسان را از بندگی خداوند خارج می کند که نخستین آن‌ها ترک کارهایی است که خداوند به انجام آنها امر کرده؛ اما انسان به خاطر منافع خود ترک می کند، دوم انجام برخی از منکراتی که نهی شده‌اند؛ اما به دلیل وسوسه‌های شیطانی آنها را دنبال می‌کند و سوم ناسپاسی از نعمت‌های الهی که بزرگترین سرمایه انسان هستند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه گاهی برای مبارزه با ظلم و کفار، جهاد واجب می‌شود، گفت: جهاد تعالی بخش، جهاد با نفس اماره است، زیرا گاهی انسان از پس دشمنان خارجی و مشرکان برمی آید، از این‌رو جایی که وسوسه های شیطان و نفس اماره بر انسان غلبه کند نیاز به مبارزه و جهاد است.

 

حجت الاسلام بنیادی تصریح کرد: گاهی افراد و به ویژه جوانان بر اساس برخی آموزه های نادرست تصور می کنند که دین اسلام، دین تکلف و اجبار است و همین امر سبب دین گریزی آنها می‌شود.

 

وی با بیان اینکه دین اسلام دین تکلیف است نه تکلف، اظهار کرد: از راه‌های معرفی دین و مبارزه با دین گریزی جوانان، معرفی درست دین به وسیله کسانی است که به فقه، اخلاق، حلال و حرام الهی پایبند باشند.


استاد حوزه علمیه قم، دومین راه مبارزه با دین گریزی جوانان را معرفی ابعاد دین مطابق با موقعیت و شرایط جوانان عنوان کرد و افزود: از ویژگی‌های مکتب تربیتی پیامبر(ص) این بود که جوانان را فهیم بار می آورد به گونه ای که خودشان بدانند و درک کنند که چرا نماز می‌خوانند و عبادت می کنند.

 

وی ادامه داد: مشارکت و مشورت خواستن از جوانان در امور مذهبی و فرهنگی از راه‌های معرفی دین به نسل جوان است.

 

وی با بیان اینکه تکلف در دینداری از بدترین سختی‌ها است، گفت: دین اسلام دین سخت گیری نیست و باید به گونه ای به جوانان معرفی شود که به بهانه عمل به احکام آن خود و دیگران را به مشقت نیندازند.

 

حجت الاسلام بنیادی، تکلف در مال اندوزی را از منکرات عنوان کرد و یادآور شد: اگر انسان برای رسیدن به معیشت سالم تلاش کند از نظر اسلام جهاد به حساب می آید و ائمه(ع) همواره با افرادی که به بهانه عبادت از کار و تلاش خودداری کرده برخورد می کردند./968/د101/ف2

ارسال نظرات