۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۳۰۸۰۱۴
استاد حوزه و دانشگاه:

نفوذ تفکرات الحادی دانشمندان غربی در علوم انسانی نگران کننده است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه و مدیر دانشکده حکمت و کلام دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) با اشاره به تفکرات و نظریات دانشمندان غربی، گفت: نفوذ این تفکرات در میان دانشجویان نگران کننده و نقد و بومی سازی آنها راهکار مقابله با این تفکرات است.
علوم انساني

حجت‌الاسلام حسین موسی پور، استاد حوزه و دانشگاه و مدیر دانشکده حکمت و کلام دانشگاه امیرالمؤمنین(ع)، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با گرامی داشتن یاد و خاطره شهید مفتح و وحدت حوزه و دانشگاه با اشاره به نامگذاری این روز به نام وحدت حوزه و دانشگاه و مهم و با ارزش دانستن این واژه، بیان داشت: وحدت با توجه به آیه «واعتصوا بحبل الله جمیعاً و لا تفرقوا» و روایات اسلامی به عنوان موضوع مهم و با ارزش که در جنبه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی حائز اهمیت است.

 

حجت الاسلام موسی پور شهید مفتح را از عوامل وحدت حوزه و دانشگاه و از بین برنده شکاف آنها دانسته و گفت: مبارزه با فرهنگ وارداتی و افکار غرب و الحادی که دانشگاه ها در عصر رژیم پهلوی را در برگرفته از اقدامات این شهید بزرگوار بوده و با مجاهدت های خود ذهن جوانان را از این گونه انحرافات زدوده و در زمان کنونی نیز نیاز بیشتری به وحدت حوزه و دانشگاه داریم.

 

مدیر دانشکده حکمت و کلام دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) با بیان این که مفهوم وحدت حوزه و دانشگاه باید مشخص شود، اظهار داشت: مقصود وحدت فیزیکی و ظاهری نبوده و تصور چنین وحدتی را خطایی محض برشمرده و وحدت حوزه و دانشگاه را وحدت در هدف بیان کرده و روش های رسیدن به وحدت در صورت واقعی و شرعی بودن آن  رسیدن به آن را عامل وحدت مدنظر در این 2 نهاد برشمرد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به عوامل مؤثر در وحدت حوزه و دانشگاه و نهادهای مسؤول همچون وزارت علوم و مراکز مدیریتی حوزه علمیه در نزدیکی و ایجاد وحدت آنها دخیل هستند، گفت: ارتباط صمیمانه شهید مفتح با دانشجویان پس از ایشان حضور حوزویان در دانشگاه و دانشگاهیان در حوزه از جمله عوامل وحدت آنها است.

 

حجت الاسلام موسی پور آشنایی و احترام و توجه به نکات مثبت به شیوه های 2 طرف را از عوامل وحدت آنها برشمرده و کاربردی و عملیاتی کردن عوامل وحدت حوزه و دانشگاه از سوی اساتید لازم و ضروری است، گفت: علم آموزی در روایات و آیات قرآنی فراوان به آن سفارش شده و بحث اسلامی سازی علوم انسانی با توجه به سیطره تفکر الحادی دانشمندان غربی که دست یافته های الحادی خود را به عنوان علم مطرح کرده اند، صورت می‌گیرد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که متأسفانه به دنبال کوتاهی اساتید و دانشجویان حوزه و دانشگاه این افکار الحادی به عنوان مسائل اصلی و غیر قابل نقد پذیرقته شده اند، افزود: اسلام در تمام زمینه های علوم انسانی پیشنهاد ارائه کرده و باید دیدگاه اسلام را معرفی که این اقدام از وظایف حوزه در راستای اسلامی سازی است.

 

مدیر دانشکده حکمت و کلام دانشگاه امیرالمؤمنین با بیان این که دانشجو و دانشگاه نباید هرسخن وارداتی خارج از اسلام را با دیده اطمینان و غیر قابل نقد بپذیرند، گفت: نظرات و سخنان وارده دانشمندان غرب را با دقت نقد و تعدیل و بررسی کرده و با کمک اساتید علوم اسلامی و تعامل سازنده حوزه و دانشگاه شاهد بومی سازی این علوم باشیم.

 

حجت الاسلام موسی پور نفوذ نرم و سخت دشمن را بیان کرده و نفوذ در سخنان رهبر معظم انقلاب نرم را نفوذ در مسائل علمی و فرهنگی دانسته و تصریح کرد: سخن امام خمینی(ره) مبنی بر قرار گرفتن دانشگاه به عنوان مبدأ و سر آغاز همه تحولات افزون بر این که بر وظیفه مهم دانشگاه دلالت دارد؛ زنگ خطری مبنا بر این که در صورت از دست رفتن دانشگاه تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در کدام سو خواهد رفت، است.

 

وی با بیان این که حوزه باید پیش از درگیری جامعه با شبهات اعتقادی و فرهنگی به تربیت اساتید مجرب معارف صرف نظر از کمبود کیفی و کمی اقدام کند، افزود: با تربیت مبلغ و تبلیغات دینی و پاسخ به شبهات اعتقادی و دینی، تدوین کتب دینی از عوامل و اقدامات مؤثر حوزه در جلوگیری از نفوذ دشمن به حساب آمده و دانشگاه نیز با استقبال از این اقدامات به هم یاری حوزه در جلوگیری از نفوذ دشمن بپردازد./9456/302/ب2

ارسال نظرات