۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳
کد خبر: ۳۰۷۹۲۱
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

150 خانه عالم در روستاهای خراسان شمالی احداث شده است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: از محل اعتبارات سفر رهبری، نهاد تبلیغات اسلامی و استانداری تاکنون 151 باب خانه عالم در روستاهای این استان احداث شده است.
حجت الاسلام خادمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، امروز در جمع مسؤولان این نهاد به تشریح آخرین وضعیت احداث خانه های عالم در روستاهای استان پرداخت و اظهار کرد: تاکنون در مجموع 151 باب خانه عالم در روستاهای پرجمعیت خراسان شمالی ساخته شده و اکنون در دست بهره برداری است.

 

وی با بیان اینکه ساختمان های مزبور با استفاده از اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب به خراسان شمالی، نهاد تبلیغات اسلامی و استانداری این استان احداث شده اند، افزود: در خانه های عالم روستاهای استان روحانیان مستقر، نیمه مستقر و طرح هجرت ساکن شده و فعالیت های تبلیغی و مذهبی را در بین مردم آن روستا انجام می دهند.

 

حجت الاسلام خادمی با اشاره به اینکه به طور متوسط برای احداث هر خانه عالم حدود 60 میلیون تومان هزینه شده است، اضافه کرد: از تعداد 151 باب خانه عالم احداث شده در خراسان شمالی، 117 باب آن مربوط به قبل از سال 92 بوده که برای احداث هر کدام از آنها حدود 35 میلیون تومان هزینه شده اما بعد از سال 92 برای ساخت هر باب خانه عالم بین 60 تا 65 میلیون تومان هزینه شده است.

 

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی استان خراسان شمالی گفت: در حال حاضر 117 باب خانه عالمی که پیش از سال 92 احداث شده بودند با پیشرفت 100 درصد به صورت کامل تکمیل و افتتاح شده اند اما 17 باب خانه عالم دیگر که ساخت آنها در سال 92 آغاز شد اکنون با 90 درصد پیشرفت بهره برداری شده اند و عملیات احداث 17 باب خانه عالم هم در سال 93 آغاز شد که اکنون به طور متوسط 65 تا 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

 

وی با اشاره به اینکه بیشترین خانه های عالم در خراسان شمالی در روستاهای شهرستان بجنورد ساخته شده اند، افزود: از مجموع 151 باب خانه عالم احداث شده در استان، 29 باب خانه عالم در روستاهای شهرستان بجنورد، 25 باب در شیروان،23 باب در اسفراین، 11 باب در راز و جرگلان، 23 باب در مانه و سملقان، 18 باب در فاروج، 9 باب در گرمه و 13 باب خانه عالم نیز در شهرستان جاجرم ساخته شده اند.

 

حجت الاسلام خادمی خاطرنشان کرد: البته در بسیاری از این روستاها زمین محل احداث خانه عالم به صورت رایگان از سوی اهالی اهدا و بسیاری از امور ساختمانی آن نیز از سوی مردم به صورت رایگان انجام می شد که این موضوع خود کمک بزرگی در راه احداث این خانه های عالم بود.

 

وی با اشاره به اینکه اکنون در غالب روستاهای دارای خانه عالم خراسان شمالی، روحانی مستقر و یا نیمه مستقر ساکن بوده و در حال فعالیت هستند، افزود: فعالیت روحانیان ساکن در روستاها تنها به برپایی نماز جماعت و برگزاری مراسم های مذهبی و عزاداری خلاصه نمی شود بلکه این روحانیان در حوزه هایی از جمله فرهنگ سازی برای روستاییان، رفع شبهات و شایعات از اذهان مردم به ویژه جوانان و نوجوانان، پاسخ گویی به سؤالات شرعی، ارتباط با مردم و سایر بخش ها به صورت ویژه فعالیت می کنند.

 

حجت الاسلام خادمی با یادآوری نتایج حضور روحانیان مستقر و نیمه مستقر در روستاها، اضافه کرد: بر اساس بررسی انجام شده حضور جدی روحانیان در روستاها موجب شده تا مردم روستا کمتر دچار آسیب هایی از جمله مواد مخدر، فساد و فحشا و کم توجهی به احکام و آموزه های اسلامی شوند.

 

گفتنی است، در حال حاضر 110 روحانی مبلغ در استان خراسان شمالی در قالب طرح هجرت بلندمدت فعالیت می کنند که از این تعداد بیش از 60 نفر در روستاها و مابقی نیز در شهرهای استان به فعالیت تبلیغی مشغول هستند.

 

افزون بر این بر اساس اعلام اداره کل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی بیش از 120 روحانی مبلغ دیگر نیز در قالب استقرار کامل، پاره وقت و خوداستقراری در روستاهای خراسان شمالی فعالیت تبلیغی می کنند./9314/202/ب1

ارسال نظرات