۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۸
کد خبر: ۳۰۷۶۸۶
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و حدیث مطرح کرد؛

نقش بی‌بدیل حوزه علمیه در نظریه‌پردازی دینی/ ضرورت حمایت پژوهشی از طلاب جوان

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام رحیم زاده با تأکید بر حمایت مسؤولان حوزه علمیه از طلاب و پژوهشگران جوان گفت: از پژوهشگران جوان، حمایتی صورت نمی‌گیرد؛ در حالی که باید افرادی که برای آینده مفید هستند، شناسایی و مورد حمایت قرار گیرند.
پژوهش ديني

حجت الاسلام حسین رحیم زاده خراسانی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و حدیث در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در زمینه کمیت و کیفیت آثار پژوهش دینی بیان داشت: پژوهش از اموری است که هر زمان انسان به گذشته آن نگاه می کند باید ارتقاء در کیفیت و افزایش در کمیت را احساس کند.

 

وی ادامه داد: راه حل رشد و شکوفایی جامعه در پژوهش است؛ البته در چند سال اخیر چنانچه مشکلات اقتصادی در تمامی عرصه ها تأثیر گذاشته است پژوهش دینی نیز از این اصل مستثنا نبوده و از لحاظ کمیت رشد قابل قبولی در عرصه پژوهش مشاهده نمی‌شود.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و حدیث با بیان این که جامعه امروزه در حال حرکت به سمت هدف ترسیم شده دینی است، گفت: همان گونه که جامعه به سمت هدف ترسیم شده دینی حرکت می کند پژوهش دینی نیز باید در این جهت رشد کند؛ در برخی حوزه ها پژوهش دینی رشد فراوانی داشته است اما متأسفانه در حوزه های اجتماعی یک نوع رکود مشاهده می شود.

 

وی ادامه داد: پژوهش‌های بین رشته‌ای در عرصه اجتماعی باید فعال شوند و ارتباط حوزه و دانشگاه می‌تواند در این رابطه تأثیرات فراوانی داشته باشد که متأسفانه با تلاش‌هایی که رهبر معظم انقلاب در این زمینه دارند در مقام عمل یک نوع رخوت و نقیصه مشاهده می‌شود.

 

حجت الاسلام رحیم زاده با تصریح بر این که پژوهش نیازمند مدیریت است، گفت: اگر بخواهیم پژوهش های هدفمندی برای حل مشکلات داشته باشیم به یک مدیریت نیاز است که متأسفانه نقش مدیریت در عرصه پژوهش فعال به نظر نمی رسد تا بتواند برنامه جامع پژوهشی را ایجاد کند خصوصا در کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران که مورد توجه همه دنیا قرار دارد.

 

وی افزود: غالبا پژوهشگران از روی ناچاری با سلیقه خود یک موضوع پژوهشی را پیگیری کنند؛ پژوهشگران برای امور پژوهشی به حمایت و امکانات نیاز دارند که این امر نیز در مدیریت کلان پژوهشی اندیشیده و راه حل معرفی می شود تا این که پژوهش بتواند به سمت جلو حرکت کند و کارهای تکراری صورت نگیرد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم حدیث با اشاره به جایگاه حوزه علمیه در عرصه نظریه پردازی دینی بیان داشت: جایگاه حوزه علمیه در عرصه نظریه پردازی دینی منحصر به فرد است و حتی اگر در دانشگاه بخواهد کاری صورت گیرد حوزه علمیه باید در مدیریت و ساماندهی آن نقش مؤثری داشته باشد.

 

وی با بیان این که حوزه علمیه طلاب جوان و با استعداد پژوهشگر را مورد حمایت قرار دهد، گفت: از قشر جوان حمایت آشکار نمی شود بلکه یک پژوهشگر باید با تلاش فروان خود را بالا بکشاند و اثری ایجاد کند تا مورد حمایت قرار گیرد در حالی که حمایت این گونه افراد هنر نیست بلکه باید افرادی را که می توانند برای آینده مفید باشند شناسایی و مورد حمایت قرار گیرند.

 

حجت الاسلام رحیم زاده درپایان خاطرنشان کرد: دولت به عنوان مسؤول اجرایی کشور هنگامی که حوزه علمیه طرح جامع مدریتی مراکز پژوهشی را مطرح کرد وظیفه آن آغاز می شود و نباید انتظار داشت که دولت هم طرح جامعه را ارائه دهد و هم بودجه آن را تأمین کند؛ نقش دولت در مسأله پژوهش بیسار مهم است زیرا تمام امکانات و بودجه در اختیار دولت است و دولت خود نیز به پژوهش نیازمند است البته در گذشته حمایت های بیشتری از سوی دولت در زمینه پژوهش دیده می شد./1324/ت302/ف2

ارسال نظرات