۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۳۰۷۵۰۶

هفت حامی اصلی تکفیری‌های «داعش»

خبرگزاری رسا ـ عمر ترور و تروریسم به قدمت بشریت است، تروریسم به همه اعصار، همه قاره‌ها و همه آیین‌ها تعلق دارد و نمی‌توان پدیده آشکار اضطراب و حس ناامنی در برابر دشمن نامرئی را که بر همه جا چنگ انداخته نادیده گرفت.
تروريسم

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، عمر ترور و تروریسم به قدمت بشریت است،  تروریسم به همه اعصار، همه قاره‌ها و همه آیین‌ها تعلق دارد و نمی‌توان پدیده آشکار اضطراب و حس ناامنی در برابر دشمن نامرئی را که بر همه جا چنگ انداخته نادیده گرفت.

 

رچه می‌توان پیشینه تروریسم را به دوران جنگ سرد و رقابت میان دو ابرقدرت شرق و غرب برای ضربه زدن به دیگری نسبت داد. امروز با این واقعیت‌انکار ناپذیر روبرو هستیم که تروریسم تهدیدی جدی برای امنیت جهانی محسوب می‌شود اما از طرفی دست‌های پیدا و پنهان دنیای استکباری غرب به عنوان حامی اصلی تروریسم به دنبال بهره‌برداری از گروهک‌های مختلف تروریستی در منطقه خاورمیانه است.

 

در گزارش امروز و فردای کیهان به بررسی این مهم خواهیم پرداخت.

 

آمریکا حامی اصلی تروریسم

آمریکا با حمایت پنهانی از گروه‌های تروریستی بدنبال بازیافتن قدرت قبلی خویش است. پرویز احدی دکترای روابط بین‌الملل و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان در مورد تعریف ترور می‌گوید: ترور در زبان فرانسه، به معنای دهشت و دهشت افکنی است. ترور رسیدن به اهداف از طریق ایجاد وحشت و ترس می‌باشد. اگر از لحاظ هستی شناسی ترور را بررسی کنیم، منشاء یا ریشه فردی دارد و یا اینکه ریشه و یا علل منبعث از ساختار دولتی و یا علل منطقه‌ای یا بین‌المللی نیز می‌تواند داشته باشد. در اصل با توجه به تئوریهای روابط بین‌الملل که از نقطه نظر فردی یا از نقطه نظر ساختارسیستمی می‌توان به آن نگاه کرد، (بستگی دارد که شما ازکدام منظر به آن بنگرید) براساس تئوریهای روابط بین‌الملل بویژه کلاسیک و رئالیسم و یا رئالیسم کلاسیک معمولا انگیزه یا علل رفتار یا کنش افراد را می‌توان در ماهیت انسان جست‌وجو کرد که بدنبال بوجود آمدن ناکامیها در فرد ایجاد می‌شود. ترور می‌تواند ریشه دولتی داشته باشد یعنی حمایت یا انگیزه دولتی به همراه آن بوده و یا در سیستم بین‌الملل منبعث از فشار سیستماتیک سیستم بین‌الملل هم باشد.

 

وی در ادامه با اشاره به ظهور گروه تروریستی داعش می‌افزاید: «درباره با علل و ریشه‌های ترور و نهایتا پیامدهای آن و درمورد نمونه گروه تروریستی داعش صرف نظر از علل منطقه‌ای، ملی، محلی، طایفه‌ای و یا قومی یا علل ایدئولوژیکی وامثال آن، در ایجاد چنین گروهی یکی از علل ایجاد پدیده داعش که شاهد حضور آن هم اکنون در عراق و سوریه و سایر جاها و امروزه در فرانسه هستیم، برمی‌گردد به مسلط بودن ساختار بین‌الملل و این ساختار پس از قضیه اوکراین و فروپاشی شوروی، همچنین قبل از سقوط لیبی و هم اکنون در عراق و افغانستان خود را نشان داد. این عوامل باعث شده است، جهت‌گیری روسیه و چین و نوع رقابت ما بین چین و روسیه و کشورهای منطقه مثل جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها عامل اصلی متصلب شدن ساختار برای قدرتی مانند آمریکا و نهایتاً روبرو شدن با موانع ساختاری از طرف این دولتها سبب گردید پدیده‌ای بنام داعش شکل بگیرد. هرچند که این تروریستها در ظاهر حمایت آمریکا و کشورهای غربی را ندارند، اما اگر سطح تحلیلی را ساختار بین‌المللی در نظر بگیریم، بعد از ناکامی که آمریکا در تحریم‌هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرد و رقابتی که با روسیه در بحث اوکراین داشته و همچنین رقابتی که با چین در رابطه با رهبری جهان داشته، نهایتاً در قضیه اوکراین دقیقاً می‌بینیم که با وارد شدن روسیه دیگر نمی‌تواند آن قدرت دکترین مسئولیت حمایت یا مداخله انسان دوستانه یا در قالب اینها نیروی نظامی برای رسیدن به اهداف خویش استفاده بکند و چه بسا با حمایت پنهانی از چنین گروههای تروریستی به‌دنبال بازیافتن قدرت قبلی خویش است.»

 

چه اهدافی در پس پرده حمایت از تروریسم وجود دارد؟

کارشناسان سیاسی معتقدند اهداف قدرتهای بزرگ در منطقه خاورمیانه تجزیه ژئوپلتیکی و قلمرو سرزمینی کشورهای مسلمان منطقه می‌باشد.

 

دکتر رضا سیمبراستاد روابط بین الملل دانشگاه گیلان با اشاره به سیاست کشورهای غربی در رابطه با تروریسم می‌گوید: آمریکایی‌ها و بازیگران فرامنطقه‌ای امروزه سعی می‌کنند خودشان سخت افزارانه و بطور مستقیم وارد بازی نشوند در واقع تروریسم یک بازیچه است تا بتوانند غیرمستقیم با جنگ نیابتی وارد مباحث شوند و به دخالت در تمام امور کشور مورد نظر بپردازند. یعنی برای اینکه چهره خودشان خراب نشود آنها از یک جنگ مزدورانه استفاده می‌کنند و پول، قدرت و تجهیزات می‌دهند اما همه تلاششان این است که مخفیانه باشد. آنها بعد از تحولات عراق و افغانستان به این نتیجه رسیدند درگیری مستقیم انجام ندهند و به شکل نیابتی وارد شوند. در واقع آمریکایی‌ها خیلی تلاش دارند که این جبهه را به سمت آسیای مرکزی و قفقاز گسترش دهند، اما در این بین سوریه برای روسیه اهمیت ژئوپلتیک دارد و تلاش می‌کند به شکل مستقیم وارد جنگ شود. قدرت‌های بزرگ در منابع مالی بصورت مستقیم سرمایه‌گذاری می‌کنند. استراتژی آنها تفرقه بیفکن و حکومت کن است و از اهداف آنها تجزیه ژئوپلتیکی و قلمرو سرزمینی کشورهای مسلمان منطقه می‌باشد

 

وی از اهداف سیاسی جنگ‌های نیابتی را تفرقه‌افکنی و تجزیه کشورهای منطقه نامیده و می‌افزاید:  آنها برای رسیدن به این اهداف کمک‌های زیادی را به عمل آوردند. اما مجاهدت‌های بچه‌های دفاعی در قلمرو عراق ومشاوره‌های نظامی جمهوری اسلامی اگر نبود، قطعاً شاهد تجزیه عراق بودیم.

 

وی تصریح می‌کند:  آمریکایی‌ها و حامیان اصلی تروریست‌ها در سوریه و عراق و شامات درمرحله اول تجزیه را دنبال می‌کنند و هدف نهایی‌اشان حمایت از یکپارچگی رژیم صهیونیستی در منطقه است. نیمه پنهان یک راهبرد میان مدت آنها این است که دولت‌های کوچک و ضعیفی که در آینده نتوانند دولت مقتدر ایجاد کنند تجزیه سرزمینی آنها و حمایت از رژیم صهیونیستی می‌باشد.

 

حمایت مالی، تسلیحاتی، آموزشی  و تبلیغاتی از تروریسم‌ها

کشورهای مرتجع عربی، ترکیه، اردن، رژیم صهیونیستی، آمریکا و هم پیمانانشان همه‌گونه حمایتی اعم از مالی، تسلیحاتی، آموزشی، تبلیغاتی از تروریسم‌ها بعمل می‌آورند.

دکتر محمد حسن قدیری ابیانه دکترای مدیریت استراتژیک و سفیر سابق ایران در ایتالیا و مکزیک با اشاره به کشورهای حمایت‌کننده از تروریست در منطقه خاورمیانه می‌گوید: «امروزه به خوبی شاهد هستیم که کشورهای مرتجع عربی، ترکیه، اردن، رژیم غاصب اسرائیل، آمریکا و هم پیمانانشان همه گونه حمایتی اعم از مالی، تسلیحاتی، آموزشی و تبلیغاتی از تروریسم‌ها بعمل می‌آورند و پول در اختیار آنها قرار می‌دهند و یکی از راههایی که الان تروریست‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرند، خرید نفت از آنها در مناطق اشغالی می‌باشد

به گفته وی، سوریه خط مقدم جبهه مقاومت علیه رژیم غاصب صهیونیسم است و امروز کشور عراق از کنترل غربی‌ها خارج شده و با نهضت مردمی اداره می‌شود. افغانستان از دست طالبان رها شده است و همه اینها مواردی هست که سبب می‌شود تا کشورهای مرتجع عربی، آمریکا و اسرائیل به فکر ساقط کردن تروریست‌ها نباشند چون شدیدا به آنها نیاز دارند. از همین رو این کشورهای مرتجع و وابسته به آمریکا نهایت تلاششان را می‌کنند تا کشورهای اسلامی با حکومت‌های مردمی اداره نشوند. چرا که ممکن است همین کشورها تحت تاثیر بیداری اسلامی خواستار مشارکت در حاکمیت شوند. طبعاً حکام مرتجع غیر مردمی از این وضعیت ناراحت خواهند شد و غربی‌ها و صهیونیست‌ها هم نخواهند توانست راه نفوذ و غارت این کشورها را در پیش بگیرند. لذا به هرطرق می‌خواهند از تروریستها حمایت کنند. حتی گروه‌های تروریستی مانند منافقین و ریگی همواره مورد حمایت غرب بودند و همه نوع حمایتی را از آنها می‌کنند، ازجمله در اختیار قراردادن ابزار ترور و انفجار .

 

هفت حامی اصلی تکفیری‌های «داعش« و نوع کمک‌ها به آنها

پایگاه تحلیلی«گلوبال ریسرچ» در گزارشی تحقیقی، هفت حامی اصلی تکفیری‌های «داعش» و نوع کمک‌های آنها به این گروه را تشریح کرد :

 

-1عربستان سعودی: در سال 2006 القاعده را در عراق ایجاد کرد تا از نزدیک شدن بغداد به ایران جلوگیری کند.

 

در سال 2011 گروههای افراطی را در «درعا» سوریه تسلیح و تقریباً تمامی افراطی‌های سوریه را مسلح کرد.

 

-2 ترکیه: مسیر امنی برای عبور افراطی‌های خارجی از مرز خود به سوی شمال سوریه به وجود آورد. به همراه عربستان، گروه تروریستی «جبهه‌ النصره» را ایجاد کرد. فروش نفت ربوده شده سوریه توسط داعش را هماهنگ می‌کند و همچنین خدمات پزشکی در اختیار داعش قرار می‌دهد.

 

-3قطر: در بین سالهای 2011 تا 2013، میلیاردها دلار صرف اخوان‌المسلمین که با گروه‌های افراطی همچون «فاروق» در ارتباط هستند، کرد. بعد از سال 2013 از ائتلاف جبهه‌ النصره و محور ترکیه-عربستان حمایت کرد.

 

-4رژیم صهیونیستی: از طریق تأمین سلاح و خدمات پزشکی برای تکفیری‌های سوریه از جمله جبهه‌النصره و داعش و هماهنگی امور در مرز جولان از این گروههای تروریستی حمایت می‌کند .

 

 5 و-6 انگلیس و فرانسه از طریق تأمین سلاح برای افراط ‌گرایان که همکاری نزدیکی با گروههای القاعده و داعش دارند از تکفیری‌ها حمایت کرده است. زیرا این گروهها بطور سیستماتیک به تکفیری‌های داعش پیوسته‌اند و در اختیار آنها سلاح قرار می‌دهند.

 

-7آمریکا: تمامی اقدامات فوق را مدیریت و هماهنگ می‌کند. شورشیان سوری را که به سوی داعش پناه می‌برند، مسلح می‌کند. داعش را از مناطق کردنشین دور می‌کند اما به آنها اجازه حمله به سوریه را می‌دهد. همچنین مستقیماً از طریق هواپیما کمک‌هایی را برای عناصر محاصره شده داعش فرومی ریزد.

 

علاوه بر اینها براساس گزارش ایران آنلاین، داعش در حال حاضر تا حد زیادی بودجه خود را از طریق فروش نفت، گروگان‌گیری، قاچاق، اخاذی، مالیات، غنیمت‌گیری و دزدی از بانک‌ها تامین می‌کند.

 

این گزارش می‌افزاید: زمانی که داعش شروع به کار کرد، بودجه اولیه آن از طریق اهدا کنندگان ثروتمند، افراد و موسسات به اصطلاح خیریه از خاورمیانه و به ویژه عربستان سعودی، قطر و کویت تامین شد. در ابتدا دولت‌های عربی آشکارا به مخالفان دولت بشار اسد، از جمله داعش پول پرداخت می‌کردند. این موضوع هم از نظر دیپلماتیک و هم از لحاظ سیاسی نادرست بود.

 

خودروهای داعش از کجا تامین می‌شود؟

داعش از خودروهایی در عملیات نظامی بهره می‌گیرد که ساخت شرکت‌های لاندکروز و هیلوکس است .

 

دویچه وله در مقاله‌ای در مورد منابع مالی داعش می‌نویسد: مسئول مبارزه با تروریسم در ایالات متحده آمریکا توضیحاتی در رابطه با داعش از شرکت تویوتای ژاپن خواست؛ زیرا که اعضای این سازمان به آخرین ماشین‌های جیپ و پیک آپ ساخت این شرکت دسترسی دارند.

 

 او همچنین تأکید می‌کند که داعش از خودروهایی در عملیات نظامی بهره می‌گیرند که ساخت شرکت‌های لاندکروز و هیلوکس است.

 

 نکته جالب دیگر این که این خودروها همگی به یک رنگ و مجهز به اسلحه‌های جدید هستند وبه نوعی سفارشی ساخته شده و در اختیار نیروهای این سازمان قرار گرفته‌اند. حتی سفیر سابق آمریکا مارک والاس در اظهاراتش اعلام می‌کند که متأسفانه تویوتا تبدیل به برند داعش شده است!

 

او استدلال می‌کند که علیرغم تلاش برای از بین بردن منابع مالی داعش، اما باز هم تعداد بسیار زیاد این خودروها توسط داعش استفاده می‌شود. او همچنین تخمین می‌زند که تعداد این خودروها بیش از 40 هزار دستگاه است. البته منابع دیگر این تعداد را بیش از اینها دانسته‌اند که در همه مناطق تحت سیطره‌اش به‌طور وسیعی استفاده می‌کند. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه سازمان تروریستی این چنینی که آمریکا ادعا می‌کند سعی در از بین بردن منابع مالی آنها و یا خود سازمان داشته و دارد همچنان می‌تواند از بهترین و مجهزترین خودروها و تجهیزات استفاده کند؟ و این سازمان بر پایه چه اقتصادی بنیان نهاده شده است؟/998/د102/ف2

 

منبع: روزنامه کیهان

ارسال نظرات