۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۵
کد خبر: ۳۰۷۲۹۴
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم مطرح کرد؛

برگزاری همایش وحدت حوزه و دانشگاه در هفته جاری/ اردوهای مختلط دانشجویی خارج از حوزه مدیریت بوده است

خبرگزاری رسا ـ هاشمی، با اشاره به برگزاری همایش وحدت حوزه و دانشگاه گفت: اردوهای مختلط دانشجویان خارج از حوزه مدیریت رسمی بوده است؛ اما با توجه به آمار گرفته شده؛ میانگین اطلاعات دانشجویان و اساتید دانشگاه در زمینه معلومات دینی و پایبندی به آن از دیگر اقشار جامعه بیشتر است.
سيد ضياء هاشمي، معاون وزير علوم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، در دیدار با آیت الله جوادی آملی از برگزاری همایشی با عنوان وحدت حوزه و دانشگاه در سه شنبه هفته جاری خبرداد و افزود: این همایش با محوریت پیام صوتی و تصویری شما برگزار خواهد شد.

 

وی با بیان این که دیدگاه‌های شما در رابطه با وحدت حوزه و دانشگاه مورد استقبال حوزویان و دانشگاهیان قرار گرفته است، گفت: امیدواریم با محوریت این دیدگاه حکیمانه و عالمانه بتوانیم حرکتی نو را در جهت اسلامی سازی دانشگاه آغاز کنیم.

 

هاشمی ابراز داشت: با وجود سیاه نمایی برخی رسانه‌ها از وضعیت دانشگاه، دین و علمای بزرگ دینی از جایگاه خوبی در دانشگاه‌ها برخوردارند و اسلامی سازی دانشگاه هم از دغدغه‌های مهم دانشگاهیان است، چنان که اقداماتی نیز در این مسیر انجام گرفته است.

 

وی با اشاره به طرحی که بیش از دو سال پیش برای ترویج بیشتر دین در دانشگاه به تصویب رسیده و احکام آن تدوین شده است، گفت: یک بخش از این سند به عنوان احکام ترکیبی است که تاکنون در دانشگاه‌ها اجرا شده و ادامه خواهد داشت، بخش دیگر احکام تکمیلی است که زمینه آن وجود دارد و باید در آینده تکمیل شود و بخش سوم برنامه‌های تأسیسی است که اقدامات جدیدی را می‌طلبد.


معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، اسلامی سازی دانشگاه را نیازمند رویکردی جامع در تمام دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی دانست و اظهار داشت: فرهنگ اسلامی در دانشگاه با توجه به رقبای جدی که دارد در معرض خطر است؛ اما این به معنی خروج دانشگاه از فرهنگ دینی نیست؛ زیرا در حال حاضر با توجه به آماری که گرفته شده چه دانشجویان و چه اساتید دانشگاه در زمینه معلومات دینی و پایبندی به آن از میانگین بالاتری نسبت به دیگر اقشار جامعه برخوردارند.

 

وی افزود: تدبیر مقام معظم رهبری این بود که جریان آزاد اندیشی در دانشگاه ایجاد شود و کارهایی هم انجام شد؛ اما سرعتش خوب نبود و باید کرسی‌های آزاد اندیشی را گسترش دهیم و در یک محیط علمی به این موضوع بپردازیم.

 

هاشمی، گرایش نسل جوان به شبکه های اجتماعی و فضای مجازی را از چالش‌های بزرگ عرصه فرهنگی دانست و اظهار داشت: برخی موارد هم هست که خارج از حوزه فعالیت رسمی دانشگاه است همانند اردوهای مختلطی که دانشجویان خارج از حوزه مدیریت رسمی ترتیب می‌دهند؛ اما ما همواره بر ممنوعیت این گونه اجتماعات تأکید داریم.

 

وی در رابطه با برگزاری کنسرت در دانشگاه‌ها گفت: در حال حاضر روند برگزاری کنسرت‌ها رو به کاهش است؛ چنان که در سال 94 هیچ کنسرتی برگزار نشده است.

 

معاون فرهنگی وزارت علوم خاطرنشان کرد: در کشور 2900 مؤسسه آموزش عالی وجود دارد که در سال‌های گذشته رشد کمی غیر برنامه‌ریزی شده‌ای وجود داشته است و از لحاظ کیفی با ضعف روبرو هستیم که در حال حاضر با اقدامات هوشمندانه به دنبال افزایش کیفیت هستیم و شاخص‌های جهانی هم رشد علمی ما را در سال گذشته نشان می‌دهند.

 

وی با اشاره به این که زمینه فرهنگ دینی در دانشگاه‌ها وجود دارد و ممکن است با آسیب مواجه شود، گفت: ما با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و با تأکید بر پیوند میان حوزه و دانشگاه که یک پیوند محوری است، باید این مسیر را ادامه دهیم تا به نتیجه مطلوب برسیم./843/پ202/ف2

ارسال نظرات