۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۳۰۶۴۴۷

چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

خبرگزاری رسا ـ وقف به دغدغه عمومی تبدیل شود، وقف یک سنت پویاست، تشرف 500 بانوی سبزواری با پای پیاده به حرم مطهر رضوی، پذیرایی و اسکان شدند 1370 زائر امام رضا(ع) در بقعه امامزاده ابراهیم(ع) شهرستان قوچان، بانوی خبرنگار مشهدی کتاب هایش را وقف مناطق محروم کرد، از اخبار کوتاه سازمان اوقاف و امورخیریه است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا، محمد خدادی با بیان این مطلب تصریح کرد : وقف در تمامی جوامع بشری از گذشته تاکنون دارای کارکردهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بوده است. مهم ترین کارکرد وقف در بعد اجتماعی است که چون چتری بزرگ سایه‏ی خود را بر سر نیازمندان می‏گستراند، اگر چه از بعد اقتصادی نیز پشتوانه مالی بسیار قوی برای دولت ها محسوب می شود.

 

وی ادامه داد : همواره مردم دوست دارند که منشا خیر باشند   وقف سنت حسنه ای است که می‌تواند این نیاز بشری را پاسخ دهد؛ وقف همچنین  می تواند مشکلاتی را در عرصه های مختلف بویژه در عرصه اجتماعی و فردی از پیش روی بردارد. وقف زمینه انجام فعالیت های خیر در سطح جامعه و خانواده ها است تا فرد آنچه دارد را در مسیر تحقق خیر و خوبی چون دستگیری از نیازمندان و ناتوانان انفاق کند و ترویج چنین فرهنگی بستر را برای ایجاد عدالت اجتماعی نیز فراهم می کند.

 

خدادی اظهارداشت : وقتی فرد خیری، خانه پدری خود را برای تاسیس مدرسه ای در روستایی کوچک و محروم وقف می کند و دانش آموزی در این مدرسه تحصیل کرده و پزشکی مجرب و متخصص می شود این حرکت علاوه بر کمک به توسعه پایدار در جامعه،‌ فرهنگ وقف و توجه به امور خیریه را در کشور نهادینه می کند.در بعد فردی نیز شخص واقف این احساس را تجربه می کند که توانایی این را دارد که در حل مشکلات اجتماعی نقشی ایفا کند و با توجه به ویژگی ماندگاری وقف، مادامی که افراد بتوانند از نتیجه وقف افراد خیر بهره ببرند اثرات معنوی نیز باقی می ماند..

 

وقتی فرد اموال خود را در جهت گسترش فرهنگ حمایت از همنوعانش وقف می کند زمینه پویایی و مشارکت اجتماعی را فراهم کرده است.

 

‌در تعالیم دینی انسان متعالی پرهیزگار محسوب می‌شود و یکی از مهم ترین نمادهای پرهیزگاری کمک به همنوعان است.

 

خدادی ادامه داد : در فرهنگ شهادت، شهید زندگی خود را  که گرانمایه ترین داشته اش محسوب می شود را در طبق اخلاص قرار می دهد که این هم نمونه والای سنت وقف است.در تعالیم اسلامی انسان در مسیر کمال، جان و مال خود را در راه خدا تقدیم می کند تا دیگران زنده بمانند و زندگی کنند و سنت وقف نیز اهدا مال برای خیر و برکت و زندگی دیگرانی است که نیازمند هستند و چه لذتی بالاتر از آنکه انسان بتواند با عملی رضای خداوند، خشنودی دیگران و عاقبت خیری خود را فراهم کند.

 

وی ادامه داد : به نظر می رسد تاکنون رسانه ها نقش واقعی خود در توسعه و تبیین فرهنگ وقف و ابعاد و اثرات مثبت آن در جامعه نداشته و تنها در زمینه اطلاع رسانی فعال بوده اند.امروز تبیین فرهنگ وقف در کنار معرفی واقفان در جامعه می‌تواند فرهنگ وقف را نهادینه کند و این کار صرفا از طریق تبلیغ میسر نمی‌شود.

 

خدادی با اشاره به تولیدات رسانه ای افزود : مستند سازی با محتوای معرفی و تبیین سنت حسنه وقف می‌تواند بسیاری را در مسیر تعالی روح و دستیابی به آرامش در سایه وقف اموال قرار دهد تا افراد باور کنند حتی با وقف خانه ای کوچک برای تاسیس مدرسه‌ای روستایی می‌توانند در گسترش این فرهنگ دیرینه موثر بوده و گره ای هر چند کوچک از معضلات فراروی جامعه شان باز کنند.در توسعه پایدار دولت ها نقش تصدی گری نداشته و بیشتر امور بویژه در حوزه های اجتماعی توسط نهادها و گروه های مردمی هدایت و اجرا می شوند.

 

 

وقف یک سنت پویاست

به گزارش ستاد خبری هفته وقف ، مصیب نعیمی ، مدیر مسوول روزنامه الوفاق تصریح کرد : وقف در ایران از گذشته به عنوان یک فرهنگ و سنت موثر قابل اعتنا و توجه بوده ا ست تا آنجا که در بخش اعظم کشور و در سالهای اخیر بسیاری از طرح های عام المنفعه مثل بیمارستان ، آبرسانی ، برق و غیره بوسیله موقوفات تامین شده است که این روند تاکنون به شکل گسترده ای ادامه یافته است اما با فراز و نشیب هایی هم روبرو بوده است.

 

وی در خصوص وضعیت تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف در سطح کشور در سالهای اخیر افزود: با توجه به گستردگی دامنه وقف ،سازمان اوقاف هم به یک سازمان عظیم و موثر تبدیل شده است.

 

نعیمی همچنین نقش رسانه ها را در توسعه فرهنگ وقف و تبیین نیازهای روز اینگونه بیان کرد: بدیهی است وقتی خدماتی در قالب موقوفه مورد استفاده عموم قرار می گیرد، خود نوعی فرهنگ سازی است و کمک مردم را افزایش می دهد و مردم را تشویق می کند که اگر امکاناتی دارند، وقف کنند این خود یک فرهنگ است .فرهنگ یعنی محکم کردن عقاید مردم و کمک به همنوعان که وقف این نقش را ایفا می کند.

 

وی افزود : رسانه ها بدون شک با توجه به تجربیات موفق که در وقف داشتیم می توانند در کشور جایگاه سنت نیک را برای عامه مردم تشریح کنند. همچنین نقش و اثرآن را در از بین بردن محرومیت ها و ایجاد تسهیلات برای مردم بازگو کنند .بنابراین  نقش رسانه ها بسیار موثر است تا این سنت نیک در سطح گسترده ای ادامه پیدا کند، اگر وقف مسیر درستی طی کند و رسانه ها آن را تقویت کنند، می تواند پشتوانه محکمی برای ملت و دولت باشد.

 

به اعتقاد وی برای توسعه وترویج این سنت حسنه در جامعه  تبیین جایگاه و نقش این عمل خیر در بین مردم و افکار عمومی بعنوان مهم ترین عنصر می تواند حائز اهمیت باشد منتها روشهای ترویج آن در معرفی نمونه های برجسته وقف وتاثیر آن در جهت رفع محرومیت مهم است .اگرچه کارهایی شده ولی اقدامات دیگری هم می تواند، صورت گیرد.

 

تشرف 500 بانوی سبزواری با پای پیاده به حرم مطهر رضوی

آستان مقدس امامزاده شعیب (ع) این روزها مهمان مسافران و زائران از تمام نقاط کشور است.

 

بر اساس این گزارش، کاروان پیاده متشکل از 500 زن و60 مرد فردا 15 آبان ماه ساعت 6 صبح از بقعه متبرکه امامزاده شعیب (ع) سبزوار برای اولین بار به سمت مشهد مقدس حرکت می کند.

 

این کاروان پیاده در پنج روز مسیر 230 کیلومتری از شهرستان سبزوار به مشهد مقدس را عاشقانه با پای پیاده طی می کنند و به مناسبت سالروز شهادت حضرت رضا (ع) به این آستان ملکوتی مشرف می شوند.

 

پذیرایی و اسکان شدند 1370 زائر امام رضا(ع) در بقعه امامزاده ابراهیم(ع) شهرستان قوچان

فداکار، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قوچان ، اظهار داشت: روز گذشته 335 زائر در قالب پنج کاروان از آشخانه بجنورد در امامزاده جلیل(ع) قوچان پذیرایی و اسکان شدند.

 

وی ابراز داشت: 200 زائر در بقعه امامزاده جلیل(ع) و 130 زائر در بقعه امامزاده ابراهیم(ع) اسکان و پذیرایی شدند.

 

فداکار بیان داشت:  850 زائر در بقعه امامزاده ابراهیم (ع) خدمت رسانی شد.

 

وی افزود:520 نفر نیز طی دو روز گذشته در قالب 5 کاوران از شهرهای آشخانه و باجیگیران در امامزاده جلیل اسکان یافتند.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قوچان به حضور بیش از 10 روحانی بومی شهرستان جهت پاسخگویی به مسائل شرعی زائران اشاره کرد.

 

گفتنی است، بقاع متبرکه امامزاده جلیل (ع) و امامزاده ابراهیم (ع) به مدت دو روز است که به عنوان پایگاههای میقات الرضا(ع) در شهرستان قوچان به زائران پیاده علی بن موسی الرضا(ع) خدمت رسانی می کنند.

 

بانوی خبرنگار مشهدی کتاب هایش را وقف مناطق محروم کرد

همزمان با برگزاری همایش وقف و رسانه از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، بانوی خیر نیک اندیش مشهدی 98 جلد کتاب را جهت هدیه به کتابخانه های مدارس بخش تبادکان وقف کرد.

 

این واقف جوان مشهدی که در حرفه خبرنگاری مشغول فعالیت است، هدف از وقف خویش را پر کردن خلا وجود کتاب های مفید برای جوانان در مناطق محروم مشهد عنوان کرد.

 

گفتنی است، این کتاب ها در موضوعات دینی مذهبی، اعتقادی، تاریخی، دفاع مقدس، فرهنگی، خبر و رسانه، اجتماعی، سیاسی، آشپزی، طب سنتی و بهداشت و سلامت تقسیم بندی می شود.

 

یادآوری می شود ؛ این وقف سی و چهارمین وقف جدید در مشهد است./1325/د101/ف2

 

منبع: پایگاه خبری سازمان اوقاف و امور خیریه

ارسال نظرات